Foto: BeoinfoRoditeljima učenika sedmog razreda beogradske OŠ „Mihailo Petrović Alas“ podeljeni su anketni listići kako bi se izjasnili da li su zainteresovani da njihova deca idu na ekskurziju.
Na anketnom listiću piše da je u pitanju dvodnevna ekskurzija, planirana za oktobar na destinaciji Petrovaradin – Subotica – Palić, ali nije navedena cena, koja je za mnoge roditelje ključni parametar za opredeljivanje.
Roditelji koji su se obratili našoj redakciji ukazuju upravo na ovu nelogičnost i pitaju se zašto im nije predočeno koliko će ekskurzija koštati.
Đuro Kosić, v. d. direktor OŠ „Mihailo Petrović Alas“, za Danas pojašnjava da anketa koju su roditelji dobili ima za cilj isključivo da se utvrdi okvirna zainteresovanost za odlazak učenika na ekskurzije i nastavu u prirodi, pre nego što škola pristupi postupku javne nabavke.
– Razlog što u ovoj fazi nema naznačene cene jeste taj što škola ne može formirati cenu. Pored toga, najveći broj roditelja je i prethodne godine plaćao ekskurzije i nastavu u prirodi, pa samim tim znaju i približne cene – kaže Kosić.
On napominje da cena ekskurzija i nastave u prirodi zavisi od destinacije, kao i od traženih uslova koji se tiču smeštaja, broja dana kao i drugih specifičnosti koje se definišu u godišnjem planu rada škole, odnosno delu tog plana koji se odnosi na ovu temu, a u čijoj izradi direkto učestvuju roditelji i donose konačnu odluku o odlasku dece van školske ustanove.
– Na ovaj način izbegavamo situaciju da škola pokrene postupak nabavke za destinaciju za koju nema dovoljan broj zainteresovane dece, a kako je to propisano u Pravilniku o ekskurzijama i rekreativnoj nastavi. Škola ovim postupkom želi da obezbedi veću transparentnost i uskladi ponudu sa interesovanjem roditelja i učenika – uverava direktor Kosić i dodaje da je škola roditeljima na raspolaganju za sve dodatne informacije preko odeljenjskih starešina i uprave.
„Alas“ nije jedina osmoletka u kojoj se sprovode ovakve ankete. Nekoliko direktora sa kojima smo razgovarali potvrđuje da je reč o anketi kojom se ispituje da li roditelji odobravaju destinaciju. Neke škole saglasnost za destinaciju traže od saveta roditelja. Naši sagovornici ukazuju da cene ekskurzije mogu da se objave tek po sprovedenoj javnoj nabavci, te da anketa u kojoj se ispituje zainteresovanost roditelja nije obavezujuća. Drugim rečima, roditelj u ovoj fazi može da zaokruži da je zainteresovan da mu dete ide na ekskurziju ili nastavu u prirodi, a da se kasnije predomisli ukoliko proceni da je putovanje skupo.
Pravilnici o organizaciji đačkih putovanja propisuju da se nastava u prirodi organizuje i izvodi uz prethodnu pismenu saglasnost roditelja po pravilu za najmanje 80 odsto učenika istog razreda, dok je za ekskurziju neophodna saglasnost najmanje 60 odsto roditelja učenika istog razreda.
Izuzetno, nastava u prirodi, odnosno ekskurzija može da se organizuje za učenike odeljenja u kojem pismenu saglasnost da najmanje 60 odsto roditelja.
Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije YUTA, za Danas kaže da su ove odredbe pravilnika razlog zbog čega škole ispituju zainteresovanost roditelja.
– Kada škola dobije saglasnost da je većina roditelja zainteresovana raspisuje javnu nabavku i na osnovu tog poziva se bira najbolji ponuđač. Svi znamo kako je to proces koji je maltene osmišljen da bi se korupcija legalizovala, bar ja to tako vidim. Ovde je najvažnije da roditelji kroz savet roditelja budu aktivno uključeni, pa čak i oko poziva za javnu nabavku, u smislu da se ne stavljaju neki elementi koji će da diskredituju ostale učesnike, što škole često rade u dogovoru sa agencijama. Bilo je različitih slučajeva, da neko mora da ima neki sertifikat, koji nije potreban po zakonu, a unapred znamo da ga ima jedna ili dve agencije, da mora da ima minimum 20 ili 30 autobusa, a najveći broj agencija nema toliki broj autobusa…Bilo je puno nekih diskriminišučih stavki u javnim nabavkama, tako da je bitno na roditelji budu uključeni kroz savet roditelja – savetuje Seničić.
On dodaje da roditelji treba da prate celokupnu proceduru i kasnije, kada se javna nabavka raspiše, i da ne prepuštaju direktoru odluku o izboru ponuđača.
– U krajnjem slučaju, ne moraju da prihvate nijednu ponudu ako im ne odgovara, da li cenom ili kvalitetom. Međutim, najveći broj roditelji ne želi da se ovim bavi u tolikoj meri i onda se odluka maltene prepušta direktoru. Formalno-pravno direktor sa savetom roditelja donosi odluku, ali objektivno to rade sami direktori – kaže Seničić, koji potvrđuje da cena putovanja ne može da se zna pre nego što stignu ponude.
On dodaje da, kada bude izabrana konkretna ponuda, savet roditelja mora da insistira da se raspiše anketa u kojoj roditelji treba da se saglase sa programom putovanja i da konačno potvrde jesu li saglasni da njihova deca putuju.
– Ako se po toj ponudi ne prijavi dovoljan broj roditelja oni mogu da ukinu taj poziv i da sednu i da se dogovore da naprave drugačiji poziv koji će elemente koji im se ne dopadaju promeniti u novom pozivu. Da li je to cena ili program putovanja… Međutim, procedura javne nabavke je komplikovana i to ne može odmah da se uradi, gubi se vreme pa mnogi od toga odustaju. Ali to su mogućnosti koje su roditeljima na raspolaganju – navodi Seničić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


