Šveđani pokreću prvu evropsku gigafabriku baterija za električna vozila 1Tesla, električni automobili Foto: Pixabay/Capitalstreet_fx06

Švedska kompanija Nortvolt proizvela je svoju prvu ćeliju litijum-jonske baterije i postala prvi domaći proizvođač na kontinentu koji konkuriše svetskim kompanijama za proizvodnju baterija za napajanje sve traženijih električnih vozila, prenosi Radio slobodna Evropa pisanje svetskih medija.

Nortvolt planira da svoju prvu ćeliju litijum-jonske baterije isporuči kompanijama za pogon električnih vozila sledeće godine, navodi Volstrit džurnal.

Baterija je proizvedena u utorak, 28. decembra u Nortvolt Eti u gradu Skeleftea na severu Švedske. Nortvolt Et, čija gradnja je počela 2019, prva je fabrika u evropskom vlasništvu koja će proizvoditi u takozvanim gigafabričkim razmerama.

Kompanija je sutradan navela da je gigafabrika proizvela bateriju koja je u potpunosti dizajnirana, razvijena i sastavljena u prvoj domaćoj evropskoj kompaniji za proizvodnju baterija za električne automobile.

Tržištem trenutno dominiraju azijski proizvođači, koji su, prema pisanju Volstrit džurnala, izgradili ili grade fabrike u Evropi za snabdevanje baterijama tamošnje automobilske kompanije, pošto potražnja za električnim automobilima raste.

Evropljani, podstaknuti izdašnim vladinim podsticajima, kupuju, naglašava list, električne automobile rekordnom brzinom, pomažući da kontinent nadmaši Kinu kao najveće tržište električnih vozila na svetu.

Norvolt je naveo da će se proizvodni kapaciteti povećati na 60 gigavat-sati (GVh) u narednim godinama, što je dovoljno za snabdevanje baterijama za oko milion električnih vozila, ističe CNBC.

Gigafabrika Nortvolta, kojeg su investitori u junu procenili na 12 milijardi dolara, može se klasifikovati kao fabrika baterija velikih razmera gde se, kako pojašnjava američki televizijski kanal, godišnja proizvodnja meri u gigavat-satima.

Iako je star manje od šest godina, Nortvolt je potpisao ugovore vredne više od 30 milijardi dolara s kupcima, uključujući velike proizvođače automobila BMV, Folksvagen, Volvo i Polestar.

Kompanija je prikupila više od 6,5 milijardi dolara od mnoštva investitora kako bi joj pomogli da proširi svoje poslovanje a među njima su banka Goldman Saks, švedski i kanadski penzioni fondovi kao i osnivač Spotifaja, švedski milijarder Daniel Ek. Nemački Folksvagen, koji ima 14 milijardi dolara narudžbina, najveći je akcionar Nortvolta s 20 odsto udela.

Nortvolt, kojeg su osnovala dvojica bivših menadžera Tesle, najistaknutiji je u nizu evropskih start-ap kompanija koje pokušavaju da se pozicioniraju protiv najvećih azijskih igrača i Tesle u proizvodnji baterija koje se koriste za električne automobile, ukazuje Fajnenšel tajms.

Prva ćelija u Nortvolt Etu, gigafabrici koja se nalazi oko 200 km južno od arktičkog kruga na severu Švedske, koristi veliku količinu obnovljive hidroelektrične energije kako bi proizvela baterijske ćelije što je održivije moguće, a takođe se nada da će iskoristiti mineralna ležišta na severu nordijskog regiona.

Gigafabrika će, naglašava londonski list, koristiti 1,5 odsto ukupne proizvodnje električne energije u Švedskoj kada bude završena. Očekuje se da će Nortvolt Et, koji zapošljava više od 500 ljudi, na kraju imati 3.000 radnika.

Švedski start-ap je ove godine za Fajnenšel tajms rekao da više ne gleda samo na Evropu, već i na Aziju i Severnu Ameriku jer nastoji da postane značajan konkurent japanskom Panasoniku, kineskom CATL-u i južnokorejskim kompanijama LG, SK i Samsung.

Azijske grupe sve više ciljaju na evropsko tržište, a očekuje se da će LG i CATL sledeće godine otvoriti fabrike baterija u Poljskoj i Njemačkoj, dok će SK proširiti svoju fabriku u Mađarskoj. Nortvolt takođe planira da izgradi još dve gigafabrike u Evropi, uključujući jednu u Nemačkoj a trenutno gradi gigafabriku s kompanijom Volvo.

Švedska fabrika povećava proizvodnju litijum-jonskih ćelija u utrci da profitira od sve veće potražnje za električnim automobilima u Evropi, piše Gardijan.

Samo dve velike fabrike baterija rade u Evropi, pokazuju podaci kompanije Benčmark mineral intelidžens i to fabrika u Vroclavu, u Poljskoj, koju vodi korejski LG, i druga u vlasništvu korejskog Samsunga u blizini Budimpešte u Mađarskoj.

Ipak, ističe BMI-a, do kraja 2030. planirana je izgradnja 25 gigafabrika širom Evrope, dok se industrija trka da održi korak sa sve većom potražnjom za električnim automobilima. Devet od njih su u vlasništvu azijskih proizvođača koji kontrolišu većinu globalne ponude.

Istovremeno, dodaje Gardijan, proizvođači automobila sa zakašnjenjem povećavaju proizvodnju električnih vozila kako bi ispunili sve oštrije ciljeve u pogledu emisija štetnih gasova, kao i izazov svog američkog rivala, Tesle, koji je izgradio vlastitu fabriku baterija i automobila u Berlinu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari