Železnice Srbije nalaze se u samom vrhu gubitaških preduzeća čiji opstanak finansira država iz republičkog budžeta. Samo prošle godine Vlada Srbije izdvojila je milijardu dinara za remont šinskih vozila, pošto Železnice same ne mogu da finansiraju održavanje svojih vozova. Od tog iznosa, do septembra je utrošeno 573,6 miliona dinara, dok je preostalih 426,4 miliona ostalo da se isplati do kraja ovog meseca.


Ovaj novac nije išao direktno Železnici, već fabrikama u restrukturiranju, poput Šinvoza, Vagonke ili Želvoza koje popravljaju njene vozove. Međutim, kontrola trošenja tog novca nije uspostavljena, tako da ne postoje validni dokazi o tome gde je završio. Zbog teške finansijske situacije u kojoj se mnogi od remontera nalaze, novac namenjen finansiranju popravki vagona, neretko je odlazio ili za plate radnicima ili u druge svrhe. Zbog takvog odnosa države u prvom redu trpi sama Železnica, ali i poreski obveznici, čiji se novac usmerava za održavanje neprofitabilnih preduzeća, a gde često umesto u remonte vagona služi za zapušavanje finansijskih rupa. Detaljne odgovore na pitanja o tome koliko je od dogovorenih remontnih poslova obavljeno, a koliko nije i gde su problemi, u Železnici su nam obećali da će dati danas.

Prema podacima Ministarstva privrede, programom podsticanja proizvodnje i remonta šinskih vozila za 2013. godinu za potrebe Železnice bilo je predviđeno da se popravi 385 šinskih kola u vrednosti od milijardu dinara.

Najveći posao pripao je MIN Vagonki, preduzeću u restrukturiranju, koje je trebalo da remontuje 122 šinska kola i da za to dobije 200 miliona dinara. Od tog iznosa, Vagonki je do kraja avgusta isplaćeno 122 miliona dinara, mada se iz podataka Ministarstva ne vidi koliki deo posla je odrađen u tom periodu. Zapravo, kako Danas saznaje, dokumentacija o tome i ne postoji.

Želvoz, takođe u restrukturiranju, trebalo je da popravi 90 kola i da za to dobije čak 350 miliona dinara. Želvozu je do avgusta isplaćeno 203,3 miliona.

Šinvoz je dobio remont 72 kola po ceni od 129,5 miliona dinara, od čega je naplatilo 86,9 miliona. Fabrika vagona Kraljevo u restrukturiranju je trebalo da remontuje 54 kola za čak 250 miliona dinara, ali je dobila tačno pola ove sume – 125 miliona. Treba napomenuti da je program predviđao da preduzeća prvo dobiju jedan deo iznosa, pa kad obave odgovarajući deo posla i drugi, ali FVK uopšte nije dobila novac drugi put.

Preduzeće MIP RŠV iz Ćuprije trebalo je da dobije 45 miliona za redovnu popravku 30 teretnih kola, ali mu je na kraju isplaćeno samo 28,5 miliona. I konačno, firmi Inter-mehanika odobren je posao popravke 17 teretnih kola po ceni od 25,5 miliona dinara, od čega je dobila samo 7,65 miliona dinara do kraja avgusta 2013.

Budući da je na ovaj način potrošeno 573,6 miliona dinara, država je predvidela da ostatak do odobrene milijarde, odnosno 426,4 miliona bude raspodeljeno ovim preduzećima u nastavku godine uz obavezu da remontovane vozove Železnici isporuče do juna. Kako se navodi u dokumentima Ministarstva privrede, u tom momentu ove firme su kao „preostale obaveze po Programu za 2013. godinu“ imale da Železnici isporuče 336 kola. Ali, ni polovina tog plana nije ispunjena, jer je Želvozu preostalo da isporuči još 90 kola, FVK-u 54, Šinvozu 69, Vagonki 95, MIP RŠV-u 11, a Inter-mehanici 17.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari