Tvrđavski most u Nišu preplaćen, ali svetli za sve pare 1Foto: Nikola Doderović

Kuku šta napraviše! Niš izgleda ko „Zadruga“, jedan je od tipičnijih, a prilično brojnih negativnih komentara na društvenim mrežama povodom jarkog osvetljavanja najstarijeg mosta u centru Niša, na samom ulazu u drevnu Tvrđavu, koji je juče otvoren za pešake, posle rekordnih 517 dana rekonstrukcije.

Led dekorativno osvetljenje u pink boji, koje se u petak uveče naprasno pojavilo na ogradi Tvrđavskog mosta, sutradan je zamenjeno zelenom, a u nedelju plavom bojom.

Pregrejani radnici su celog vikenda ubrzano završavali radove, a pomalo i na obližnjem Trgu kralja Milana koji se nadovezuje na most, a i sam odnedavno ima svetleću fontanu. Oznaka „Gradilište. Pešaci oprez“, te zaštitne žičane ograde, skele i naslagane ploče, polako su nestajale.

Od juče ujutru ovaj pešački most je ponovo u funkciji, a i trg je izgledao skoro pa da je kao stvarno potpuno završen. Tek sitničavi kibiceri opažali su da je bager i juče pre podne još uvek prevozio betonske ploče koje su, zajedno sa peskom, sklonjene u stranu, dalje od očiju prolaznika. Radnici su još uvek nameštali staklenu ogradu mosta. Metle i kofe su svedočile da je i lickanje u toku…

Bilo kako bilo, obećanje gradonačelnice Dragane Sotirovski da će rekonstrukcija mosta i centralnog trga biti okončana do 1. avgusta, kako bi Niš „spremno dočekao predstojeći Nišvil i Filmske susrete“, koji se održavaju u Tvrđavi, suštinski je ispunjeno.

Nije malo onih koji su već spremni da zaborave da je rekonstrukcija trajala nerazumno dugo. I da je rok za njen završetak probijan i produžavan pet puta. I da javnost ne zna konačnu cenu renoviranja i iznos penala zbog kašnjenja, uprkos takvim zahtevima. Sanacija mosta počela je, inače, 3. marta prošle godine, a centralnog trga još ranije, 29. juna 2019.

U Direkciji za izgradnju grada su na samom početku sanacije Tvrđavskog mosta, inače dugačkog svega 60-ak metara, kazali da će ona trajati najviše četiri meseca, da je izvođač radova beogradska firma Termomont, a da je čitav posao vredan 60 miliona dinara.

Ovih dana obznanili su i novi momenat – Termomont, kao i Bauvazen, koji rekonstruiše centralni trg, moći će da „raduckaju“ na mostu i trgu i u naredne dve godine, koliko iznosi rok za otklanjanja nedostataka, inače i golim okom vidljivih.

Gradonačelnica Niša je, pak, zadovoljna. Na oficijelnom Fejsbuk profilu navela je da je „Niš dobio most u centru grada sa svetlećim efektima poput svetskih metropola i prateći savremene trendove“. Pomenula je primere, a postavila i fotografije nekih od takvih mostova u Singapuru, Japanu, Južnoj Koreji, Velikoj Britaniji, Danskoj, Australiji, Gruziji…

– Različiti su bili razlozi kašnjenja radova. U Direkciji znaju šta mora da se ispravi i na koji način, a mi smo svakoga dana kašnjenja njima skidali kaznene poene i to je dobro za nas. To je jedna vrsta satisfakcije za naš budžet, tako da smo svoj na svome, što bi se reklo – kazala je ona novinarima.

Danijel Dašić, građevinski inženjer i programski menadžer Nacionalne koalicije za decentralizaciju, ocenjuje za naš list da je za rekonstrukciju mosta ove dužine četiri meseca više nego dovoljno. Ona podrazumeva samo uklanjanje starog asfalta, čišćenje, zaštitu, farbanje i delimične popravke, objašnjava.

Dašić pita da li je neko iz aktuelne vlasti stručno analizirao uticaj dodatne težine stavljenog peska i ploča na postojeću konstrukciju mosta „i zašto nije“. Podseća da se radi o „stalnoj sili opterećenja koja iznosi između 30 i 35 tona“, a da je jedan od razloga za zatvaranje mosta i bio potencijalni problem sa nosivošću. Pita zašto nije urađen test opterećenja, koji se radi nakon svake izgradnje i detaljne rekonstrukcije.

– Pitanje je i ko je promenio projekat i stavio cirkusko osvetljenje i po čijoj naredbi ili odobrenju? Naravno, sve svetleće šarene diode i lampioni ovog sveta ne mogu da skrenu pažnju sa ključnog pitanja: Zašto šmirglanje i farbanje mosta po kvadratu košta kao izgradnja stana? I to kod istog investitora, odnosno države. Jer, 517 dana za završetak predstavlja sramotu, ali 500 evra po kvadratu za rekonstrukciju predstavlja očitu korupciju i zloupotrebu javnih resursa – kaže on.

Dodaje da je ovaj most, koji se inače prvi put pominje sredinom 19. veka i tri puta je rušen pa ponovo građen daleke 1961. godine, kompletno izgrađen za samo 210 dana.

Nekim „bivšima“ je toliko trebalo da potpuno uklone stari čelični most, izliju nove temelje, urade novi čelični most i puste ga u saobraćaj, kaže.

I nepoznati autori veb-sajta „Jelgotovmost“ su od početka ovog remonta podsećali da on traje duže nego čovekovo putovanje od Zemlje do Marsa, koje se završilo za 270 dana.

Remont mosta je, takođe, duži od putovanja satelita od Zemlje do Jupitera (405 dana), prvog putovanja Kristofera Kolumba do Amerike (70) i prve ekspedicije na Južni pol (58 dana).

Trajao je duže od oba balkanska rata (283 dana), savezničkog oslobađanja Zapadne Evrope od Nemaca (85) ili Albanske golgote (54 dana). Duži je i od kompletne izgradnje Empajer stejt bildinga, oblakodera u Njujorku sa 105 spratova, koja je završena za 485 dana, naveli su na sajtu.

U „fokusu“ građana na društvenim mrežama sada je, međutim, dizajn mosta, za koji mnogi nemaju reči hvale. Neki od njih znalački komentarišu da uz prastaru Tvrđavu – gradsko utvrđenje koje ima kontinuitet od dva milenijuma, a slovi za srednjovekovno kulturno blago, i zaštitni je znak Niša, nikako ne ide moderno i intenzivno osvetljen most, koji sa njom predstavlja ambijentalnu celinu. Zamislite da Italijani to urade ispred Koloseuma, tornja, da unakaze kuću Romea i Julije…, navode.

Pojedini „vrišteće“ dekorativno svetlo na mostu nazivaju „naprednjačkom estetikom, koju mi ne razumemo“. „Ima gore i od Vesića“, kažu. „Još da ubace dve-tri fontane, jarbol i spomenik, i bog da nas vidi“, navode.

„Ovo je školski primer kičeraja“, uvereni su.

„Unakazili ste Niš, Carski grad ste pretvorili u šljašteći vašar i luna-park“, poručuju. Neki od komentara zvuče i krajnje upozoravajuće: „Samo je još Tvrđava ostala. A baš je nekako siva i nikakva…“

Još samo amsterdamski fenjeri fale…

Dužina sanacije je bruka svetskih razmera. Ko je izvođač i ne čude propusti. Firma Termomont je gradila kovid bolnice u Batajnici i Kruševcu, bez tendera. Naprednjačka vlast u Nišu je poklekla i nije mogla da odbije ili prekine posao sa takvim izvođačem. A pink rasveta podseća na amsterdamske bordele, još samo fenjeri fale, i to tik pored Tvrđave, istorijskog bisera, u Gradu cara Konstantina. U palanku su nam grad pretvorili – kaže za naš list Jelena Milošević, predsednica niškog odbora Stranke slobode i pravde.

Branitelji mosta hvale grad i državu

Na društvenim mrežama ima i (ne)malo komplimenata na račun rekonstruisanog Tvrđavskog mosta. „Bravo za ideju, bravo za grad i državu! Tako se radi, tako se pobeđuje“, kažu neki. „Most je divan, fino usklađen sa novom fontanom i šarenim cvećem u parku“, navode drugi. „Duh modernog i drevnog čini sinergiju. Negujmo tradiciju, a grabimo ka budućnosti“, piše sledeći. „Možda bi neki bili srećniji sa dva brvna i par dasaka preko“, pita neko od njih. „Da je ovaj niški most negde u evropskoj metropoli, svi ovi samozvani kritičari i samozvane estete bi se na njima slikali i pohvalili na društvenim mrežama“, zaključuje se.

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

7 reagovanja na “Tvrđavski most u Nišu preplaćen, ali svetli za sve pare”

  1. Jako ružan most, ciganski, pravo razočarenje. Sklepali ga ko sa dve leve ruke

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.