Istorija srpskog filma beleži neke od najvećih nepravdi nanetih filmskim rediteljima, u vremenima vladavina represivnih režima, koje su ih učinile slavnim i stvorile od njih neprevaziđene mitove.


Nažalost, filmska „opozicija“, u pravom smislu te reči, više ne postoji! Paradoksalno, događaj koji je barem na tren oživeo tako dosadno mučnu srpsku filmsku scenu bilo je prekjučerašnje, tek u crticama nagovešteno, hapšenje nadaleko čuvenog „crnotalasnog“ reditelja Želimira Žilnika, jedinog sveaktivnog predstavnika svoje generacije. Naime, policija je uhapsila čoveka i njegovog snimatelja u trenucima kada su pokušali da snime čin paljenja američke zastave kod Palate Albanija, u znak protesta zbog posete potpredsednika SAD Džozefa Bajdena Srbiji, u organizaciji Anarho-sindikalističke inicijative. Taj čovek bio je Želimir Žilnik, jedini filmski radnik kojeg je zanimalo da događaj zabeleži kamerom!

Njegova karijera, još od kraja šezdesetih pa do devedesetih, obeležena je socijalnim angažmanom i kritikom cenzure filmova tokom komunističke ere, kao i društvenih i političkih okolnosti. „Rani radovi“ ostaju primer vrhunskog filmskog stvaralaštva, neobično svežeg i danas, četrdeset godina od trijumfa na Berlinskom filmskom festivalu. Žilnik je tim filmom bio začetnik žanra doku-drama u srpskoj kinematografiji, kome i ostaje dosledan, baš kao i nezavisnom filmskom stvaralaštvu.

Sredinom sedamdesetih živi u Nemačkoj, gde radi za nezavisnu filmsku industriju. Po povratku u zemlju, režira seriju dobro primljenih televizijskih doku-drama koje u fokusu imaju nagoveštaj nadolazećih nacionalističkih tenzija, kao i raspad Jugoslavije. Tokom devedesetih, u nezavisnim filmskim i medijskim produkcijama realizuje niz igranih i dokumentarnih filmova na temu kataklizme na Balkanu. Slom sistema vrednosti u posttranzicijskim zemljama Centralne i Istočne Evrope, te problemi izbeglištva i migracija u novonastalim okolnostima „proširene Evrope“ posebno mu okupiraju pažnju od 2000. godine naovamo.

U tom smislu, njegovo slučajno hapšenje i materijal zabeležen tom prilikom, već bude interesovanje za budući film i „žilnikološke“ stavove prema novonastalom dobu, kojima se, kakvi god oni bili, nekako iskreno radujemo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari