Za dva dana, tokom proteklog vikenda, novim mostom koji će spojiti Čukaricu i Novi Beograd, prošetalo je oko 65.000 Beograđana. Istovremeno, pristiglo je oko 15.000 predloga za ime novog mosta.

Kao i obično, građani su se vratili istoriji – patrijarh Pavle, Nikola Tesla, Draža Mihailović su najviše predlagani. I predsednik Srbije je izneo svoj predlog – Zoranov i Nenadov, po Zoranu Đinđiću i Nenadu Bogdanoviću, bivšim čelnicima Srbije i Beograda, ali i Demokratske stranke.

Zaista, kako nazvati most u metropoli kakva je Beograd i da li je uopšte potrebno da most ima ime? Istorijskih ličnosti Srbiji bar ne nedostaje. Samo je pitanje, kao i uvek, za koju se odlučiti i da li postoji takva istorijska ličnost, naročito iz novije istorije, koja bi bila svima po volji i takoreći nesporna, odnosno koja ne bi izazvala negativne i komentare koji bi politizovali baš njen/njegov izbor.

U Beogradu, gradu od skoro dva miliona stanovnika, više od 35 godina nije izgrađen nijedan most. U međuvremenu, mnoga prigradska naselja su postala deo šireg centra grada, a nekadašnja sela su postala manje varošice u okviru gradskih opština. Grad se od Drugog svetskog rata nezaustavljivo širio, a broj stanovnika je rastao. Broj je naročito porastao tokom devedesetih kada je Miloševićev režim vodio „oslobodilačke“ ratove po zemljama bivše SFRJ. Rezultat „oslobađanja“ bio je da je više od 500.000 ljudi sa sve porodicama utočište našlo u Srbiji. Dakle, grad čija je infrastruktura mogla da izdrži saobraćaj za oko 1,2 miliona stanovnika, uključujući gradski prevoz, putnički i transportni saobraćaj, danas to više ne može da podnese. Delom i zbog nemanja vizije tadašnjih gradskih čelnika da se grad neće više širiti. Odatle verovatno i neverovatan podatak da u Beogradu više od 35 godina nije napravljen nijedan most.

Za razliku od drugih evropskih metropola u kojima u jednu stranu ulice stanu i trotoar, zatim staza za bicikliste, po dve kolovozne trake i tramvajska linija, u Beogradu to nije slučaj. Naprosto, gradske ulice su suviše uske da bi „izdržale“ saobraćaj 21. veka u Srbiji. Odatle i svakodnevni višesatni kolapsi na nekoliko čvorišnih tačaka u gradu. Jednu od njih, Radničku ulicu kod Ade, delimično će rešiti i novi most. Veliki pisac Danilo Kiš je objašnjavajući potrebu da stalno naziva stvari pravim imenom napisao – imenovati, znači stvoriti. Čini se najbitnije da Skupština grada na kraju uspe da izbegne politizaciju naziva mosta i ispoštuje predloge Beograđana. Ipak, sudeći po dosadašnjim iskustvima, politička volja će ipak biti jača.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari