Da li vidite da car Trajan ima kozje uši? Ako vidite, da li ćete to javno reći? Ako ne, da li ćete iskopati rupu na skrovitom mestu, nabiti glavu u rupu i poveriti joj da car Trajan ima kozje uši?

Ako da, da li verujete da će iz rupe iznići vrba, da će neki čobanin od te vrbe napraviti sviralu iz koje se, kad god se u nju dune, čuje: „U cara Trajana kozje ušiö! <I>Ako ne verujete u vrbu, pastira, sviralu i njenu svirku, onda ništa<I>. Berberi koji su caru rekli da ima kozje uši izgubili su glavu. Car ko car, nije podnosio istinu. Mlađani brica-šegrt prećuta caru ono što vide, a tajnu poveri rupi u zemlji. I videli smo, tajna o kozjim ušima u cara probila se (u javnost) preko zvuka svirale (mediji). Da li se od prekarnih radnika može očekivati luda hrabrost berberina koji govore istinu i gube glavu, ili je verovatniji „kukavičlukö šegrta koji na kraju izlazi na dobro? Cela priča o carskim kozjim ušima začinjena je nadnaravnim pravilom o tajni koja se ne može sakriti i božanskim uređenjem dobrih ishoda uz minimalno ili gotovo nikakvo učešće čoveka (osim kopanja rupe i poveravanja istine toj rupi).

Vidimo u ovoj priči tri tipa delanja: (1) berberi koji govore istinu i gube glavu; (2) berberin-šegrt koji prećutkuje ono što vidi, ali to ipak poverava rupi u zemlji; (3) delovanje „više sileö zahvaljujući kojoj na kraju „rupa progovoriö i sve izlazi na dobro. U ovom modelu javnog delanja iz narodne priče jedino nedostaje ona opcija u kojoj niko ne vidi „kozje ušiö, odnosno ona kad svi vide i svi ćute, a „više sileö ili nema, ili nije na našoj strani! A kad „više sileö nema, prizivamo je, izmišljamo je i vidimo je tamo gde je nema. U vođi, u naciji, na primer! Nema organizovanog otpora svemoćnom caru. A gde ga, pak, ima? U priči je sve zadato, i okolnosti i rezultat. Naknadno, okolnosti su nesumnjive i ne mogu se menjati, a da se ne menja i sama priča. Nešto drukčije stoji sa pomenutim modelima ponašanja. Ili imamo gubitak glave radi istine, a to je, čini se, očito nesvrsishodno ponašanje. Govor istine nikome ništa ne donosi. To je ono ponašanje koje je faktički postalo deo zadatih okolnosti u kojima se priča dešava. Ili nam ostaje ono nedelatno ponašanje berbera-šegrta koji se uzdržao od javnosti, a dušu spasava šapatom istine. Istina se i danas i ovde šapuće. Šaptači ostaju u poluglasju, razapeti između straha da ih ne čuje nepoželjno uvo i želje da ipak kažu šta misle. Ali, nedostaje „viša silaö i njeno delanje na našoj strani. Sve u svemu, neki među nama se nadaju, pa i veruju da će se ipak desiti nešto dobro, drugi se rukovode onim: „u se i u svoje kljuseö, dok treći šapuću: „u cara Trajana kozje uši“! No, zaista, šta prekarni radnici čine i šta uopšte mogu da učine protiv bede i poniženja njihove ljudskosti?

* * *

Mnogi ljudi su prisiljeni da rade da bi preživeli. Prisila ide dotle da se prihvata bilo koji rad za bilo koju nadnicu. Da li se u takvim okolnostima može govoriti o (slobodnom) izboru modela ponašanja? Da li prekarni radnici mogu samostalno i slobodno da odlučuju o svom ponašanju? Da li je u pitanju koliko-toliko slobodni izbor, ili je u pitanju tek <I>prisilni izbor u okviru prisilnih okolnosti<I>. Kako se ponašati u fluidnom i trusnom haosu gotovo sveopšte anomije, deregulacije, svekolikog obezvređivanja, nadiruće nesigurnosti i neizvesnosti? Kako se ponašati kada pravila nema, ili kad se postojeća pravila sve manje poštuju? Kako se ponašati u situacijama u kojima ono što važi danas ne važi sutra, a kamoli prekosutra? Kako pronaći model ponašanja koji vodi opstanku ako već ne može ka napretku? Uprošćeno gledano, ponašanje prekarnih radnika kreće se u okviru tri dileme. Prihvatiti prekarnost, ili joj se odupirati. A ako joj se odupiremo, da li to činimo po pravilima otpora ili u okviru pravila koja nameće sama prekarizacija? Ako se prekarizaciji odupiremo po pravilima otpora, da li protivnike vidimo u našim kolegama po prekarnosti, ili u korisnicima prekarizacije radničkog života? I još uprošćenije, da li su radnicima neprijatelji drugi radnici ili su im neprijatelji u svetu kapitala? Bilo kako bilo, jedni će sagnuti glavu i zažmuriti ľ da ništa ne vide, prekriti uši da ništa ne čuju i zalepiti usta da slučajno ne kažu neku protivnu reč. Slično ponašanju ona tri majmuna iz japanskog zlatnog pravila dobrog života: ôNe gledaj zlo, ne slušaj zlo, ne govori zloö. Ili poput onog pravila mafijaške omerte: ôNe vidim ništa, ne čujem ništa, ne govorim ništaö. Drugi će ćutati o onome što vide i o onome što čuju i pričati o onome što ne vide i što ne čuju. Oni će za njih neprihvatljivu realnost imaginarno zamenite onom nepostojećom ali prihvatljivom i za njih i za urednike one stvarne stvarnosti. Treći ćeů Ma da li ima trećih?

U stvari, naše istraživanje prekarnih radnika i njihovog prekarnog života upućuje na postojanje barem osam modela realnog i mogućeg ponašanja prekarnih radnika: 1) <I>Zombi model<I>: – pasivno prihvatanje stanja prekarnosti. Ključ je poslušnost. Trpi i ćuti. 2) <I>Model „zanesenjaštvaö ili izmešteni identiteti a po cenu života<I>. Deo ekstremno prekarnih radnika ne vidi i ne zna ni gde su, ni gde će, ni ko su! 3) <I>Model formalne adaptacije ľ konformizacija<I>. Navikavaj se! Prilagodi se! Uklopi se! 4) <I>Model stvarne adaptacije<I>. Daj ono što se traži! Budi onakav kakvog te oni hoće! 5) <I>Model bekstva u socijalnu patologiju<I>. Kradi, laži, maži! 6) <I>Model individualnog otpora<I>. Bori se sam i za sebe! 7) <I>Model kolektivnog otpora<I>. Bori se zajedno sa drugima i za druge! 8) <I>Model plebejske pobune<I> – pobuna usamljene gomile. A ima li uopšte izlaza iz novog, kažu dobrovoljnog, ropstva, a da to nije eksplozija nagomilanog jada i besa?

U sledećem nastavku: Zombi model radničke prekarnosti (12)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari