Spekulacije da bi obilaznica, koja je trebalo da omogući izmeštanje teretnog saobraćaja iz stambenih delova grada, mogla da „zaobiđe“ Zrenjanin, sve se češće mogu čuti. Na to ukazuje i podatak da građevinski radovi, koji su sudeći prema izjavama zvaničnika trebalo da traju od proleća do kasne jeseni, nisu ni započeli. To je razvejalo i poslednju nadu da će ovaj važan posao ikada biti realizovan.

Ili, možda, nije sve tako crno? Ako ništa drugo, lokalna administracija ponovo šalje signale da će posao biti obavljen. Ovoga puta rok je – proleće 2014. godine. Da je nešto „zapelo“ na projektu kojim se Zrenjanin bavi više od 20 godina, u to ne treba sumnjati, ali retko ko je spreman da govori o eventualnim preprekama. Ponajmanje nadležni u Direkciji za izgradnju grada, čiji su stručnjaci, nakon dosta peripetija, ipak obezbedili potrebnu dokumentaciju.

A mnogo je relevantnih pokazatelja koji ukazuju na to zašto je važno da se teretni saobraćaj izmesti iz grada. Tu su, između ostalog, saobraćajna buka koja sada premašuje dozvoljeni nivo u stambenim zonama, zatim, visok stepen aerozagađenja, veliki broj saobraćajnih udesa, oštećeni kolovozi, oštećene fasade kuća i zgrada… Višegodišnja upozorenja Zavoda za javno zdravlje o štetnom uticaju saobraćaja na kvalitet vazduha i sluh, protesti građana nastanjenih u delovima grada kojima prolaze teretni kamioni i najzad, javni apel zrenjaninskih privrednika da poslu treba temeljno pristupiti i završiti planirane deonice, samo su neki od podataka na listi argumenata „za“ realizaciju ovog projekta. Udruženje privrednika Zrepok bavi se ovim problemom već nekoliko godina unazad, a sve to u nameri da ubrza nastavak radova.

– U razgovorima sa predstavnicima prethodne lokalne vlasti zalagali smo se za stavljanje obilaznice na listu gradskih prioriteta. Moram reći da nisu imali razumevanja za naše sugestije i stalno su izmišljali razloge za prolongiranje radova. Od nove gradske vlasti, sa kojom smo se složili da je ovo važan projekat i da ne treba čekati, već odmah prionuti na posao, dobili smo obećanje da će kompletna dokumentacija biti spremna do proleća 2013. godine i da će radovi započeti u aprilu. Takođe nam je rečeno da su sredstva, u iznosu od 700 miliona dinara, obezbeđena. Bili su veoma samouvereni i kad smo ih upozorili da bi komplikovane birokratske procedure mogle da uspore realizaciju posla. Sada, iz ove perspektive posmatrano, možemo da konstatujemo da je ova godina izgubljena za gradnju obilaznice. Ne ostaje nam ništa drugo nego da poverujemo u najnovije informacije da je dobijena lokacijska dozvola i da sledi revizija projekta, kao i da će radovi početi na proleće – objašnjava za Danas privrednik Budimir Jovanović.

Podsećanja radi, na konferenciji za novinare održanoj 25. juna tadašnji pomoćnik gradonačelnika Zrenjanina Darko Karan i direktor Direkcije za izgradnju i uređenje grada Goran Kravarušić potvrdili su da će glavni projekat biti završen u roku od dva meseca. „Sa Javnim preduzećem Putevi Srbije potpisali smo u novembru 2012. godine Protokol o obilaznici vredan 775 miliona dinara. Grad se obavezao da će od te sume 75 miliona dinara uložiti u projektnu dokumentaciju i eksproprijaciju zemljišta, dok je preostalih 700 miliona novac koji će država uložiti u građevinske radove. Dosta se kasnilo sa ovim poslom, ali uz velike napore nadležnih u gradu, sve je došlo na svoje mesto“, izjavio je tada Karan. Kravarušić je rekao da je postupak eksproprijacije zemljišta, na kome će biti izgrađena obilaznica, pri kraju i da je od 49 predmeta, 38 već zaključeno poravnanjem za isplatu. I jedan i drugi su ocenili da bi radovi u prvoj fazi nastavka gradnje obilaznice mogli da počnu 2013, i da bi u naredne dve godine posao mogao biti kompletno završen.

Gde je zapela procedura za gradnju zrenjaninske obilaznice, teško je reći. Stiče se utisak da je zastoj bio negde na relaciji pokrajinska-republička vlast. Kako nezvanično saznajemo u zrenjaninskoj Direkciji za izgradnju, sve je kasnije „ispeglano ličnim kontaktima“ i do potrebnih papira ipak se stiglo. Prema zvaničnim podacima, dokumentacija neophodna za dobijanje lokacijske dozvole predata je Pokrajinskom zavodu za urbanizam i graditeljstvo 26. decembra 2012. godine, a dozvola je dobijena krajem juna ove godine. „Najveći problem je ljudski faktor, odnosno nedovoljna ozbiljnost i posvećenost zaposlenih u Gradskoj upravi i javnim preduzećima tako odgovornom poslu“, tvrdi Budimir Jovanović.

Posao eksproprijacije, odnosno otkupa zemljišta od vlasnika na trasi obilaznice, poveren je Direkciji za izgradnju grada. U toj direkciji Danasu je potvrđeno da je do oktobra zaključeno 40 ugovora o poravnanju od ukupno 49 predmeta, i to u iznosu od 59 miliona dinara, kao i da je pri kraju izrada tehničke dokumentacije koja će biti poslata na uvid Državnoj revizorskoj komisiji, čija je saglasnost neophodna. Posao izrade idejnog, a zatim i glavnog projekta, poveren je novosadskoj firmi Gramont.

Kao Skadar na Bojani

Iako je izgradnja zrenjaninske obilaznice započeta pre više od 20 godina, do sada je izgrađen samo polukrak puta dužine 4,8 kilometara – od raskrsnice državnog puta za Novi Sad do Mihajlovačkog druma, odnosno pravac prema Kikindi, na kojem se nalazi nadvožnjak koji premošćuje prugu. Prema tehničkim podacima o projektu kojima raspolaže Direkcija za izgradnju grada, treba izgraditi još 7,4 kilometra puta. Reč je o deonici od 3,7 kilometara između puteva za Mihajlovo i Klek, kao i 3,7 kilometara puta koji treba da spoji obilaznicu sa putem za Beograd. Tu su još dva mosta i jedan nadvožnjak, kao i priključak na put za Beograd.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari