Kineski uvozno-izvozni sajam, 115. po redu, poznat i kao Kantonski, biće održan od 15. aprila do 5. maja u gradu Guangdžou. Osim izlagača iz svih krajeva sveta, na više od milion kvadratnih metara izložbenog prostora predstaviće se i oko 24.000 kineskih kompanija, a brojni posetioci biće u prilici da se uvere u kvalitet oko 150.000 raznovrsnih proizvoda.

Vang Dži-Ping, generalni direktor Kineskog centra za spoljnu trgovinu i generalni sekretar Kineskog trgovinskog sajma, podsetio je, na prezentaciji u Privrednoj komori Srbije, da je na prošlogodišnjoj manifestaciji, održanoj 4. novembra, bilo prisutno oko 190.000 kupaca iz 212 zemalja, što je još jedan od dokaza koji ukazuju na značaj tog sajma na globalnom nivou. On je ukazao i na podatak da su izlagači iz Srbije, njih oko 6.580, učestvovali na 83 sajma. Uz konstataciju da je kineska ekonomija, od početka reformi, u ekspanziji i da je otvorena za saradnju sa inostranim kompanijama, Vang Dži-Ping ističe da Srbija iz Kine najviše uvozi klima-uređaje, računare, opremu za telekomunikacione uređaje, obuću i TV aparate, dok u srpskom izvozu dominiraju oprema za obradu metala, metalni proizvodi, drvo, električna oprema, mašine…

– Ukupan obim trgovinske razmene, ostvaren do novembra 2013. godine, premašio je 1,1 milijardu dolara, što je za 7,6 odsto više nego lane. Srpski izvoznici su plasirali na kinesko tržište robu vrednu oko 20 miliona dolara, što predstavlja rast od 12 odsto, dok uvoz iz Kine beleži rast od 7,5 odsto i veći je od milijardu dolara. Srpsko tržište ima strateški značaj za naše izvoznike, s obzirom na to da Beograd postaje distributivni centar odakle se kineska roba plasira dalje. S druge strane, kinesko tržište uvodi nove standarde, kojima se obezbeđuje isti tretman domaćih i inostranih kompanija, a tu su i prednosti poslovanja u slobodnoj trgovinskoj zoni u Šangaju – kaže Vang.

Zanimljiv je podatak da su od 2007. godine, kada je otvoren, na Međunarodnom paviljonu izlagala 6.652 inostrana preduzeća, a samo na prethodnom sajmu bila su prisutna 542 preduzeća iz 40 zemalja. Sudeći prema najavama na ovogodišnjoj izložbi na raspolaganju će biti 888 štandova raspoređenih na 20.000 kvadratnih metara.

– Statistički podaci ukazuju na to da Srbija konstantno beleži veliki deficit u robnoj razmeni sa Kinom. Ne možemo da budemo zadovoljni ni vrednošću ni strukturom našeg izvoza u Kinu. Činjenica je, takođe, da velike količine robe kineskog porekla uvozimo iz trećih zemalja, dok preduzeća iz Srbije i Kine nedovoljno međusobno sarađuju. Zato je Kantonski sajam idealna prilika za srpske preduzetnike da uspostave direktan kontakt sa kineskim firmama i tu šansu već je iskoristio veliki broj predstavnika naših kompanija. Nadam se da će ih ove godine biti još više, jer to je provereni način za razmenu informaciju – ističe potpredsednik Privredne komore Srbije Mihailo Vesović.

Uz opasku da su povećanje konkurentnosti domaćih kompanija, rast izvoza i privlačenje stranih investicija strateški ciljevi, Vesović podseća da su aktivnosti Komore usmerene ka internacionalizaciji domaćeg tržišta, kako bi Srbija bila spremna da se uključi u regionalnu tržišnu utakmicu. Potpredsednik PKS ukazuje i na to da su velike kineske kompanije prisutne u Srbiji naročito u oblasti izgradnje infrastrukture, zatim u energetici i telekomunikacijama, i naglašava da povezivanje privrednika predstavlja nastavak ekonomske saradnje, kao važnog segmenta strateškog partnerstva dve države.

Prema oceni analitičara, najveći kineski trgovinski sajam, koji se još od 1957. održava dva puta godišnje (svakog proleća i jeseni), svojevrsna je demonstracija politike otvaranja Kine i ima ključnu ulogu u unapređenju ekonomskih i trgovinskih veza između Kine i celog sveta. Ta manifestacija je, takođe, poznata i kao „Kineski sajam broj 1“. Domaćini sajma su Ministarstvo privrede Narodne Republike Kine i Vlada provincije Guangdong, a organizuje ga Kineski centar za spoljnu trgovinu.

Strogi kriterijumi

– Stroga selekcija izlagača, uz pojačanu kontrolu kvaliteta izloženih proizvoda, karakterisaće i ovogodišnji sajam. Tu su i profesionalni timovi koji će pružati stručnu pomoć, uključujući usluge konsaltinga na licu mesta, spajanje klijenata, elektronsku prodaju i niz drugih usluga. Posredstvom multinešenel sorsing servisa prikupljaju se važne informacije, a omogućeni su i susreti sa dobavljačima, kao i povezivanje kompanija – ističe Vang Dži-Ping, generalni sekretar Kineskog trgovinskog sajma. Srpske firme koje žele da posete sajam, ili da učestvuju kao izlagači, mogu na sajtu Sajma, ili u Ambasadi Kine u Beogradu, da popune formular, ili da se prijave u Privrednoj komori Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari