Sudbina Jat ervejza ponovo se našla u centru pažnje političara, ovog puta zaslugom Sulejmana Ugljanina, ministra bez portfelja u Vladi Srbije, koji je, vrativši se iz nedavne posete Turskoj, između ostalog izjavio i da tamošnja najveća aviokompanija Turkiš erlajns namerava da sklopi aranžman sa Jatom do 1. marta, kojim će biti formirana kompanija Balkan ervejz, te da Turci nemaju nikakvih uslova i preduslova u vezi s tim poslom. Kao što je to postao običaj kada je u pitanju naš nacionalni avio-prevoznik, ni u resornom Ministarstvu za infrastrukturu, ni u samom Jatu ne znaju ništa o Ugljaninovom poduhvatu, dok sa samim Turkišom odavno već nema kontakata.
Privatizacija Jata političkoj eliti se uvek nameće kao zgodan način za samopromociju jer se na već otpisanom gubitašu teško gube politički poeni, a uvek postoji šansa da se novi dobiju, bilo samim pokazivanjem inicijative za rešavanje tog problema, a naročito ako kojim slučajem kompanija ipak nađe strateškog partnera kojeg se može vezati za ime nekog ministra.
Ugljanin, koji je odmah po povratku iz Turske otputovao u Sloveniju, nije izneo nikakve detalje o navodnoj saradnji dve kompanije pa se ne zna ni da li bi turski prevoznik kupio srpskog ili bi Balkan ervejz bio neka treća kompanija. Ono što je, međutim, poznato, to je da ministar bez portfelja ni po čemu nije nadležan za pregovore o prodaji državne aviokompanije, a izjave onih koji jesu, odnosno čelnika Ministarstva za infrastrukturu i samog Jata, potvrđuju da se ni sa kime nije konsultovao pre nego što je u Turskoj pomenuo pitanje Jata. U angažovanju Ugljanina upućeni, međutim, vide kampanju za predstojeće izbore za Savet bošnjačke nacionalne manjine, pa ne treba da čudi njegov pokušaj da se baš u ovom trenutku prikaže kao spasilac nacionalnog avioprevoznika.
Što se tiče samog Turkiš erlajnsa, prema našim saznanjima, ta kompanija je tokom prošle godine zaista pokazivala interesovanje za preuzimanje Jata, ali se ubrzo ohladila, saznavši da ne može da u paketu sa avio-prevoznikom preuzme i aerodrom „Nikola Tesla“, što joj je bila jedna od ideja. Iako bi bilo kakav aranžman sa gigantom poput Turkiša bio veoma poželjan za Jat, veliko je pitanje koliko je ta kompanija danas zainteresovana za bilo koju vrstu aranžmana, s obzirom da već mesecima nema nikakvih kontakata sa srpskim prevoznikom.
Aleksandar Stevanović, saradnik Centra za slobodno tržište, kaže za Danas da mu je „oduvek bila misterija šta to ministar bez portfelja zapravo radi“ i da bi „bio srećan ako bi on sredio pitanje Jata“.
– On je išao tamo, pričao, pregovarao i vratio se. Ugljanin može da nudi i predlaže, ali ne može da potpiše ugovor i da proda Jat jer o tome odlučuje isključivo Vlada Srbije. On se o tome uopšte neće pitati. Ali, s obzirom na to koliko dugo čekamo da se taj problem reši, mislim da bi nam bilo bolje da smo odavno odustali od Jata i da smo avio-prevoz prepustili nekoj privatnoj kompaniji, a da smo prateće službe, poput tehničkog održavanja aviona i pilotske akademije, koje mogu samostalno da posluju, ostavili da rade same. Ovako, Srbija sipa novac u Jat bez ikakvog kraja, tako da ko god da ga uzme, biće dobro – kaže Stevanović.
Predrag Vujović, stručnjak za avijaciju, koji je svojevremeno bio i direktor Jata, smatra da u eventualnoj saradnji nacionalnog operatera i Turkiš erlajnsa generalno nema ničeg lošeg, ali da se bilo šta konkretnije može reći tek kada bude poznat tačan predlog aranžmana. Prema njegovim rečima, jedini interes koji bi Turkiš mogao da ima u vezi s Jatom je tržište, „koje ne podrazumeva samo unutrašnje tržište Srbije, već i dijasporu“.
– Pogrešno je na naše tržište gledati samo kao na putnike iz Srbije. Kada je otvarana linija Beograd – Tirana mnogi su se pitali čemu ta ruta kada niko neće putovati u Albaniju, ali u pitanju je tranzit. Moramo da gledamo da povećamo tranzitni saobraćaj jer ne možemo opstati fokusirani isključivo na lokalno tržište. Ne samo da Jat ne može da funkcioniše samo sa konceptom lokalnog tržišta, to ne može ni Al Italija, a čak ni Turkiš nije samo turska kompanija. Potrebno je videti da li oni na umu imaju lokalno, regionalno ili internacionalno tržište – kaže Vujović za Danas.
Saradnja Davida i Golijata?
Sa flotom od oko 150 aviona prosečne starosti nešto iznad šest godina i sa još oko 90 letelica u porudžbinama, Turkiš ervejz je jedna od najbrže rastućih avio kompanija. Tokom prošle godine ovaj prevoznik je nedeljno obavljao oko 5.500 letova, a do 2015. planira da tu brojku uveća na oko 10.000. Za razliku od Turkiša, Jat raspolaže sa ukupno 14 aviona, koji su retko kad svi u funkciji, nedeljno ima manje od 200 letova, a ako ne nađe strateškog partnera, gotovo je sigurno da 2015. neće ni dočekati.
Bez aduta
Postavlja se pitanje koju bi korist Turkiš erlajns mogao da ima od Jata dugoročno, s obzirom na to da bi ulaskom u sporazum o otvorenom nebu turska kompanija dobila mogućnost da leti na bilo kojoj evropskoj liniji koju izabere. Činjenica da je Srbija članica Otvorenog neba smatrala se osnovnim adutom Jata kada je pre nekoliko godina ruski Aeroflot bio ozbiljno zainteresovan za preuzimanje našeg avio-prevoznika. Međutim, Turkiš erlajns nema problem sa kojim se suočavao Aeroflot, s obzirom da ne postoje nikakve ozbiljne prepreke za ulazak Turske u sporazum o otvorenom nebu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


