Pune dve decenije otkako je u propise uneta odredba da zaposleni u obrazovanju mogu napredovati u službi i steći odgovarajuće stručno zvanje, za koje im sleduje i veća plata, to zakonsko rešenje do danas nije sprovedeno. Oko 680 pedagoških savetnika, koliko se procenjuje da ih ima u ovom trenutku u Srbiji, i dalje čekaju da država obezbedi u budžetu novac kako bi im se korigovali koeficijenti, budući da od obećanja o uvođenju platnih razreda nema ništa.
Sena Vukotić, jedna od koordinatorki Aktiva pedagoških savetnika Srbije, za Danas kaže da su predstavnici tog stručnog udruženja imali nekoliko sastanaka sa Ministarstvom prosvete i da im je rečeno da sve zavisi od sektora finansija koji treba da sačini nacrt budžeta i da ga Vlada potvrdi kako bi pedagoški savetnici dobili povišicu plate koja im po osnovu zvanja pripada.
Aktiv se nedavno obratio javnosti saopštenjem u kojem je iznet podatak da trenutno u Srbiji ima 680 pedagoških savetnika, čija su zvanja stepenovana u četiri nivoa: pedagoški savetnik, samostalni pedagoški savetnik, viši pedagoški savetnik i visoki pedagoški savetnik.
„Da bi se steklo stručno zvanje u prosveti prema Pravilniku o stalnom stručnom usavršavanja i napredovanja u zvanja morate ispuniti i dokazati čitav spektar znanja, veština i sposobnosti. Vašem radu moraju odati priznanje deca i roditelji, kolege i direktor, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Ministarstvo prosvete, a zvanja u prosveti se, za razliku od svih ostalih javnih službi, ne vrednuju ni po jednom osnovu“, navodi Aktiv pedagoških savetnika.
– Proces sticanja zvanja je mukotrpan i dug. Zvanje podrazumeva i veći obim angažovanja. Direktor može da vam na konto znanja da dodatne poslove, ali za to nemate nikakvu nadoknadu. Ljudi su ogorčeni jer su samo dobili veći broj obaveza – kaže Vukotić.
Ona napominje da je u zakonima i pravilnicima propisano pravo na uvećanu zaradu i angažovanje u skladu sa zvanjem, ali već više od deset godina nisu doneta podzakonska akta koja bi regulisala status pedagoških savetnika.
– U Zakonu o zaposlenima u javnim službama je predviđeno da zaposleni ostvaruje pravo na uvećanu platu zbog posebnih uslova rada, koji važe za zaposlene u obrazovanju koji rade u odgovarajućem pedagoškom zvanju i to pet odsto od osnovne plate za pedagoškog savetnika, sedam odsto za samostalnog pedagoškog savetnika, 10 odsto za višeg pedagoškog savetnika i 12 procenata za visokog pedagoškog savetnika. U zakonu piše da će ovo rešenje stupiti na snagu po donošenju pravilnika čije je usvajanje bilo najavljeno nekoliko puta, ali to do danas nije urađeno – kaže naša sagovornica i dodaje da računica koju su izveli pokazuje da za povećanje plata pedagoških savetnika nije potreban veliki novac.
U dopisu upućenom nadležnim institucijama Aktiv pedagoških savetnika Srbije je zatražio i da zaposleni u prosveti sa zvanjem budu angažovani u komisijama i obavljanju stručnih poslova Ministarstva i oba prosvetna zavoda, da se svi pedagoški savetnici nađu na spisku spoljnih saradnika savetnika Ministarstva prosvete bez javnog poziva, da oni koji žele budu u komisijama za polaganje licence, te da imaju prednost na konkursima i projektima MP.
Aktiv traži i da se jasno definiše obaveze direktora da svakom zaposlenom sa stečenim zvanjem izda rešenje o 40-časovnoj radnoj nedelji u kojem će biti obuhvaćen rad u zvanju.
„Direktori trenutno nisu u obavezi da zaposlene sa stečenim zvanjem angažuju na poslovima za koje su kompetentni i o tome izdaju rešenja o 40-časovnoj radnoj nedelji. Postavlja se pitanje suštine napredovanja u zvanja, ukoliko ih direktori ne angažuju i ne koriste njihovu stručnost i kompetencije za unapređenje vaspitno-obrazovnog rada ustanove“, navodi se u obrazloženju pomenutog zahteva.
Pedagoški savetnici se zalažu i da zaposleni sa zvanjem ne mogu biti na listi tehnoloških viškova.
„Ukoliko su pedagoški savetnici „višak“ koji država i Ministarstvo prosvete ne želi, onda treba povući zakone i pravilnike kojima se zvanje pedagoškog savetnika stiče. U slučaju da pravilnik o sticanju zvanja još uvek ima neku svrhu i suštinski značaj za prosvetu, status i položaj zaposlenih u zvanju mora konačno da bude priznat i vrednovan onako kako Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja propisuje, a zaposleni sa zvanjem uvaženi, uključeni u reforme i plaćeni za svoj rad“, poručuju članovi Aktiva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


