Evropsko tržište automobila „palo“ je u martu ove godine, i to 18. mesec za redom, te eksperti za ovu godinu prognoziraju pre horor-scenario, nego oporavak.
U prvom kvartalu ove godine, ukupne prodaje automobila u Evropi smanjene su u odnosu na isti period 2012. za 9,8 odsto, objavila je Asocijacija evropskih proizvođača automobila. Osim u Velikoj Britaniji, gde je prodato za 7,4 odsto novih automobila više, ostale velike države suočile su sa dvocifrenim padom kupovina. Među njima je iznenadila čak i ekonomski stabilna Nemačka (u minusu od 13 odsto).
Za razliku od francuskih proizvođača, zatim Fijata i Opela, analiziraju evropski mediji, nemački proizvođači su odavno sebi obezbedili mesto na neprekidno rastućem kineskom tržištu automobila na kome je udeo nemačkih marki oko 22 odsto. Na kineskom tržištu Nemci prodaju za 29 odsto više automobila nego u svojoj zemlji. Samo Folksvagen, piše Frankfurter algemajne cajtung, u Kini ima 12 fabrika, a sprema se da do 2018. otvori još sedam.
Ipak, novo kinesko rukovodstvo preporučilo je kineskim državnim službenicima da svoje automobile stranih marki zamene domaćim. Rast automobilskog tržišta u Kini u prvom kvartalu ove godine je dvocifren. Novo kinesko rukovodstvo zabranilo je i da se u medijima reklamiraju luksuzni proizvodi, jer to podstiče mržnju između siromašnih i bogatih, a reči „carski“, „elitni“ ili „prvoklasni“ može s tim u vezi upotrebljavati samo onaj ko je rad da plati zamašnu kaznu, izveštavaju mediji u Rusiji, čije je automobilsko tržište u martu takođe bilo u padu (za četiri odsto). Mada je tokom celog prvog kvartala rusko tržište ostalo na prošlogodišnjem nivou. U prvom kvartalu ove godine, prvi put za nekoliko poslednjih godina u Kini je rast prodaje luksuznih automobila bio manji od opšteg rasta automobilskog tržišta i to značajno manji.
Iste su se nemačke novine najpre podsmevale servilnosti sa kojom su američki Epl i nemački proizvođači automobila odgovorili na optužbe iz kineskog vrha da te firme kineske potrošače ne tretiraju na isti način kao one u Americi ili Nemačkoj, a onda su impresionirane razmerama i strukturom Sajma automobila u Šangaju, koji upravo traje, pomireno zabeležile izjave kako nikome više ni na pamet ne pada da na kinesko tržište izađe s robom „B“ kvaliteta.
To znači da najnoviji kineski prigovori i nemačka snishodljivost nisu bili sasvim bez osnova. Ipak od optužbi da je u Kini započela kampanja protiv stranih proizvoda, od kineskog tržišta sad veoma zavisni, evropski proizvođači automobila ne odustaju.
Sve ređe kopije
Sem ogromne konkurencije iz celog sveta, prema zapadnim izvorima, na kineskom tržištu se za kupca bore i kineski proizvođači sa više od 100 domaćih marki automobila. I što je još zanimljivije, sve ređe se radi o kopijama zapadnih modela, što je ranije bio slučaj.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


