Smrzavanje uz plaćeno grejanje 1Foto: Pixabay/Ri

JKP „Beogradske elektrane“ može da se podiči impresivnim voznim parkom, opremljenošću poslovnog prostora, platama zaposlenih, direktorima koji se katapultiraju u politiku, kvotama za mitinge…

Ono što ostaje konstanta je odnos prema potrošačima. Loš, trapav i aljkav. Kao i ignorisanje opravdanih zahteva da zastarelu i nepravednu za potrošače, metodologiju obračuna toplotne energije po metru kvadratnom zamene obračunom stvarne isporučene energije.

Takođe su na repu kada je primena novih tehnologija i standarda, a potpuno izostaju kada je zakonska obaveza uvođenja merača potrošnje u pitanju. Sve opisano moglo bi se proširiti na čitav niz primera, navesti snižavanje propisane temperature u stanu, uslova grejanja u zavisnosti od spoljnih faktora, ali i zatomiti da i onu primarnu funkciju vrše valjano.

Konkretno, u jednoj zgradi na Vračaru, u toku samo ove grejne sezone skoro mesec dana ne obezbeđuju propisanu količinu i kvalitet isporuke toplotne energije. Razlog je već hroničan; podstanica sa očevidnim nedostacima ne može u kontinuitetu da radi optimalno, dolazi do ispuštanja i gubitka koje lančano prouzrokuje hladne radijatore.

U Šapićevoj eri osavremenjeni način komuniciranja sa gradskim službama potrošačima ostavlja izbor da žalbu upute pismeno ili usmeno na jedinstveni servisni broj.

Kako funkcioniše u praksi, najilustrativnij je primer kada upravnik zgrade uputi deset žalbi telefonom i pet mejlom u periodu od 2.02.-5.02.2025, a sedam dana kasnije dobije odgovor u kome stoji da je „dana 07.02.2025. godine stručna ekipa JKP “ Beogradske elektrane“ izvršila dopunjavanje i odzračivanje kućne grejne instalacije u Vašem stambenom objektu. Time je uspostavljena kvalitetnija isporuka toplotne energije na višim etažama u Vašem stambenom objektu. Izvršena je i kontrola predajne stanice posredstvom koje se toplotnom energijom snabdeva Vaš stambeni objekat, pri čemu je konstatovano da je ista u funkcionalnom stanju i da se vrši redovna isporuka energije u skladu sa spoljnom temperaturom vazduha.“

Dakle, priznaju da podstanica nije radila u propisanom režimu, da su nedelju dana čekali da je dopune i onda zaključe da je sve idealno i da će sve to, kao i ranijih meseci, biti naplaćeno od korisnika. I nerviranje, i smrzavanje, i šteta na kućnim instalacijama od prodora vazduha i pada nivoa vode, i inercija nadležnih.

Ista situacija se ponavlja i desetak dana kasnije. Ništa dramatično sa aspekta JKP „Beogradske elektrane“ ili nešto što povlači njihovo angažovanje. Svesni da smo obavezani njihovim monopolskim položajem da platimo nesavesnost, nerad i javašluk.

Slika je sasvim drugačija kada njihove terenske radnike zamolite za popravku. Tada u radno vreme porave i naplate, ostavljajući svoje telefone kao agenti osiguranja u niskobudžetnim američkim filmovima.

Poseban problem je što ta i takva njihova „komercijalizacija“ dovodi do ugrađivanja desetine novih rebara u stanove, izmeštanje radijatora, instaliranje nove opreme, proširivanje prostora koji se greje, a što nije predviđeno pri projektovanju kapaciteta i rada podstanice. Nijednom za 20 godine nije vršena revizija ili kontrola i utvrđivanje koliko trenutno stanje odudara od planskog, da li premašuje kapacitete izraubovanih podstanica, još manje konsultovan upravnik stambene zajednice.

Kod JKP „Beogradske elektrane“ ovakav odnos i pružena nesolidna usluga je trajno stanje. Jedine izmene su cena po kojoj naplaćuju mimo dobrih poslovnih običaja i poslovnog morala.

Oni su bili nosioci posla uvođenja daljinskog sistema grejanja u objekte u kojima ranije nije postojalo, oni su vršili nadzor instaliranja opreme i oni su dobili upotrebnu dozvolu. Kao da je tu prestala svaka odgovornost za nešto što fakturišu i naplaćuju 365 dana u godini. Ostatak vremena, verovatno provode, sprovodeći politiku vladajuće stranke. I u sistemu koji su sami sazdali oni su nedodirljivi dok raspolažu ljudskim i materijalnim resursima potrebnim za održavanje sistema.

U svemu opisanom, ne čudi ni ispovest koju smo mogli pročitati u „Danasu“ da je Danijela Sedlar iz Novog Sada dobila otkaz u JKP „Novosadska toplana“, jer je, kako ona tvrdi, odbila da nastavi da radi za Srpsku naprednu stranku čiji je član i jer je podržala studentske proteste. Očito su prioriteti JKP postavljeni u službu jedne stranke.

Autorka je žiteljka ulice Alekse Nenadovića na Vračaru

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari