Bolji, udobniji i bezbedniji od kompletne konkurencije, Renault je na svojevrstan način zaokružio dvadeset godina postojanja modela Mégane. Kupci u Srbiji kada kupuju nov automobil, znatno se češće opredeljuju za benzinsku verziju, i to po pravilu za onaj osnovni motor. Zbog toga sam rešio da čitaocima Danasa otkrijem, šta time dobijaju, a šta eventualno gube „precrtavanjem“ dizel 1.5 DCI verzije.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net

Francuski Renault bez sumnje zna kako da konstruiše veoma udobne kompakte ugodne za oko, sa sjajnim motorima koji troše manje od konkurencije, a pritom su i pouzdaniji, tiši i sofisticiraniji.

VW-ovi TSI motori su nepouzdani – Renaultovi su mnogo kvalitetniji

Testirani Mégane sa turbo bezinskim agregatom od 1.2 litara je veoma pouzdan, i dovoljno snažan. Maksimalnu snagu od 100 KS isporučuje pri 4.500 o.min, a maksimalni obrtni moment od 175 Nm pri nestvarno niskih 1.500 o/min. Zbog toga ćete imati utisak da ispod haube imate mnogo snažniji agregat. U prevodu, ako ste od sada vozili bilo koji benzinac sa motorom radne zapremine od 1.6 litara sa više od 100 KS, bićete oduševljeni, jer mali turbo benzinac u mnogo širem opsegu obrtaja nudi maksimalni obrtni moment od atmosferskih benzinaca. Kupci u Srbiji su sumnjičavi prema modernim turbo benzinskim agregatima, pre svega jer su VW-ovi TSI motori imali mnogo problema i sa lancem i sa turbinom koja se raspadala daleko pre 100 000 km. Kod Renaulta to nije slučaj. Zato slobodno možete odabrati ovaj francuski 1.2 Tce motor. Uostalom Renault godinama caruje u F1, dok VW ne sme ni da učestvuje. Ovim je sve rečeno.

Renault je uvek pravio posebne automobile

Niko se danas ne seća Renaulta 21, 25, modela za koje su čak i nemački novinari priznavali da su daleko bolji do nemačke konkurencije (Auto Motor und Sport). Danas su drugačija vremena, objektivnost je u Evropi iščezla poput mehura od sapunice, a poklonici nemačke auto industrije u regionu slepo veruju da su nemački automobili i dalje bez premca ­– najbolji, najkvalitetniji. Da li je zaista tako? Clio prve generacije je u svim aspektima, bio objektivno mnogo bolji i prodavaniji od Pola i Corse.

Mégane prve generacije je objektivno bio najmoderniji automobil u klasi, ali nije uspeo da pobedi VW. Biti drugi nije sramota, posebno jer je francuska auto industrija sve ove godine uspela da koliko-toliko parira nemačkoj auto industriji. Englezi su odavno „položili oružje“, a sada su na redu i Italijani (FIAT toliko kasni sa novim modelima, posebno hibridnim verzijama, da će samo uvećati svoje gubitke).

Novi Mégane, zahvaljujući tehnologiji većeg i luksuznijeg Talismana, pobeđuje Golf VII u svim segmentima. Da li će mu to biti dovoljno da porazi VW? Van Nemačke, Austrije i Švajcarske sigurno hoće, jer razlike u korist Renaulta nisu male.

Kad god sam testirao bilo koji Renault, uvek bih iznova bio oduševljen komforom koji ovi automobili nude. Renault 9 je bio ne samo auto godine, već i mnogo bolji, udobniji automobil od, na primer, Golfa. Mégane prethodne generacije bio je najudobniji u kompakt klasi. To danas važi i za Mégane IV generacije, koji nudi najviši nivo komfora u uživanja u vožnji, čak i po Srbiji. Mirnoća sa kojom Mégane upija neravnine, poprečne i uzdužne, pa čak i šine, nije poznata u kompakt klasi kod konkurencije. Zvučna izolacija je vrhunska, kvalitet finalne obrade takođe. Instrumenti su lako čitljivi, a digitalni instrumenti su pregledni. Kome se ne dopadaju, neka kupi Golf, kod njega je sve skoro isto kao pre desetak godina.

Pored svega navedenog, ovo je jedan od najbezbednijih automobila na svetu u „golf“ klasi. Renaultovim inženjerima je bezbednost putničkih automobila jednako važna kao i u F1. Originalan im je i marketing. Sasvim sam siguran da je pred vama best buy model kompakt klase.

Mégane IV je zabavan za vožnju

Ni vozači BMW-a ili Mercedesa neće moći da nađu ozbiljne zamerke novom Méganu. Naravno da će poželeti neki motor od 3,0 litra, jer to ovo ogibljenje može da podnese, ali Renault će brzo ponuditi i verziju RS, koja će opet poniziti nemačku konkurenciju.

Pustimo da brojke govore umesto reči, a kada napravite test vožnju, biće vam potpuno jasno da sam veoma pažljivo birao reči u pokušaju da ne preteram u hvaljenju novog Renaulta, koji je mnogo odskočio u odnosu na direktnu konkurenciju.

Skidam kapu Renaultu, i nadam se da će ih konkurencija jako brzo nadmašiti, jer to je suština napretka. Tehnologija stalno napreduje. Kupci, iz godine u godinu, za isti iznos novca dobijaju sve bezbednije i bolje automobile. Jedva čekam odgovor konkurencije, jer me zanima ko će uspeti da napravi bolji automobil u kompakt klasi od Renaulta. Za sada je tom cilju najbliži Opel. Vreme će pokazati, koliko sam bio u pravu, a najvažniji sud je vaš, cenjeni čitaoci, pa mi samo preostaje da vam poželim lep dan za volanom novog Mégana, makar u test vožnji.

Pretplaćen na uspeh

Kompaktni Renaultov bestseler godinama se uspešno prodaje širom EU u nekoliko karoserijskih izvođenja. Velika paleta odličnih agregata samo upotpunjuje Renaultovu ideju da sa Méganom IV ponudi „idealan“ automobil za skoro svakog. Iako se naši kupci mnogo češće odlučuju za Golf ili Astru, mislim da će već sledeće godine uvideti koliko je uspeo kompromis prefinjene udobnosti i dobre vozne dinamike kod ovog Mégana, dokaz da inženjeri mogu spojiti i nespojivo.

Mégane 1.5 dCi nudi mnogo veću elastičnost. Maksimalni obrtni moment od 260 Nm naspram 175 Nm (1.2 Tce) itekako dobro dođe prilikom preticanja na optrećenim regionalnim putevima. Razlika u ceni je 1.000 € sa istim paketom opreme. Ali, ako pak putujete često auto putevima (kojih će uskoro u Srbiji biti još) slobodno odaberite benzinca, jer bez naprezanja održava brzinu od 160 km/h, a to je puno više nego što tolerišu naši presretači. Imajte na umu i da je održavanje benzinca malo jeftinije.

Dizelaš 1.5 DCI– uz umerenu vožnju troši manje od 5,0 litara evro dizela – benzinac 1.2 Tce 6,8 litara.

Ono čime Mégane IV generacije osvaja kupce nisu samo odlični motori, već i avangardni, pomalo ekstremni dizajn koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Francuski kompakt nudi dovoljno mesta u kabini i prtljažniku za prosečne porodice, pa je dorastao dužim putovanjima.

„Mégane je prava revolucija u kompakt klasi, iako su se Francuzi potrudili da dizajnerski novi Renault ne bude previše avangardan. Zakažite test vožnju i počastite sebe bar jednim satom vožnje u ovom automobilu. Zahvaljivaćete mi se kasnije.“

Precizna merenja

Mnogo toga je danas moguće precizno izmeriti, što je odlično, jer tačno znate šta dobijate za svoj novac. Možda vam je dosadilo brujanje u vašem automobilu i želite najtiši automobil u klasi. Evo šta nudi konkurencija: pri brzini od 130 km/h, do putnika dopire jačina buke od 70 dB u Škodi Octaviji, Seat Leonu i Opel Astri. Ukoliko se vaša porodica nalazi u novom Citröenu C4 ili Hyundaiju i30, buka je primetnija i iznosi tačno 72 dB. Mégane mnogo manje zamara, jer je u njemu izmerena jačina buke od samo 68 dB. Prevedeno na svima razumljiv jezik, u Renaultu je tiho kao u automobilima više kategorije – buka pri brzini od 160 km/h jednaka je buci od 130 km/h ako sedite u Citröenu C4 ili pomenutom Hyundaiju i30.

Navedena merenja su potvrdili čak i neki nemački magazini, koji nimalo nisu naklonjeni francuskim automobilima, posebno Renaultu. Možda im smeta što, u ovom trenutku, u Formuli 1 jedino Renault može da pomeri Mercedes sa trona. Merenja takođe kažu da je Mégane bolji od proseka klase i kada je kočenje u pitanju, jer pri brzini od 100 km/h staje za odličnih 34 m, a Golfu VII treba 36 metara, dok je novoj Astri dovoljno 34,8 m. Osim toga, pedala kočnice se dozira jako dobro, što će mnogo značiti prosečnim vozačima kojima je Mégane i namenjen.

Mégane nudi vrhunsku bezbednost

Mégane IV je ne samo najbezbedniji auto u svojoj klasi, već i ukupno gledano najbolji. Ovo nije nemački automobil, čak se ne i proizvodi u Francuskoj, nego u Španiji, ali će prijati vašem novčaniku ­– iako ima više opreme, košta osetno manje od Golfa.

Dakle, kompromisi su nužni, ali kod Renaulta kompromisa nema kada je bezbednost u pitanju. Da li ste znali da ovaj francuski proizvođač ima najveći broj modela sa maksimalnih pet zvezdica na Euro NCAP kreš testu? Naravno, jedva čekam da jednako bezbedan, a cenovno povoljan auto ponude VW, Audi ili BMW, jer ću, u tom slučaju, dobiti mnogo više pozitivnih komentara. Ovako, tvrdeći da su Francuzi napravili ubedljivo najbolji automobil u klasi, idem na živce ljubiteljima nemačke, ali i japanske auto industrije. Nije strašno – VW će za koju godinu dostići Renault, bar kada je bezbednost u pitanju (rezultate Golfa VII iz 2012. nije moguće porediti sa rezultatima iz 2105.), ali udobnost, teško. Komfor Renaulta, ovako kompaktnog, daleko je iznad komfora koji nude Golf VII, pa čak i neki mnogo veći nemački automobili. Ali Mégane IV ne nudi samo više udobnosti i bezbednosti, već i bolji ceo paket. Bravo za Renault!
Bezbednost je vrhunska. Pogledajte video:

Malo istorije

Ovo nije prvi put da Renault napravi bolji automobil od njegovog visočanstva, Golfa. Setimo se 1989. godine i Renaulta 19, koji je bio daleko moderniji, udobniji i štedljiviji od Golfa II, a potom i već pomenutog Renaulta Mégane prve generacije, koji je do nogu porazio „umorni“ Golf III. Carlos Ghosn je lupio šakom o sto i inženjerima naložio da iz više klase prenesu dostupnu tehnologiju u manji, jeftiniji automobil kompakt klase. Rečeno – učinjeno! Francuski inženjeri su konačno odustali od ideje da konstruišu automobil koji će dostići vozne osobine aktuelnog Golfa VII. Ovoga puta su nadmašili sve ono što postoji u C segmentu! Mégane IV nije bez mana, ali trenutno u ovoj klasi samo nova Opel Astra i Ford Focus mogu da mu stanu na crtu, a da ne „pocrvene“ od stida. Zar je Renault baš toliko odskočio? Bojim se da jeste.

Renault R-LINK 2® – multimedijalni doživljaj

Renault R-LINK 2® vam pruža kontrolu nad vozilom preko velikog 8,7″ vertikalnog ekrana osetljivog na dodir novog multimedijalnog sistema. Možete jednostavno da prelazite između aplikacija i funkcija koje vam omogućava novi Renault. To radite na isti intuitivan način kao kada koristite tablet računar. Mlađa populacija će biti oduševljena! Starijim vozačima će trebati neko vreme da se naviknu na sve to.

Sve je kao na najboljim tablet računarima: možete početni ekran sistema R-LINK 2® da opremite željenim prečicama i alatima. To omogućava upravljanje sistemom MULTI-SENSE®; možete da kreirate do 6 korisničkih profila za čuvanje svih postavki u vozilu na sopstveni način (na primer multimedijalni sadržaji, navigacija, upravljanje klima uređajem, položaj sedišta …). R-LINK 2® je takođe povezan internetom* za pristup aplikacijama i uslugama Renault i kupovini artikala u prodavnici R-LINKStore. Dobro došli u 21.vek!

Šta ona kaže:

Dizelaš 1.5 DCI troše manje, ali ovaj benzinac nije rastrošan. Mégane nema najvarijabilniju karoseriju u klasi, ali ima veliki gepek i jako je upotrebljiv, jer se podjednako dobro snalazi na lošim putevima i na autoputu. Pri tome, može ga voziti svako, jer obilje elektronike svakome pomaže da stabilizuje i uravnoteži automobil u svakoj prilici. Bezbednost je vrhunska – najbolja u klasi. Uopšte, u ovoj klasi trenutno nema boljeg automobila. Dizajn je dopadljiv, a enterijer zanimljiv, mada bi mi bilo draže da je plastika za nijansu kvalitetnija.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Ako godišnje prelazite manje od 20.000 km ovaj benzinac može biti itekako dobar izbor.
Svi oni koji žele auto sa čvrstom karoserijom i veoma sigurnim kočnicama koje se lako doziraju – auto koji tako predvidivo nagoveštava bežanje „preko nosa“, trebalo bi da se odluče za Mégane. Uživaće godinama u njemu i njegovim prednostima nad konkurencijom.

Odabraće ga verovatno i principijelni kupci i oni sa dobrim ukusom koji umeju da cene Renaultov nenametljivi šarm, ali i oni koji žele puno opreme po umerenoj ceni. Nemojte se nadati da će ovaj Mégane brzo gubiti vrednost. Prosto, izgleda previše dobro, a i najbolji je automobil u klasi. Ne morate to da prihvatite kao realnost, kupite automobil koji vam se dopada, osim ako vam je bezbednost vaše porodice ipak na prvom mestu, jer podaci su brutalno jasni i precizni. VW-ovo TSI motori se raspadaju često pre 100.000 km. Renaultovi turbo benzinci prelaze 400.000 km bez većih problema. Da li vam je ovo dovoljno? Da vam pomenem VW-ovu bruku oko lažiranja emisije štetnih gasova? Istina, ovo je izašlo u javnost, tek onda kada VW-ovi čelnici nisu hteli da plate da se ceo slučaj zataška. Izrežirani napadi na VW (jer su skoro svi proizvođači lažirali te podatke, ali ipak u manjoj meri) ne umanjuje njihovo problem oko velikog pada kvaliteta, i to ne samo TSI motora. Naši kupci su izuzetno loše informisani, a majstori ih svakako savetuju da biraju one automobile koji se i najviše kvare. Možete li da pogodite zašto? Zaista nije teško, zar ne?

PREDNOSTI:

Renaultovi turbo benzinci su veoma pouzdani, za razliku od VW-ovih TSI motora. Avangardan i originalan dizajn, koji će još godinama biti aktuelan. Izuzetno bezbedan automobil, jedan od najsigurnijih vozila u C segmentu. Za zaštitu dece osvojio je 87%, a ukupna ocena od 88% (http://www.euroncap.com/en/results/renault/megane/22039) je izvrstan rezultat za 2015. godinu i trenutno najbolji u klasi (auto godine Opel Astra osvojila je 86% – Euroncap stalno menja kriterijujeme ocenjivanja, pa možete upoređivati samo rezulate iz 2015. i 2016.godine). Dovoljno elastičan, uglađen i tih motor koji ima dovoljno snage i za duža putovanja. Sigurne vozne osobine, mnogo bolji hendling u odnosu na stari model. Izuzetno dobra zvučna izolacija, najbolja u klasi, tiho je čak i na brzinama preko 180 km/h. Niski troškovi održavanja. Garancija od pet godina. Renaultova navigacija je najbolja navigacija koja se fabrički isporučuje u nekom serijskom automobilu. Udobno ogibljenje, vrlo dobra finalna obrada. Dobra serijska oprema i konkurentna cena. Konačno i Megane ima amortizer koji podiže-drži haubu, poput svake Alfe, pohvalno. Napredna multimedijska ponuda.

MANE:

Rezervoar je samo 47 litara – prosek klase je 50 litara, a Ford Focus nudi 55 litara. Varijabilnost karoserije ja slabija od proseka klase – više se mislilo na dizajn.
Manje mesta za putnike u odnosu na Hondu Civic. Prečnik okretanja veći nego kod proseka klase – iznosi čak 11,5 metara. Prilično je nepregledan (veliki C stub), i zamoran za parkiranje, dok se na naviknete da koristite kameru. Nedovoljno elastičan osnovni benzinski agregat od 1,6 litara. Nosivost je jedva u proseku klase – tek 494 kg (što je ipak bolje od Golfa VII – samo 447 kg) – to je puno manje od Focusa koji može da ponese 584 kg. Nedovoljno dobra paleta motora, nema u ponudi dizelaša od 2.0 litra radne zapremine. Kada je maksimalno opterećen mali obrtni moment 1.2 Tce motora od 175 Nm ne može da vam pruži dovoljno dobra međuubrzanja. Kvalitet plastičnih materijala na nekim mestima je prosečan za ovu klasu vozila. Bazni paket opreme nedodovoljno bogat, konkurencija iz Japana je tu izdašnija. Turbo benzinac nećete moći da tako lako prodate kao DCI verziju.

Cena: od 13.990€

DIMENZIJE

Dužina: 4.359 mm
Širina: 1.8140 mm
Visina: 1.438 mm
Međuosovinski razmak: 2.669 mm
Prtljažnik: 384/1.247 l
Težina: od 1.205kg

MOTOR

Zapremina: 1.189 ccm
Snaga: 100 KS pri 4.500 o./min.
Obrtni momenat: 175 Nm pri 1.500 o./min.

PERFORMANSE

Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 12,3 s
Maksimalna brzina: 179 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 5,4 litara
Potrošnja na testu: 6,8 litara

EuroNCAP kreš test: 5 zvezdica

Ocene (od 1 do 5):

Dizajn: 4,5
Bezbednost: 5,0
Motor i menjač: 4,0
Performanse: 4,0
Potrošnja: 5,0
Cena i garancija: 5,0
Udobnost: 5,0
Ponašanje na putu: 5,0
Kvalitet i pouzdanost: 4,0
Ponuda prostora: 4,5
Prosečna ocena: 4,5
– – —
Opšti utisak: 5,0
Paleta motora: 4,0
Mogućnost dalje prodaje: 3,0