Posle višegodišnjeg „merkanja“ Zastavinih fabrika automobila i kamiona, jedna kineska kompanija, po svemu sudeći, uskoro dolazi u Kragujevac. Reč je o kompaniji JAK, državnoj fabrici i najvećem kineskom proizvođaču terenskih vozila, koja će sa Grupom Zastava vozila i njenom firmom Zastava kamioni početkom maja potpisati ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji.

 Time bi bio napravljen prvi korak u pravcu formiranja zajedničke kompanije za proizvodnju kamiona i drugih komercijalnih vozila. Potpisivanju ugovora prethodili su pregovori dveju strana, u Beogradu i u Kragujevcu, koji su okončani potpisivanjem Memoranduma o saradnji.

Prema našim saznanjima grupa stručnjaka Zastave kamiona boraviće od 20. do 25. aprila u sedištu kineske kompanije, u gradu Hefeju, kako bi organizovali transport jednog od JAK-ovih vozila u SKD seriji (najviši nivo rastavljenosti vozila) za Srbiju. Po svemu sudeći reč je o kamionu N75, nosivosti do 4,5 tona i ukupne mase 8,5 tona, čija će pilot serija u Zastavi biti montirana u junu, dok bi proizvodnja trebalo da startuje krajem septembra. Ugovor o saradnji JAK-a i Zastave, čijem će potpisivanju, kako se najavljuje, prisustvovati i v.d. ministra privrede Igor Mirović, biće realizovan u tri faze. Iz menadžmenta JAK-a poručuju da bi u prvoj fazi trebalo da bude sklopljeno 3.000 kamiona do 4,5 tona nosivosti, namenjenih tržištima severne Afrike, Bliskog istoka, CEFTA sporazuma, ali i kupcima u zapadnoj Evropi, s obzirom na to da se ugrađuju motori EURO 5, koji zadovoljavaju evropske ekološke standarde.

U drugoj fazi bi se, osim kamiona nižeg nivoa rastavljenosti, sklapali kombiji i laka dostavna vozila do 2,5 tona nosivosti. U sva vozila bi se ugrađivali delovi proizvedeni u Zastavi i drugim domaćim firmama. Treća faza podrazumeva transfer kineske tehnologije i formiranje zajedničke kompanije koja će verovatno biti locirana na Korman polju, gde Grupa Zastava vozila poseduje nešto više od deset hektara zemljišta. Reč je, inače, o lokaciji na kojoj su pre nekoliko godina trebalo da budu izgrađeni pogoni Fijatovih glavnih dobavljača, ali su to sprečili vlasnici zemlje (žitelji naselja Korman i Maršić), koji su za ar zemlje na komunalno i infrastrukturno nekultivisanoj ledini tražili 4.000 evra.

U Grupi Zastava vozila podsećaju da je JAK najveći proizvođač „terenaca“ u Kini, čijih 35.000 radnika godišnje proizvede više od pola miliona vozila koja se prodaju u 52 zemlje širom sveta. Tvrde, takođe, da je JAK znatno veća i ozbiljnija kompanija od firme Hung hai, koja je odustala od posla sa Kragujevčanima, i naglašavaju da je dolazak Kineza praktično gotova stvar. Pored Fijata, Folksvagena, Pežoa, Renoa, Hjundaia, indijske Tate i drugih svetskih kompanija, za Zastavine fabrike, pre svega onu za proizvodnju automobila, bile su zainteresovane i kineske kompanije. I dok su sankcije sprečile većinu zapadnoevropskih kompanija da dođu u Kragujevac (u međuvremenu su izgradile pogone u Mađarskoj, Sloveniji, Slovačkoj, Češkoj…), dotle su Kinezi od Zastave odustajali zbog toga što je Srbija bila daleko od članstva u Evropskoj uniji. Kineske kompanije sa proizvodnim serijama od više stotina hiljada do nekoliko miliona vozila zainteresovane su, pre svega, za velika tržišta, poput onog u Evropskoj uniji…

Fabrika Zastava kamioni je do 1992, odnosno do uvođenja međunarodnih sankcija SR Jugoslaviji, poslovala u mešovitoj firmi sa kompanijom IVEKO, u kojoj je srpska strana imala 51 odsto, a italijanska 49 odsto kapitala. U Zastavi se u to vreme proizvodilo oko 10.000 najsavremenijih kamiona godišnje, koji su se prodavali uglavnom u Italiji i drugim evropskim zemljama… Sredinom 1992. IVEKO se, zbog sankcija, povukao iz Zastave i proizvodni program izmestio u Tursku i Brazil, nešto docnije i u Kinu. U septembru 2008. IVEKO je sa Vladom Srbije potpisao memorandum o razumevanju, kojim je bilo predviđeno da italijanski proizvođač terenskih vozila preuzme ovdašnju fabriku kamiona… Od toga se, međutim, odustalo zbog globalne finansijske krize koja je teško pogodila upravo industriju kamiona. IVEKO je tada definitivno odustao od povratka u Zastavu, u kojoj mu je ostalo nešto više od 30 odsto kapitala. Kako nezvanično saznajemo, IVEKO se odrekao kapitala u Kamionima uz simboličnu nadoknadu od jednog evra. IVEKO se odrekao kapitala u korist Grupe Zastava vozila, koja je sa državom sada stopostotni vlasnik Zastave kamiona.

Impuls razvoju srpske privrede

Dolazak Fijata, ali i približavanje Srbije Evropskoj uniji, ponovo su privukli kineske firme u Kragujevac. Za privredu Šumadije veoma je važno to što će, ukoliko ugovor o saradnji JAK-a i Zastave bude realizovan, pored automobilske i oružarske industrije, biti sačuvana i proizvodnja kamiona. Reč je, dakle, o proizvodnim programima od izuzetnog značaja za razvoj ne samo šumadijske nego i kompletne srpske privrede.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari