Izbor turističkih agencija preko kojih učenici idu na ekskurzije i rekreativnu nastavu jedan je od izvora korupcije u obrazovanju, na šta je nedavno ukazano i u izveštaju Organizacije za ekonomsku saradnji i razvoj (OECD).

U dokumentu „Jačanje integriteta i borba protiv korupcije u obrazovanju Srbije“ navodi se da „postoji siva zona kod nabavki koje se preduzimaju novcem prikupljenim privatno od roditelja za organizaciju školskih ekskurzija“, kao i da postoji mogućnost nameštanja ponuda, jer nema zvanične kontrole tendera koji škole raspisuju za izbor agencija preko kojih će đaci putovati.

Pokušaj da se đačka putovanja uvedu u legalne tokove obavezom da škole raspisuju javnu nabavku za izbor agencija izazvao je burne reakcije ne samo u turističkoj privredi već i među prosvetarima. Zanimljivo je da su ovoga puta pojedini sindikati prosvetnih radnika stali na stranu direktora škola i Ministarstva prosvete, tvrdeći da Zakon o javnim nabavkama nije primenljiv na đačka putovanja, iako već godinama ukazuju na zloupotrebe u toj oblasti.

Brojni sagovornici Danasa nisu želeli javno da govore kako se nameštaju ekskurzije, ali prema onome što smo nezvanično čuli, u nekim školama postoje razrađeni mehanizmi koji omogućuju favorizovanje određenih agencija.

Prema Pravilniku o organizaciji ekskurzija, odluku o izboru agencije donosi komisija, u kojoj su direktor škole i članovi saveta roditelja odeljenja učenika za koje se organizuje putovanje. Formalno, to znači da je direktor uvek u manjini i može da bude preglasan, ali je u praksi situacija drugačija.

– Namešteni konkursi postoje svuda gde ista agencija godinama vodi učenike neke škole na ekskurzije, rekreativnu nastavu ili izlete. U velikom broju škola saveti roditelja su samo maska, a odluku o izboru agencije zapravo donosi direktor. Poznato je da u savetu roditelja uglavnom sede oni koji ne žele da se zameraju direktoru i koji glasaju za sve što on predloži. Često su to roditelji čija deca nisu baš dobri đaci i oni žele da preko saveta ostvare neke privilegije – kaže za Danas dugogodišnji direktor jedne beogradske osnovne škole.

Brojni su načini kako se nameštaju ponude – od toga da se oglasi raspisuju za određene agencije, da prilikom javljanja na oglas neke agencije u škole šalju dve koverte, jednu zvaničnu i drugu sa spiskom kome koliko novca ide, do slučajeva da škola uslovljava agenciju da zauzvrat organizuje besplatno putovanje za nastavnike. Predstavnik jedne turističke agencije sa kojim smo razgovarali potvrđuju da ih ovakvih zahtevima škole „drže u šaci“, ali napominju da te izlete finansiraju iz svog džepa i da to nije uračunato u cenu aranžmana đačkih putovanja koje plaćaju roditelji. Javna je tajna da pojedini direktori i članovi njihovih porodica letuju o trošku agencija koje biraju za izvođenje ekskurzija, kao i da je nekim nastavnicima omogućeno da uz odeljenje na putovanje vode i svoju decu.

Ipak, mnoge od ovih zloupotreba ostaju na nivou spekulacija, jer je, prema saznanjima Danasa, broj žalbi na izbor agencija prosvetnoj inspekciji zanemarljiv.

Organizovani lanac

Forum beogradskih gimnazija nedavno je upozorio da je javna tajna da u Srbiji postoji petnaestak povlašćenih turističkih agencija koje uvek „pobede“ na tenderima. „Mnogi direktori škola izaberu baš njih, verovatno po nečijem nalogu. To znači da je u pitanju organizovan lanac u prodaji đačkih ekskurzija i da su mnogi direktori samo krajnji izvršioci u tom lancu. Ovaj problem se nikako ne može svesti na škole, već je reč o daleko široj pojavi, slično ostalim nezakonitim pojavama u društvu“, tvrde u Forumu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari