Foto: Z. Panić i Internet portal FAR

U jednom trenutku je bilo oko 900 radnika iz našeg mesta koji su radili na izgradnji zaobilaznice oko Dimitrovgrada. To je veliki broj ako se zna da je oko 1.300 nezaposlenih na evidenciji Filijale NSZ. S druge strane, došlo je dosta radnika i stručnjaka iz drugih gradova Srbije, ali i iz inostranstva. Grčka firma Terna je ovde angažovala domaće radnike, kaže za Danas predsednik opštine Dimitrovgrad Vladica Dimitrov.

Kao najpozvaniji za „računicu“ on navodi i da su svi angažovani ljudi sa strane u Dimitrovgradu živeli, spavali, jeli, trošili novac koji su zarađivali a plate nisu bile male: „Naravno, od toga je Dimitrovgrad imao direktne koristi.“

Ne samo Opština, već i ugostitelji, trgovci, stanodavci i druge uslužne delatnosti. Takođe, Dimitrovgrad je dobio pomoć u izgradnji nekih infrastrukturnih objekata od firmi koje su radile na izgradnji auto-puta.

Alpina je izgradila pešački most na Nišavi, prvi most posle 30 godina. Osim te donacije, oni su pomagali i u izgradnji otvorenog bazena. Sa “Ternom“ su građeni putevi na ovom području.

„Firma Trace (Trejs) je učestvovala u drugoj fazi izgradnje ulice Georgi Dimitrov koju su kompletno izgradili. Aktor i Koridori Srbije su asfaltirali ulicu u Gradinju u dužini od jednog kilometra. Ove firme su sponzorisale neke kulturne i sportske manifestacije u gradu. Izgrađenom pristupnom saobraćajnicom su stvoreni uslovi da ponovo oživi tranzitni turizam i da turisti prolaze kroz grad“, nabraja Dimitrov.

Sada, kad je gradnja Koridora pri kraju, otvaraju se nove mogućnosti.

„Sama pozicija Dimitrovgrada na Koridoru 10 otvara potpuno neke nove mogućnosti. Nisam siguran da bi neko od investitora pre izgradnje auto-puta došao ovde, kupovao parcele i otvarao proizvodne pogone a da nema odgovarajući put. To je naša prednost u odnosu na neke druge opštine koje nisu na koridoru“, potvrđuje Dimitrov.

Građani Dimitrovgrada dosta očekuju od izgradnje ove važne međunarodne saobraćajnice. Urednik internet portala FAR Petar Videnov kaže da Koridor 10 i novoizgrađeni auto-put daju Dimitrovgradu još jednu značajnu poziciju na putu iz Evrope ka Bliskom istoku i bolju putnu vezu između dve susedne države Srbije i Bugarske – Istoka i Zapada.

– Dobra putna infrastruktura i povoljan geografski položaj pružaju odlične mogućnosti za razvoj, privlačenje investitora i turista. Posebna šansa za razvoj, pored poljoprivredne proizvodnje i ogromnih agrarnih potencijala sa kojima dimitrovgradska opština raspolaže, jeste i turizam. Poslednjih godina ovoj privrednoj grani se posvećuje velika pažnja, te je nova saobraćajna infrastruktura jedan od preduslova za unapređenje ove značajne sfere. Ako tome dodamo raznovrsne agroturističke i kulturne manifestacije koje se tokom godine u Dimitrovgradu organizuju i tendenciju razvoja seoskog, etno i posebno gastro-turizma, turistička ponuda dobija na značaju, a samim tim i privlačenje većeg broja turista iz Srbije, Bugarske i drugih zemalja – kaže Petar Videnov.

Za njega nema spora – najvažnije je ulaganje u privredu, te su očekivanja da se u najskorijoj budućnosti pojave novi investitori, koji bi otvorili nova radna mesta.

Akademski vajar u penziji Dimitar Ilijev kaže za Danas da je Koridor 10 šansa za dalji razvoj grada i opstanak pre svega mladih.

– Mladi odlaze na školovanje u Sofiju, Beograd, Niš ili neke druge gradove i veliki broj se posle završenih fakulteta ne vraća u Dimitrovgrad već u tim većim gradovima traži svoje mesto pod suncem. Oni pak, doduše, u malom broju koji se vrate ne mogu ovde da se zaposle. Ovo je šansa da se zaustavi dalja migracija. Privreda je odavno na kolenima. Osim radnika Dimitrovgradu treba stručan kadar. Kamo lepe sreće da se ovde otvori pet-šest manjih fabrika sa po 50 radnika. To bi bio veliki dobitak za našu malu a nerazvijenu opštinu – uveren je Dimitar Ilijev.

Grad ima perspektivu

– Na smanjene migracije ne utiče samo to što ćemo dobiti auto-put, to je samo jedan od faktora. Međutim, ljudi će uvek tražiti bolje uslove za život. Probaćemo da građanima koji ovde žive omogućimo da dođu do posla, da kroz razvoj industrije mlade koji su otišli vratimo nazad – kaže Vladica Dimitrov.

Razvijaju se programi podrške mladima koji se vrate sa nekim biznis programom: – Kad krenu sa radom pogoni u zoni Beleš pratićemo investiture kad je reč o radnoj snazi. Spremni smo da krenemo sa izgradnjom stanova za buduće radnike. Sve to zavisi od investitora. Dimitrovgrad ima perspektivu i nalazi se na odličnoj lokaciji. Od stanovnika susedne Bugarske je prepoznat kao turističko mesto i oni dolaze u velikom broju. Nastojimo dakle da građane zadržimo ovde i dovedemo stručnjake sa strane – kaže Dimitrov.

On se, kao i mnogi, nada da u budućnosti nećemo imati problem – nedostatka radne snage.

Tekst je deo projekta „Koridor održivog razvoja“, koji se sufinansira sredstvima Opštine Dimitrovgrad