Novinari su pomogli Trampu 1

– Američko društvo je oduvek bilo podeljeno, a predsednički kandidati su te podele samo pojačali. Mislim da nije zdravo za budućnost što se veliki broj američkih birača orijentiše prema jednom pitanju.

Primera radi, neke birače isključivo zanima pitanje abortusa, nezavisno od toga da li su za ili protiv. Ove podele su postale znatno oštrije – kaže za Danas Elen Mickijevič, prof. emeritus na američkom Univerzitetu Djuk. Iskoristili smo njen boravak u Beogradu, gde učestvuje u radu godišnje konferencije Medijske organizacije Jugoistočne Evrope (SEEMO), da porazgovaramo o temi koja je ovih dana u epicentru interesovanja – šta očekivati od Donalda Trampa.

– Nekada je u Americi postojao konsenzus o bazičnim vrednostima. Danas to nije slučaj. Taj konsenzus moramo da povratimo. Pritom ne mislim da moramo da se slažemo u svemu, ali fundamentalna norma na kojoj se temelji Amerika je demokratija. To se neće dogoditi neko vreme, pošto je, više nego ikada u istoriji, isuviše bogatstva koncentrisano na vrhu.

* Da li je nejednakost uzročnik erozije tog bazičnog konsenzusa?

– To je jedan od razloga, ali ne i osnovni. Postoji veliki broj uzročnika. Jedan od njih je pluralitet religija. Kada je Amerika osnivana, nismo imali ovoliko religija. Ekonomska situacija i globalizacija koja je određen broj ljudi učinila suvišnim je još jedan razlog. Pitanja obrazovanja, poslova, sve ove stvari… Neke su uzrokovane recesijom, neke su dublje. Rezultat svih ovih tendencija, a ove koje sam spomenula su samo vrh ledenog brega, jeste da se ljudi mnogo više fokusiraju na jedno pitanje.

* Kako je Tramp, biznismen i multimilioner, uspeo da projektuje sliku o sebi kao antiestablišment kandidatu?

– Mislim da su u dobroj meri novinari odgovorni zbog toga što je ovaj autsajder, bez ikakvog političkog iskustva, postao značajna figura. Kada je 2015. godine Tramp prvi put govorio o mogućnosti da se kandiduje za predsednika, medijima je to bilo ekscentrično i zanimljivo. Zahvaljujući tome on je, pre samog izbornog procesa, dobio znatno više medijskog prostora od bilo kog drugog kandidata. A sve to iz razloga što je on „dobar za televiziju“. Sa njim nikada ne znate šta će sledeće da kaže. On viče i govori šta god hoće, a dan kasnije često promeni miljenje. Tramp, za razliku od ostalih „dosadnih“ kandidata, proizvodi dobar televizijski program. A ta nepredvidiva zvezda privlači oglašivače. U tim okolnostima, medijska etika nije prevladala i to je nešto o čemu mediji moraju dosta da razmišljaju. Kada su novinari shvatili da je Tramp ipak ozbiljan kandidat, onda je dominantna tema postala – šta sa njim nije u redu. To takođe nije u skladu sa novinarskim standardima.

* Koliko će obećanja iz predizborne kampanje Donald Tramp biti u stanju da materijalizuje?

– On jeste mnogo obećavao. I često je menjao mišljenje. Kod njega postoji izuzetno malo fiksiranih stavova. Ipak, postoji jedan interes koji je sveprisutan kod Trampa, a to je njegovo ubeđenje da je krupan kapital motor razvoja i prosperiteta. Stoga, on je pri stavu da krupan kapital ne bi trebalo da bude sputan propisima. S druge strane, on je u pobedničkom govoru pričao o potrebi da se drastično investira u poboljšanje infrastrukture. Istovremeno je rekao i da će obezbediti poslove. To podseća na administraciju Franklina Ruzvelta koja je takođe potrošnjom uspela da se izvuče iz krize. O tim stvarima nije govorio tokom kampanje. Ja ne znam kakve su njegove namere, ali moram da naglasim da Amerika ima snažne institucije. I pored republikanske većine u Kongresu smatram da će institucije predstavljati prepreku eventualnom zaobilaženju Ustava. Iz tog razloga smatram da će mu biti jako teško da sprovede neka od obećanja koja je davao tokom kampanje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari