Foto: FoNet/ Ljiljana Stojanović

Kako je juče izjavio inženjer „Koridora Srbije“ Leonid Vuković, trenutno se radi sanacija potporne konstrukcije i dalja stabilizacija dela gradilišta Kosina 2 na južnom kraku Koridora 10, na deonici Gornje Polje – Caričina dolina, gde se 19. i 20. avgusta srušio potporni zid.

– Izvode se radovi na raščišćavanju terena od kamenja i drveća koje se odronilo, grade se pristupni putevi ka gornjem delu kosine. Urađen je deo platforme za mašinu za šipove i u toku je izgradnja šipova za duboko fundiranje buduće galerije. Takođe, razmatraju se najadekvatnija rešenja za uklanjanje središnjeg, preostalog oštećenog dela potporne konstrukcije, objasnio je Vuković, a prenosi FoNet.

Prema njegovim rečima, još u junu inženjeri „Koridora“ su videli da je potrebna dodatna stabilizacija kosine, i zbog kompleksnih geoloških uslova radio se svakodnevni monitoring pomeranja i stabilnosti svih objekata u izgradnji, uključujući i kosine.

– Podaci koje smo prikupljali merenjima su nam ukazivali da je ovaj deo potporne konstrukcije opterećen i zato su „Koridori“ u junu odlučili da se dodatno stabilizuje izgradnjom galerije i dodatnog nasipa, za šta je pripremljena i odgovarajuća dokumentacija i radovi su počeli. Nažalost, događaji su nas preduhitrili – naveo je Vuković.

Ipak, stručna javnost postavlja pitanje šta je sa odgovornošću investitora, Koridora Srbije, zbog promene projekta i to, kako je navedeno u prijavi Ministarstva građevine, čak 11 puta. Takođe, postavlja se pitanje zašto nisu tražili građevinsku dozvolu od Ministarstva građevine za novi projekat. Mahmud Bušatlija, konsultant za investicije, ističe da je odgovornost pre svega na investitoru i ministarstvu jer je ono zaduženo da upravlja državnim sredstvima.

– U redosledu odgovornosti najvažniju ulogu ima investitor. Ako se 11 puta promeni projekat, a projektant se o tome ni ne obavesti, odgovornost je na investitoru koji je to dozvolio, a verovatno i naručivao – objašnjava Bušatlija.

Doduše, on ukazuje i da postoji i profesionalna odgovornost projektanata, jer očigledno tehničko rešenje nije bilo adekvatno. On takođe potvrđuje ranije stavove stručnjaka da je prestala odgovornost inženjera CIP-a koji su projektovali osnovni projekat, u trenutku kada su dobili potpis revidenta projekta, u ovom slučaju Instituta za puteve.

– Sva dalja odgovornost je na investitoru. Međutim, ni ministarka građevine ni direktor Koridora ne znaju ništa o građevinarstvu, tako da će štititi sebe po cenu da unište nekoliko inženjera – napominje on dodajući da je u današnjem građevinarstvu kod nas problem, kao i svuda kad je kriza, što stručnjaci popuštaju pod pritiscima investitora u strahu od gubitka posla, pa potpisuju svašta.