Foto: Grad ZagrebU Zagrebu je ovih dana počeo da funkcioniše sistem javnih bicikala pod nazivom Bajs sa ciljem, kako kažu nadležni, da se smanje gužve, emisije gasova sa efektom staklene bašte, zagađenje vazduha i buka.
Kako je saopštio Grad Zagreb, građanima je trenutno na raspolaganju 500 bicikala na 40 stanica. Do kraja oktobra biće postavljeno ukupno 2.000 bicikala na 180 lokacija, sa mogućnošću da se doda još 1.000.
Lokacije na kojima se mogu uzeti dvotočkaši locirane su uz linije javnog prevoza, škole, sportske objekte i u gusto naseljenim gradskim četvrtima. Ideja gradskih vlasti Zagreba je da se uvođenjem javnih bicikala što manje koriste automobili.
Kao što je slučaj i s drugim oblicima javnog prevoza, usluga Bajs će se sufinansirati iz gradskog budžeta. Plan je da se tokom prve godine sistem analizira i eventualno proširuje u skladsu sa potrebama građana.
A prvom vožnom ovu novu uslugu u javnom gradskom prevozu promovisao je je na dvotočkašu gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević.

Gradonačelnik Tomislav Tomašević je izjavio da je posebnost Bajsa u tome da je osmišljen kao dopuna javnom prevozu, pa ima znatno veći broj stanica i bicikala, veću dostupnost i pokrivenost.
„U svakom trenutku najmanje 95% bicikala mora biti u funkciji. Uz to, cena korištenja Bajsa je vrlo pristupačna – vožnja do pola sata košta 0.50 evra, dok su pretplate dostupne po ceni od svega 5 evra mesečno ili 30 evra godišnje“, objasnio je gradonačelnik Tomašević.
Grad Zagreb je ovu uslugu ugovorio za period od četiri godine, a osim nabavke i postavljanja bicikala, uključuje razvoj i održavanje aplikacije za korisnike, sistem za operatere i nadzor, te održavanje, koje podrazumeva brigu o biciklima i osiguravanje dovoljne popunjenosti stanica.
„Usluga je dostupna 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji. Ukupna vrednost ugovora koji obuhvata pomenute usluge iznosi 9,3 miliona evra plus PDV, odnosno oko 64 evra mesečno po biciklu“, saopštio je Grad Zagreb.
Ko pruža uslugu nije navedeno. Aktivni su i veb stranica bajs.zagreb.hr i mobilna aplikacija putem kojih se građani mogu registrovati, pronaći najbližu stanicu i upravljati svojim vožnjama (karta 180 stanica).
Uvođenjem Bajsa, Zagreb se pridružio brojnim evropskim metropolama koje godinama uspešno koriste slične sisteme, podstičući održivi i efikasan gradski prevoz.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


