„I ovaj automobil je mogao biti 3.000 evra jeftiniji“. Tim rečima, ispisanim na majicama hostesa na beogradskom sajmu automobila uvoznici četvorotočkaša ovih dana izražavaju svoj tihi protest zbog odluke Ministarstva finansija da pomenutim iznosom subvencioniše kupovinu Fijata 500L, koji se proizvodi u Kragujevcu. Osim tihog, uvoznici planiraju i mnogo glasniji protest, najavljujući tužbe protiv države zbog ove odluke koja ih stavlja u neravnopravan položaj na tržištu u odnosu na italijanskog proizvođača. Kako za Danas kaže predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila Miloš Petrović, uvoznici su već angažovali advokatsku kancelariju „koja smatra da država na ovaj način ugrožava pravila konkurencije“.






– To je kršenje i pravila Evropske unije o konkurenciji, ali i našeg Zakona o zaštiti konkurencije. Trenutno analiziramo na koji način je država sprovela ovaj program subvencija i da li su ispoštovane sve procedure koje moraju da se sprovedu kada se odobravaju subvencije, a onda ćemo preduzeti mere – kaže Petrović.

Na konstataciju da je državni sekretar u Ministarstvu finansija Aleksandar Ljubić juče izjavio kako država u stvari ne dotira cenu Fijatovog automobila, već Fijat iz redovne subvencije od 10.000 evra po zaposlenom koju će dobiti od države za novootvorenih 1.400 radih mesta, sam svojom voljom izdvaja po 3.000 evra za popust, Petrović kaže da je u pitanju „zamena teza, jer je na konferenciji za štampu na kojoj je to objavljeno jasno rečeno da Vlada daje 3.000 evra popusta, pa su to sada očigledno promenili“.

– Mi nismo ništa dobili od države, već smo uz velike napore ove godine organizovali sajam automobila, a uz veliko zalaganje ministra trgovine Rasima Ljajića, koji nam je obećao angažovanje na tome da se ograniči uvoz automobila samo na one koji imaju bar euro 4 motore i na tome da se uvede program staro za novo u okviru kojeg bi kupci plaćali samo razliku između cene dva vozila. Mi ne tražimo subvencije – kaže Petrović, dodajući da su uvoznici „tesnom većinom odlučili da ostanu na sajmu, a da je to bilo tehnički izvodljivo, svi bi istog dana izvezli automobile iz hala i napustili sajam“.

– Nije fer. Dok smo valjali, valjali smo, a sada su nas svi zaboravili. Mi smo uložili 40 miliona evra u Srbiju, a samo Porše ovde zapošljava 1.000 ljudi. I fijat 500L je uvozni auto. Ovde se sklapa, ali motor, menjač i drugo se uvozi. Dali smo im novac za fabriku, dali smo im subvencije, a sada im država daje pare da bi nama samima prodavali te automobile – rezignirano će Petrović.

S druge strane, Aleksandar Ljubić iz Ministarstva finansija na pitanje Danasa o tome da li država subvencijom od 3.000 evra narušava slobodnu konkurenciju i krši pravila EU kaže da „u ovom trenutku ne postoji pritisak iz Brisela da e ovakva vrsta podsticaja menja, a svakako kada budemo jednog dana članica EU, mi ćemo podsticaje prilagoditi Uniji“. Upitan da pojasni da li popust daje država ili Fijat, Ljubić kaže da je na osnovu protokola sa Fijatom predviđeno zapošljavanje 1.400 radnika do kraja naredne godine, kao i nova Fijatova investicija od najmanje 10 miliona evra, „a zauzvrat je Fijat omogućio olakšicu za kupovinu Fijata 500L Nacionale za ograničeni kontigent od oko 5.000 vozila“.

– Politika Vlade je podsticanje domaće proizvodnje, otvaranje novih radnih mesta i supstitucija uvoza, i tu su stavovi Vlade potpuno jasni. Svaki investitor koji uloži u otvaranje novih radnih mesta i zaposli minimum 50 radnika može da računa na podsticaje države. Bio domaći ili strani investitor, uslovi su isti svima i svako ima na to pravo. Do sada su ovakve subvencije koristili 60 odsto domaćih, a 40 odsto stranih investitora – kaže Ljubić.

Kao eho Ljubićevih izjava o konkurenciji, Aleksandar Stevanović, saradnik Centra za slobodno tržište, kaže da Srbija, pošto još nije počela pregovore o kandidaturi za članstvo u Evropskoj uniji, može da preduzima radnje koje su nezakonite u samoj Uniji, ali „ako je Fijatov projekat već toliko isplativ koliko se tvrdi, zašto je onda potrebno subvencijama pospešivati njegovu prodaju u Srbiji, koja bi trebalo da predstavlja statističku grešku u ukupnoj prodaji fijata 500L“.

– Drugo, daleko bitnije pitanje po meni jeste zašto u državi u kojoj je infrastruktura toliko propala i toliko mnogo ljudi siromašno, država pomaže one koji su dobrostojeći i imaju dovoljno novca da kupe novi automobil. Za to vreme, onima koji nemaju ostaje samo da pune novinske stupce, jer nemaju novca za operaciju srca ili uopšte za život. Na kojim je osnovama ovo društvo zasnovano – kaže Stevanović.

– Osim tih subvencija od 10.000 evra, Fijat je oslobođen i plaćanja poreza i doprinosa, a država je potrošila i stotine miliona evra na izgradnju infrastrukture za njegove potrebe. I dalje čekam da vidim „kost-benefit“ analizu takvih ulaganja. Kao kad otvarate bilo koju firmu, treba da vidimo koliki mi imamo prihod od tolikog novca koji smo potrošili za Fijat – zaključuje Stevanović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari