Ipak nije sve tako crno. Penzionisani advokat Manojlo Latković poslao Železnicama Srbije hiljadu dinara kao obeštećenje za jedno davno švercovanje, ako se ne varam, iz 1952. Razgalila me, dame i gospodo, ta vest. Nema ovde nikakve ironije, niti sarkazma. Da neko u ovo vreme, makar i sa velikim zakašnjenjem, vrati bilo kakav dug, pogotovo ako ga niko ne podseća, to po meni zaslužuje da se objavi kao udarna vest u novinama, umesto, recimo, naslova „Kolubarska bitka za energetsku stabilnost“ koji je juče osvanuo na naslovnici „najstarijeg lista na Balkanu“. Došlo je, izgleda, takvo vreme da se više ni remont termocentrale ili kopanje uglja ne može obaviti bez borbe i podsećanja na slavnu prošlost. Sad treba očekivati da menažment nekog fensi restorana objavi da se kod njih jede zlatnim kašikama cara Dušana. I onda nas Bog veselio.


Suma jeste beznačajna, neće ona izvaditi ŽS iz vekovne bule, ali gest uopšte nije beznačajan. Tera na preispitivanje. Tako sam se, dame i gospodo, opsetio da sam se i ja jednom – u ljutoj besparici kao i Manojlo onomad – švercovao od Beograda do Užica, ali budući da me je kondukter uhvatio na delu i izbacio iz voza u Kosjeriću, ne osećam obavezu da dug vratim. Izbacivanje je valjda bila pravedna kazna. Vredela je mnogo više od hiljadarke. Kako sam posle došao do Užica, znamo Bog i ja. Ali da sam se dokopao odredišta belćim bih sledio Manojlov primer.

Gradskom saobraćajnom, međutim, dugujem mnogo više nego železnici jer sam se u mladosti mnogo češće švercovao po njegovim autobusima. Ako je to neko opravdanje, isključivo u totalnoj besparici. Kad god sam imao neku kintu uredno sam kupovao karte. Em nije skupo, em sedneš ko čovek i čitaš, umesto što stojiš kod srednjih vrata i motriš hoće li na sledećoj stanici upasti kontrolori. Kida to živce, ako znate šta hoću da kažem. Nemam nameru da sada pokrećem kampanju apelovanja na savest i da podstičem na vraćanje novca za nepravedna putovanja. Nekako osećam, a da ne znam sasvim jasno zašto, da GSB-u kao javnom preduzeću ništa ne dugujem. To je, bato, rizik poslovanja, a veliki deo odgovornosti za glavni uzrok švercovanja – besparicu – snosi ova država u kojoj mnogi nemaju ni za hleb, kamoli za autobuske karte. A znate šta je rekao onaj antički stoik kad su ga odvraćali od plovidbe po nemirnom moru: „Živeti se ne mora, ali se mora putovati“. Osim toga, po belom svetu ima mnogo varoši u kojima je gradski prevoz besplatan. Što meni izgleda sasvim na mestu. Jer, pazite: takozvani gradski oci ubiraju zamašne sume od kojekakvih poreza i uredno (i papreno) naplaćuju parkiranje. Što je u redu. Ako si skrpio kintu za krntiju, imaćeš valjda i neku siću za parking. Najbolje je, ipak, ne izlaziti iz kuće ukoliko to nije neophodno. I mirni i mi i Srpska železnica.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari