
U ovom trenutku Republika Srbija je vlasnik 51 odsto, a Etihad ervejz iz Ujedinjenih Arapskih Emirata sa 49 odsto.
Er Srbija kao i verovatno sve avio-kompanije na svetu je pretrpela žestok finansijski udarac time što je flota prizemljena od 19. marta kada je u Srbiji obustavljen komercijalni saobraćaj (osim interventnih letova za povratak državljana Srbije iz inostranstva i dopremu medicinskih sredstava), a prema poslednjim vestima redovnom komercijalnom letenju vratiće se 15. juna.
Procene Ministarstva saobraćaja su da će ceo aerotransportni sektor u Srbiji računajući i aerodrome pretrpeti štetu od 190 miliona evra ove godine, dok je ministarka Mihajlović u javnosti davala izjave da bi šteta za Er Srbiju mogla biti veća od 60 miliona evra.
Dakle, nema sumnje da je Er Srbiji potrebna pomoć, ali izgleda da jedan od dva suvlasnika nema nameru da joj tu pomoć i pruži.
Planovi da država poveća udeo u kompaniji mogu se tumačiti kao nameru da država dokapitalizuje Er Srbiju bilo kroz novčano ulaganje bilo kroz kupovinu aviona koja se pominjala u javnosti, dok Etihad ne bi uložio ništa te bi se tako promenio vlasnički odnos.
Inače, ne čudi pasivno ponašanje Etihada u ovom partnerstvu, jer se još od 2018. godine pominje čak i njegovo povlačenje iz Er Srbije.
Naime, strategija kupovine manjinskih udela u avio-kompanijama po svetu se pokazala pogrešnom, te je Etihad iz svih partnerstava sem Er Srbije već izašao, uglavnom iza sebe ostavivši avio-kompanije u bankrotu.
I sam Etihad muku muči sa svojim poslovanjem.
Od 2016. godine zabeležili su gubitke od 5,62 milijarde dolara. U prošloj godini gubitak je iznosio 870 miliona dolara, što je čak i napredak u odnosu na prethodne godine. Pandemija kovida 19 naterala je jednog o tri ogromna zalivska avio-operatera da 80 odsto flote drži prizemljenom.
Procena IATA-e (Međunarodnog udruženja za aviotransport) je da će bliskoistočne avio-kompanije u ovoj godini pretrpeti čak 19 milijardi dolara izgubljenih prihoda u odnosu na 2019.
U takvim uslovima ni ne čudi što ih pomaganje Er Srbije mnogo ne zanima. Ekonomisti nemaju dileme da se neki kapital mora uložiti u nacionalnog avio-prevoznika, ali i da treba izanalizirati kakve koristi kompanija ima od sinergije sa arapskim suvlasnikom.
Milan Kovaečvić, konsultant za investicije, kaže da bi pre svega trebalo dobro pogledati bilanse Er Srbije posebno što je i pre pandemije imala probleme u poslovanju.
„Sada će Er Srbiji sigurno biti potreban novac i on može doći u obliku dokapitalizacije ili zajma koji bi se mogao konvertovati u kapital, ali ne verujem da će nešto stići od Etihada. Oni odavno gledaju da izvuku neku korist iz Er Srbije, a ne verujem ni da su zadovoljni samim poslovanjem kompanije“, napominje Kovačević dodajući i da je pitanje da li bi se uopšte Er Srbija mogla izvući bez dokapitalizacije ili jeftinih zajmova.
On podseća i da je Er Srbija imala i velike troškove za letove tokom pandemije za dopremanje medicinskog materijala i putnika.
„Koliko će novca biti potrebno i koliku štetu će pretrpeti Er Srbija zavisi od toga kada će se svetski avio-saobraćaj vratiti u normalu. U svakom slučaju nije pitanje hoćemo li da ulažemo u Er Srbiju ili ne, već koliko, a tu će verovatno najviše stradati budžet“, smatra Kovačević dodajući da treba videti i da li će država plaćati nešto i za štetu koju je pretrpeo Aerodrom Beograd, a što najviše zavisi od toga šta piše u ugovoru o koncesiji.
I ekonomista Saša Đogović ukazuje da sve zemlje finansijski pomažu avio-kompanije pa je normalno da to uradi i Srbija.
„Očigledno je da Etihad nema motivaciju za ozbiljnije prisustvo u Er Srbiji, što znači da ostaje samo da država uloži sredstva. To onda znači smanjenje udela Etihada u vlasništvu i na kraju to širom otvara mogućnost i njegovog izlaska iz Er Srbije“, zaključuje Đogović.
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Sve „velike“ AV investicije imaće istu budućnost kao ova sa Ehtihadom. Važno je da je deo novca na „sigurnim destinacijama“.
Za novac stecen kriminalom ne postoji sigurna destinacija.
To su sve „njihove“ kompanije sa parama od lopovskih privatizacija..Sto ne uhapse „Djilasa lopova“? Vrana vrani oci ne vadi.
Bivsi direktor Etihada Hogan, je bio direktor avio kompanije u Bahrenu. Posle njega kompanija je bankritirala. U Etihadu je kupovao sve zivo, otvarao sve zive destinacija. To je svako znao, da kompanija posluje u velikom minusu. Sada je on napusti, skoro propao Etihad, otisao kao milijarder a Er Srbiju doveo do ovoga, sto ce tek da se desi. Ali sad treba da odgovaraju oni koji su je prodali a znali su i gde ugovor u kupovini, nikada nije pokazan
Ko ostavlja zlatnu koku?
Kada pravnik vodi ekonomiju. On zna prioritete. Napredno
Zasto bi Etihad otisao kada drzava Srbija pokriva gubitke
Mogli bi za početak da vidimo taj ugovor sa Etihadom. I pre pandemije, država je na razne načine “peglala“ gubitke Er Srbije ali je vlasnički odnos ostao isti. Etihad je samo davao komercijalne kredite sa solidnom kamatom i isti uskoro dolaze na naplatu. Neki poslovni potezi su u sferi diletantizma ili smišljenog kriminala. Naravno, ne na štetu Etihada već poreskih obveznika iz Srbije. Po istom osnovu su (ili će jednog dana biti) projekti da braćom Arapima kao što je Beograd na vodi i kupovina PKB od strane Al Dahre.
Kao i AIR SERBIA, sve nacionalne avio-kompanije lose posluju. Skupo kostaju drzavu i cesto bankrotiraju. Mi smo mala i siromasna zemlja, ne treba nam srpska kompanija. Beograd je na interesantnom mestu za avio saobracaj i njegov aerodrom ce donositi veliki profit od low-cost kompanija koje ga budu koristile. A najvaznije, Srbima ce let low-cost kompanijama biti znatno jevtiniji od leta ETIHADOM.
Etihad se nece povlaciti iz Er Srbije jer iza tog aranzmana stije dve vlade Srbije i UAE.
Potpuna je besmislica da je drzava izracunala da vazduhoplovni sektor u Srbiji na gubitku 190 miliona a Air Serbia 60 miliona €! Ko to gubi razliku od 130 miliona € kad se zna da su aviokompanije opterecene kreditima a flota im je vec 2 meseca prizemljena. Nemojte da sada Vanci jos prijavi drzavi gubitke na Aerodromu Beograd! Jedan komentator lepo objasnjava da je kod nas u pitanju ili diletantizam ili kriminal! Aerodromi nemaju ni priblizne troskove kao aviokompanije. A inace najnovija vest od juce je da Etihad Airways otpusta sa 31.majem ni manje ni vise nego 1.000 letackog osoblja pa vi vidite koliko ce biti uopste u stanju a da ne govorimo o volji da sanira Air Serbiju! Dok se Vlada osvesti prosao voz i uzato sto pre izaci iz ovog nepoznatog, skrivenog i kolonijalnog Ugovora (51 : 49) %!
Država Srbija ne mora da ima nacionalnog avio prevoznika, naročito ako je on gubitaš i država stalno pokriva gubitke novcem poreskoh obveznika. Ova priča sa avio prevoznikom se gura da bi se eto država prikazala kao regionalni igrač. To što mi to stvarno nismo , nema veze.
Zar su oni bili ovde?
Sto bi se povlacili kad nista ni ne ulazu, a dobijaju nesto? Paravan za pranje i izvlacenje narodnih para
Dokle više da se pokrivaju gubici?Zašto niko ne pominje pare koje je ista ta Air Serbia dobila od države na nameštenim tenderima za letove iz Niša i Kraljeva?Da pojasnim, dobili su pare za letove koje zbog korone ne realizuju, dobili su pare za let Niš Budimpešta koji su ukinuli posle mesec dana a trebalo je 3 godine da lete min 2 puta nedeljno, dobili su pare da letovi od Kraljeva za Beč budu 3 puta nedeljno a bili su 2 puta, plus što letovi nisu krenuli 1.već 17.decembra(dobili pare za 7 letova kojih nije ni bilo), dobili pare za letove do Soluna koji su trebali da krenu 31.3., a pitanje je kad će da krenu iako nema razloga da ne lete iz Kraljeva ni za Beč(već kreće letovi iz Beograda, što ne bi i iz Kraljeva) ni za Solun(u Grčkoj je skoro pa proglašen kraj pandemije jer imaju jednocifren broj zaraženih po danu), toliko