Nemačka je dvadesetih bila središte ekspresionizma i moderne umetnosti. I tada se promenila vlast. Izvesni Jozef Gebels, rajhsministar za javno prosvećivanje i propagandu, tako je zabranio dela nemačkog ekspresionizma, smatrajući ih lišenim svakog osećaja za patriotizam, za nacionalno i rasno. Učinio je to iz duboko konzervativnih i antisemitskih pobuda, ali i zbog jedne univerzalne ideje, koja traje od Platona naovamo, a to je da umetnost treba da služi nekakvoj svrsi i da su ta svrha država i nacija, odnosno njihovo oplemenjivanje. Jer, i plećato veliki Platon je, diveći se Sparti, u kojoj, uzgred, umetnosti nije ni bilo, insistirao na dirigovanoj umetničkoj proizvodnji. Onoj koja budi patriotska osećanja kod građana treniranih za rat.
Kaže Platon da se treba dobro čuvati svake promene u muzici „jer su to opasne stvari“. Zatim, da treba bdeti nad tim da se u umetnosti „ne provuku nikakve novotarije“, zbog čega treba vršiti „nadzor nad onima koji nešto stvaraju, da bismo ih sprečili u zloćudnom, raskalašnom, prostačkom i nepristojnom delanju“. Tragično je što bi ovakvog cenzorističkog „Platona za siromašne“ potpisali mnogi, u nesvesti pred dvomilenijumskom kritikom takvog uskogrudog poimanja sveta, od Aristotela do Popera.
Jedan od potpisnika je, očigledno, i nedavno izabrani ministar kulture, sa svojim izjavama da „umetnost mora biti patriotska“ i da treba „insistirati na tradicionalnim nacionalnim vrednostima“. Ovo je, najbiranijim mogućim rečima dok 100 dana još traju, sasvim neverovatno. Da li su Pikasove „Gospođice iz Avinjona“ – nacionalne? Tu je negde i patriotizam Rodenovog „Mislioca“? Možda je to Betovenova „Deveta“? Bar Dilanova „Like a Rolling Stone“ ima malo patriotskog, ne? Bergmanov „Sedmi pečat“ sigurno skače i puca od švedskog patriotizma? Ne baš. Motivi ovih dela su revolucionarni pristup prostoru i idealu lepote, unutrašnja čovekova borba i/ili filozofija, bratstvo i jedinstvo čovečanstva, pa ogorčenost, bunt i lutanje, te strah od smrti i smisao života. Nigde patriotizma, niti tradicionalnih i nacionalnih vrednosti. Najvrednija i najtrajnija umetnost, čak i kada ima lokalni motiv, zapravo je univerzalna, kosmopolitska i antitradicionalna. I, kao takva, ona pripada svima nama, ravnopravno i podjednako. I baš zato se možemo poistovetiti sa delima Rodena ili Dilana svejedno i, dođavola, osetiti nešto u njihovom prisustvu.
Na drugoj strani, patriotizam, to „poslednje utočište hulja“, ovde je samo izgovor za zatvaranje u granice sopstvenog, malog, uskogrudog i provincijalnog sveta. Od strane nezrelih i nedoraslih osoba koje se osećaju ugodno jedino u toplini sopstvenih pelena, nezavisno od njihovog smrdljivog sadržaja. Ograničiti umetnost na lokalizme, provincijalizme i patriotizme znači ograničiti je u nameri da čitavom svetu, bez izuzetka, ponudi nešto što će taj svet da prihvati i razume. Dokle šljiva, frula i narodna nošnja? Nisu li ljubav, strast, pobuna, smrt i (be)smisao života kao umetnički motivi nešto što je prenapučenije sadržajem, što osećamo svi, podjednako i ravnopravno. I nešto što tišti i pritiska i želi da izađe mnogo više od najnovije himne o Kosovu ili Đokoviću, ili šta već danas prolazi kao patriotsko?
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.