Vlada Srbije neće menjati poslednji Predlog zakona o zabrani diskriminacije, koji je usvojen prošlog petka i o kojem će srpski parlament raspravljati 18. marta, iako su tradicionalne crkve i verske zajednice, nezadovoljne novom verzijom dokumenta, tokom vikenda javno zatražile njegovu izmenu i dopunu – izjavio je za Danas Milan Karadžić, državni sekretar Ministarstva za manjinska i ljudska prava.
– Predlog ovog zakona većje otišao u Skupštinu, zakazana je rasprava i ova verzija teksta ima podršku većine u parlamentu. Svako ima legitimno pravo da iznosi svoje stavove, a Vlada i nedležni državni organi imaju obavezu da donose zakone, usklađuju ih s ratifikovanim međunarodnim normama i pravilima, kao i da štite građane – kaže Karadžićpovodom poslednjeg oglašavanja tradicionalnih crkava i verskih zajednica.
Monsinjor Andrija Kopilović, prorektor Teološko-katehetskog instituta Subotičke biskupije, potvrdio je za Danas da je najnoviji predlog crkava i verskih zajednica zvanično upućen i predlagaču i da se od Vlade Srbije očekuje da izvrši reviziju najspornijih delova predloženog zakona o zabrani diskriminacije. Prema njegovim rečima, tradicionalne crkve i verske zajednice ne žele da otežavaju situaciju, jer nikada nisu bile protiv donošenja zakona o zabrani diskriminacije, ali smatraju da njihov glas treba da se čuje kada je rečo ovakvim društvenim pitanjima.
Uz ocenu da su „autori Predloga zakona i pojedini mediji Vladu doveli u zabludu, kako u pogledu valjanosti dosadašnjeg dokumenta, tako i u pogledu namere i sadržine njihovog predloga za izmenu“, tradicinalne crkve i verske zajednice u zajedničkoj izjavi objavljenoj na sajtu Srpske pravoslavne crkve obavestile su javnost o svom „Koncentrisanom predlogu izmene novog Predloga zakona o zabrani diskriminacije“. Dokument u kojem se ukazuje na „najveće i dalje prusutne nedostatke novog Predloga zakona“ objavljen je i na sajtovima Beogradske nadbiskupije i Islamske zajednice Srbije, navodi se u zajedničkoj izjavi, koju je dostavio episkop bački Irinej (Bulović).
Tradicionalne crkve i verske zajednice predlažu dopisivanje novog člana koji bi koordinirao sistem sloboda i prava. Njime se predviđa da se „zabrane diskriminacije sadržane u ovom zakonu tumače u skladu sa prirodom i svrhom ljudskih prava i sloboda koje se tim zabranama štite, kao i na osnovu celine ljudskih prava i sloboda priznatih i zaštićenih od strane pravnog sistema koji važi na prostoru Republike Srbije“.
Novi član bi definisao i da se „izuzetno, neće smatrati diskriminacijom stavljanje nekog lica u nepovoljniji položaj aktom ili postupanjem objektivno opravdanim nekim legitimnim ciljem i ako su sredstva korišćena za postizanje tog cilja nužna i primerena“. Kako se navodi, „prilikom utvrđivanja da li je cilj iz prethodnog stava legitiman, posebno će se voditi računa o prirodi i svrsi ljudskih prava i sloboda koje se štite zabranama diskriminacije, kao i o celini ljudskih prava i sloboda priznatih i zaštićenih od strane pravnog sistema koji važi na prostoru Srbije“. Takođe se predlaže i da „zabrane diskriminacije ne mogu biti usmerene na poništavanje bilo kog od ljudskih prava i sloboda priznatih i zaštićenih od strane pravnog sistema koji važi na prostoru Republike Srbije ili na njihovo ograničavanje u većoj meri od one koja je zakonom izričito predviđena“.
U obrazloženju se ističe da su formulacije u predloženom novom članu preuzete iz direktiva EU o primeni principa jednakog tretmana bez obzira na rasno ili etničko poreklo, uspostavljanju opšteg okvira za jednaki tretman u pogledu zapošljavanja i zanimanja i primeni načela jednakog tretmana muškaraca i žena u pristupu dobrima i uslugama, kao i Evropske konvencije o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda.
Među spornim odredbama novog Predloga zakona ponovo je član 21 koji se odnosi na „Diskriminacije na osnovu rodnog identiteta i seksualne orijentacije“. Na osnovu prvobitnih primedbi tradicionalnih crkava i verskih zajednica, zbog kojih je prva verzija Predloga zakona povučena iz skupštinske procedure, predlagačje umesto traženog brisanja celog ovog člana uklonio samo stav u kojem se u okviru garancija slobode izražavanja rodnog identiteta i seksualne orijentacije posebno pominje transseksualnost.
Tradicionalne crkve i verske zajednice traže da se iz člana 21, kao neprihvatljiva izbriše i formulacija da „svako ima pravo na slobodu izražavanja svoje seksualne orijentacije“. Kako je objašnjeno, „radi se o sklonostima koje su u domenu privatnog života svakog čoveka i njihovo javno izražavanje protivi se Ustavom, zakonom i međunarodnim dokumentima garantovanom pravu građana na zaštitu javnog morala, privatnog i porodičnog života, neprikosnovenosti dostojanstva ljudske ličnosti, kao i verskim uverenjima 95 odsto građana Srbije koji su se izjasnili kao vernici tradicionalnih crkava i verskih zajednica“.
Takođe se navodi da „sloboda izražavanja seksualne orijentacije nije garancija jednakosti, da nije nikome garantovana, da ne postoji u pravnom poretku Srbije, niti u međunarodnim ugovorima i pravnim porecima SAD, Nemačke, Francuske, Hrvatske“. Kako je naglašeno, „moral i verska uverenja ne vređa seksualna orijentacija, koja god bila, nego njeno javno izražavanje“, kao i da je „nesporno da diskriminacija u odnosu na takve lične sklonosti treba da bude efikasno zabranjena“.
Tradicionalne crkve i verske zajednice predlažu izmenu i trećeg stava člana 18 (tiče se „Diskriminacije u oblasti verskih prava“), koji je dopisan u novoj verziji Predloga zakona i kaže da se „ne smatra diskriminacijom postupanje sveštenika, odnosno verskog službenika, koje je u skladu sa verskom doktrinom, uverenjima ili ciljevima crkava i verskih zajednica upisanih u Registar verskih zajednica, u skladu sa zakonom“. Crkveni predlog je da se ovaj stav odnosi na „sveštenike, verske službenike crkava i verskih zajednica i pravnih lica čiji su one osnivači“, kako bi se „zaštitila autonomija crkava i verskih zajednica stečena na osnovu Zakona o crkvama i verskim zajednicama“.
Ponovljen je i predlog da se briše član 45 o „Pravilima o teretu dokazivanja“, koji predviđa da se, „ako je sud utvrdio da je izvršena radnja neposredne diskriminacije ili je to među strankama nesporno, tuženi se ne može osloboditi od odgovornosti dokazivanjem da nije kriv“. Njima se predviđa i da „ukoliko tužilac učini verovatnim da je tuženi izvršio akt diskriminacije, teret dokazivanja da usled tog akta nije došlo do povrede načela jednakosti, odnosno načela jednakih prava i obaveza snosi tuženi“. Tradicionalne crkve i verske zajednice smatraju da je „objektivna odgovornost neprihvatljiva kada se ima u vidu složenost sistema ljudskih sloboda i prava“ i da „u direktivama EU o zabrani diskriminacije nigde ne stoji nalog da se uvede princip objektivne odgovornosti za diskriminatornu radnju, odnosno da počinilac ne može dokazivati da nije kriv“.
Bez podrške Jedinstvene Srbije
„Poslanici Jedinstvene Srbije (JS) neće glasati za predloženi zakon o zabrani diskriminacije, jer promene u tekstu nisu ni kozmetičke, a kamoli suštinske“, izjavio je juče Dragan Marković Palma, predsednik JS. Markovićkaže da „JS u potpunosti podržava zajedničko saopštenje crkava, na čelu sa SPC, jer smatra da predloženi tekst zakona odstupa od standarda koji su prihvaćeni u EU i svetu“. Prema Markovićevim rečima, „većina građana poštuje svoje veroispovesti, a i Biblija ne priznaje homoseksualizam“. On je naveo da JS nema ništa protiv homoseksualaca, ali da ne želi da svojim glasovima legalizuje homoseksualizam, prenosi Beta. Socijalistička partija Srbije trebalo bi danas da odluči da li će glasati za Predlog zakona o zabrani diskriminacije. Kako je Danasu rečeno u vrhu te stranke, socijalisti će najverovatnije podržati predloženi zakon, jer je rečo uslovu koji Srbija mora da ispuni za ulazak na belu šengen listu. Povodom najnovijih crkvenih zahteva, u SPS-u kažu da tek predstoji skupštinska rasprava, kao i da postoji mogućnost izmene zakona posle njegovog usvajanja. DSS, SRS i poslanička grupa Napred Srbijo ranije su najavile da neće podržati Predlog zakona o zabrani diskriminacije. Zoran Ostojić, funkcioner i poslanik Liberalno-demokratske partije, juče nije mogao da potvrdi da li će LDP glasati za novu verziju ovog dokumenta. Ostojićje izjavio za Danas da će odluka biti doneta kad se poslanici LDP upoznaju sa tekstom novog Predloga zakona koji im još nije dostavljen.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


