Država ne brine o svom udelu u Fijatu 1Foto: Aleksandar Levajković/FoNet

U jučerašnjim pregovorima sindikata i menadžmenta Fijat Krajsler automobila o socijalnom programu za prekobrojne radnike, postignut je određeni napredak, ali ne i dogovor, te će razgovori o stimulativnim otpremninama, na kojima insistiraju sindikalci, biti nastavljeni narednih dana.

Sindikat FCA Srbija ponovo je juče pozvao premijera Aleksandra Vučića da odmah dođe u Kragujevac i uključi se u rešavanje problema nastalog zbog smanjenja proizvodnje i najavljenog masovnog otpuštanja oko 900 zaposlenih. Problem je tim veći što se očekuje lančana reakcija i kod dobavljača koji su otvorili fabrike u Kragujevcu, u firmama Manjeti Mareli, Džonson kontrol, Sidžit i drugim, u kojima bi ukupno bez posla moglo da ostane i do 1.500 radnika.

Sindikalci najavljuju da će ukoliko Vučić opet bude ignorisao njihov poziv, kaošto je to činio mnogo puta do sada, i ako u međuvremenu ne bude ispunjen njihov zahtev o stimulativnim otpremninama za radnike koji žele da odu iz fabrike, u ponedeljak započeti protestne šetnje u fabrici i na kragujevačkim ulicama. Inače, u pregovorima sa menadžmentom Fijata, koji su započeli prekjuče, sindikati su nezadovoljni ponudom da se radnicima daju otpremnine prema aktuelnom Zakonu o radu, što podrazumeva trećinu bruto plate po godini radnog staža, plus određeni iznos. Sindikalci tvrde da su u kragujevačkoj fabrici zaposleni mahom mladi radnici sa malo godina staža, te bi im i otpremnine obračunate prema Zakonu o radu, bile male.

Povodom odluke Grupacije Fijat Krajsler o smanjenju proizvodnje i masovnom otpuštanju radnika u FCA Srbija, juče se oglasilo i Ministarstvo privrede Srbije, koje je poručilo da će „učiniti sve u okviru svojih nadležnosti i zakona da Fijatova fabrika u Kragujevcu nastavi da radi u dosadašnjem kapacitetu“. Ministarstvo u saopštenju navodi da je o nevoljama kragujevačke fabrike i planovima za otpuštanje radnika saznalo iz medija i da očekuju zvanične podatke o tome od poslovodstva kompanije. Međutim, Ministarstvo privrede juče nije odgovorilo na pitanje našeg lista da li je Vlada imenovala predstavnika državnog kapitala u Nadzorni odbor Fijat automobila Srbije, i ako jeste, da li je on imao informacije o najavljenim otpuštanjima.

Prema dostupnim informacijama, tu obavezu Ministarstvo i Vlada nisu ispunili, zbog čega fabrika mesecima unazad funkcioniše bez organa upravljanja, na šta su ukazivali i sindikati, a po nezvaničnim informacijama i menadžment Fijata.

Uz to, sindikat i zaposleni u kompaniji FCA Srbija u prethodne dve godine mnogo puta su pozivali premijera Vučića i nadležne u Vladi Srbije, pre svega u Ministarstvu privrede, da kao najviši funkcioneri države koja je suvlasnik sa trećinom udela u FCA Srbija, dođu u Kragujevac i uključe se u rešavanje sve ozbiljnijih problema u toj fabrici.

Otuda se jučerašnje oglašavanje Ministarstva privrede ovde uglavnom tumači kao „pranje ruku“ zbog zanemarivanja najveće industrijske investicije u Srbiji u poslednjih nekoliko decenija. Što se drugog modela tiče, o kojem ministar Sertić, kako sam tvrdi, pregovara sa Fijatom, odluka o otpuštanju čak 900 radnika siguran je signal da njegova proizvodnja skorije neće da počne.

Neinformisano Ministarstvo

Tvrdnja Ministarstva privrede da je o nevoljama u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija saznalo iz medija, tačna je koliko i nedavne izjave ministra Željka Sertića da sa Fijatom pregovara o proizvodnji novog modela u Kragujevcu, i najave premijera Aleksandra Vučića da će auto-put od centra Šumadije do koridora 10 (ugovorna obaveza države prema Fijatu) biti završene što pre – kažu u sindikatu kragujevačke fabrike.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari