Facebook fejsbukFoto: EPA-EFE/LUKAS COCH

Fejsbuk, iako i dalje među najpopularnijim aplikacijama u Plej prodavnici, i dalje žudi za danima kada su ga svi voleli.

U početku smo gledali postove naših prijatelja i rođaka, ponekad dodavali prijatelja i dobijali ono što je napisano na naslovnoj strani sa društvene mreže. Da bi sajt učinio konkurentnijim, Mark Zakerberg je u trenutku uveo nekoliko izmena.

Umesto postova od svojih kontakata, korisnici su počeli da dobijaju sve više sadržaja koji nisu očekivali – reklame koje služe za finansiranje platforme i zaradu, teme za koje algoritam misli da će ih zanimati. Uspeh tog algoritma je bio pomešan i mnoge korisnike je oterao sa platforme.

„Cambridge Analytice“, novo ime i fokus na metaverzumu

Posle toga su usledile priče o bezbednosti. Iako se o slabom osiguranju i veoma sumnjivoj poslovnoj praksi priča godinama, pravi udarac je usledio u vidu skandala Kembridž analitika, posle kojeg je za Zakerberga i kompaniju sve krenulo nizbrdo – od pada ionako loše reputacije do tačka gde je pod pritiskom promenio ime kompanije u Meta i najavio da im društvene mreže nisu primarni cilj.

Iako Zakerberg i kompanija tvrde da je preimenovanje kompanije opravdano razvojem mikrotransakcija punih amalgama igara, kripto i virtuelne stvarnosti, to jednostavno nije dovoljan razlog za tako masovno rebrendiranje, piše Tportal.hr.

Fejsbuk je, naime, u to vreme imao još jedan veliki problem koji je zabrinuo zaposlene u njihovom centru u Menlo parku, a to je odlazak korisnika, posebno mladih – koji su Fejsbuk nazvali platformom za bumere.

Verge je razgovarao sa Tomom Alisonom, šefom Facebook-ovih aplikacija u Meta, koji „nadgleda razvoj i strategiju Nevs Feed-a, grupa, priča, videa, Marketplace-a, igara, vesti i drugih funkcija“.

Najzanimljiviji deo razgovora bio je o zahtevima korisnika, odnosno potencijalnom pretvaranju fida u nešto „ličnije“ – povratak pristupu koji je Facebook učinio popularnim u ranim fazama. Umesto toga, kompanija je svoju najveću inspiraciju pronašla u kineskom TikToku, mreži na koju se ‘preselio’ veliki broj korisnika Meta i koja svakim danom postaje sve jača, veća i opasnija po poslovanje Fejsbuka. TikTok-ov Sukus je, između ostalog, algoritamski uređen personalizovani sadržaj za koji bi korisnik trebalo da se „zabavi“ i koji dolazi od ljudi koje ne poznaje.

Neizvesna vremena

Ovaj pristup, uprkos kontekstu koji napušta lični pristup Fejsbuk fidu, daje najbolje rezultate, ako pod tim rezultatima podrazumevate zadržavanje korisnika ispred ekrana. Pitanje je, međutim, da li će Facebook promeniti percepciju te publike i povući je nazad ka njoj? To je odlučan čin kopiranja koji poništava ostatke trošnog Facebook-ovog identiteta i zamenjuje ih drugom stranom koja je popularnija, zabavnija i privlačnija mladima.

To je takođe jedan od najrizičnijih poteza kompanije. Da bi nadmašili TikTok moraju da postanu još bolji od njega, a za sada barem – samo sledite njegove korake.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.