Zamislite da postoji tastatura koja bi vam omogućila da brže kucate dok radite na kompjuteru. Zapravo, takva tastatura postoji – reč je o samo drugačijem rasporedu slova, pa umesto QWERTY imate Dvorak tastaturu (DSK), koja je napravljena sa rasporedom slova u odnosu na učestalost njihovog korišćenja.

Zamislite da postoji tastatura koja bi vam omogućila da brže kucate dok radite na kompjuteru. Zapravo, takva tastatura postoji – reč je o samo drugačijem rasporedu slova, pa umesto QWERTY imate Dvorak tastaturu (DSK), koja je napravljena sa rasporedom slova u odnosu na učestalost njihovog korišćenja. Iako je ova tastatura predstavljena još 1936. godine, ni do danas nije uspela da po popularnosti priđe QWERTY rasporedu koji datira još iz 1860-ih godina. Mnogi misle da će se slična stvar, na žalost, dogoditi i sa novim digitalnim muzičkim formatom.
Južnokorejska kompanija Audizen je razvila MT9 format – koji je komercijalno poznat kao „Music 2.0“ i koji audio fajl deli na šest kanala kao što su vokal, gitara, bas i tako dalje. Ovo omogućava da korisnik pojačava ili stišava svaki od kanala, baš kao i tonski reditelj na mikseti. Ili, ovaj sistem bi vam omogućio da, recimo, svaku pevanu pesmu čujete i kao instrumental, a da ne govorimo kako bi bilo interesantno praviti „instant karaoke“.
Ovog meseca u Nemačkoj će biti održan jedan sastanak upravo na tu temu – razmatranja da li MT9 treba da postane novi međunarodni standard. Mnogi smatraju da je to logičan sled, ali izvesni muzički krugovi nikako se neće složiti sa ovakvom idejom.
S tehničke strane, zamena MP3 novim muzičkim standardom je daleko lakše nego u slučaju tastatura gde prelazak na Dvorak sistem zahteva učenje novog rasporeda tastera. Prodavci muzike bi za par meseci mogli da ponude kompletnu muziku u novom formatu, baš kao što je bio slučaj kada su se prebacivali sa zaštićenih na nezaštićene formate. Međutim, da bi to uradili moraju da dobiju od izdavačkih kuća muziku koja je prebačena u novi format, što znači da će zapravo prvo oni morati da se slože da koriste novu tehnologiju. Zatim na red dolaze proizvođači audio opreme, koji bi tržištu trebali da ponude velike količine što jeftinijih plejera, ako se želi masovnost tržišta.
Naravno, moguće je da na početku samo kompjuteri pružaju traženu podršku, ali je odavno postalo jasno da sve više ljudi želi da urade istu stvar na svom kompjuteru, preko neta i na prenosnom uređaju.
Podsećanja radi – 2001. godine je predstavljen mp3PRO format koji je imao napredni sistem kompresije što je omogućavalo da kodirani fajlovi budu duplo manji od tradicionalnih MP3 fajlova, ali da imaju poboljšani kvalitet zvuka. Koliko mp3PRO fajlova imate na svom kompjuteru? Zbog slabe podrške formatu, koju nije obezbedila firma Thompson, prestala je podrška za njega. Thompson je pokušao 2005. godine sa MP3 Surround sistemom. On je bio manje restriktivan i radio je sa bilo kakvim uređajem sa surround sistemom koji podržava i MP3. Ipak, i ovaj format je i dalje mnogima apsolutno nepoznat.
Međutim, ovaj novi digitalni muzički format bi mogao da bude upravo ono što je muzičkoj industriji potrebno da dalje razviju digitalnu prodaju. MP3 ne omogućava prodavcima da obezbede dovoljnu razliku u odnosu na ono što običan čovek može da dobije narezivanjem CD-a. Naime, kada kupujete MP3 preko neta dobićete malo kvalitetniji fajl, ali to nije tolika razlika koja bi se pokazala ključnom da svi navale na kupovinu muzike preko neta.
MT9 pravi drastičnu razliku, pošto dobijate mogućnost da sami utičete, makar jednim delom, na „ideju“ same pesme. Međutim, pitanje je koliko će izdavači biti spremni da se upuste u ovakvu avanturu jer kada se jednom pojave programi koji će omogućiti skidanje zaštite sa MT9 pesama – možete očekivati pravu navalu pokradenih semplova koji će se besomučno koristiti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari