Njen otac Džek bio je trostruki osvajač olimpijskog zlata koji je pretvorio kredit od 7.000 dolara u građevinsku firmu vrednu 18 miliona dolara.

Njena majka Margaret bila je šampionka u plivanju i foto-model sa naslovnih strana.

Jedan njen ujak bio je zvezda vodvilja; drugi dramaturg ovenčan Pulicerovom nagradom.

Na kućnim filmovima, četvoro dece Kelijevih – jedan dečak i tri devojčice – dokazivali su odvažnost trkanjem i skakanjem sa krovova.

Ali Grejs, srednja ćerka, bila je drugačija.

Bila je jedina Kelijeva koja nije naprosto plenila pažnjom u prostoriji, stidljiva devojčica sa naočarima koja je izbegavala takmičarske sportove.

Jedina stvar koju je Grejs volela bila je pozornica.

Na njoj je imala definisanu ulogu, pored „najmanje verovatne da uspe“ od čitavog klana, što je etiketa koja joj je ostala čak i nakon 18-mesečnog holivudskog trijumfa tokom kog je snimila devet filmova, dobila Oskara, udala se za princa i povukla se sa scene.

Kad je reporter pitao Džeka Kelija da li je ponosan na nju, on je sugerisao da bi mu bilo bolje da piše o njegovoj starijoj ćerki Pegi.

Slegnuo je ramenima. „Sve što je Grjes mogla da uradi, Pegi je uvek mogla bolje.“

Grejs Keli se smatrala porodičnim promašajem.

Uz takvo odrastanje, ono što je Keli nedostajalo u agresivnosti, nadoknađivala je otpornošću.

U njenom prvom pojavljivanju na sceni u komadu Ne hranite životinje, glavna glumica zaboravila je tekst.

Keli je smireno spustila torbu, okrenula se i šapnula početak njene replike.

Imala je samo 12 godina.

Keli, na slici iz 1948. sa sestrom Elizabet i bratom Džonom, odrasla je u visokom društvu u Filadelfiji

Getty Images
Keli, na slici iz 1948. sa sestrom Elizabet i bratom Džonom, odrasla je u visokom društvu u Filadelfiji

Pošto je maturirala u najboljim školama Filadelfije, Keli je počela da studira na Univerzitetu Benigton, ali je pala na ispitu iz matematike.

Kelijima se nije opraštao neuspeh.

Makar je pala dostojanstveno – a dostojanstvo joj je bilo neophodno kad je napustila školu da bi studirala glumu dok se istovremeno prijavljivala na audicije na Brodveju.

Istrpela je pet godina odbijanja.

„Bila sam stalno u kategoriji ‘previše'“, uzdahnula je. „Previše visoka, previše nogata, previše isturene brade.“

Grejs je mrzela vlastitu široku vilicu i naučila je da je nakrivi tako da izgleda uže.

Njene istaknute crte lica činile su da izgleda tvrdoglavo – što i jeste bila.

Odbivši novac od roditelja, Keli je izdržavala samu sebe poslovima za foto-modele i reklamama.

Uspela je da stigne do naslovne strane Kosmopolitena, vilice poluskrivene iza zelene tufnaste rukavice.

Većina njenih poslova bile su neglamurozne reklame za šampone, cigarete i pivo.

Keli je tvrdila da nije dobra u njima.

„Svako ko me je gledao kako reklamiram Old gold, sigurno bi prešao na Kamel“, šalila se.

Keli je umela da bude i morbidna.

Kad je bila suviše zauzeta da bi opremila stan u Njujorku, dočekivala bi momke koji su došli da je povedu u izlazak u goloj sobi osvetljenoj svećama obučena kao iz stripa Porodica Adams.

Jedan drugi momak ju je zatekao ispod pokrivača našminkanu kao leš.

Imala je potajnu zavisnost od gatara, koje su je uveravale da će joj se veliki trud isplatiti.

I tako je usavršila irski akcenat za probno snimanje za film Taksi, ali nije dobila ni tu ulogu. To ju je zabolelo.

Kad je Keli konačno dobila epizodnu ulogu kao konfliktna raspuštenica u filmu Četrnaest sati, pomoćni režiser posvetio je manje pažnje njenoj izvedbi, a više zaštiti njihove iznajmljene krznene bunde.

A onda je dobila malu ulogu kao mlada nevesta Garija Kupera u Tačno u podne, ali jedina naredna ponuda koju je dobila bio je studijski ugovor za 250 dolara nedeljno. Odbila ju je.

Možda Holivud ipak nije bio za nju.

„Vulkan prekriven snegom“

Kelijevima se nije opraštao neuspeh.

Ali jedan neuspeh pretvorio se u trijumf kad je Džon Ford, u lovu na glumicu koja bi odigrala udatu pripadnicu visokog društva koja prevari muža sa vodičem safarija u Mogambu, video Grejsino odbijeno probno snimanje za Taksi, uzviknuo je: „Ta devojka zna da glumi. Nađite mi je!“

Ljubiti Klerka Gebla u Keniji? Grejs je odjurila na aerodrom, gde je potpisala šestogodišnji ugovor za MGM nekoliko minuta pre uzletanja aviona (odluka zbog koje će kasnije zažaliti).

Gejbl ju je obožavao. Pridruživala bi mu se u lovu dok bi Ava Gardner, koja je takođe glumila u filmu, ostajala da spava.

„Jednog dana ću se udati i želeću da pričam deci da sam bila u Africi na safariju“, objasnila je.

Kad je Gejbl upucao zmiju od tri i po metra, pozirala je sa njegovim trofejem.

Posle premijere Mogamba, i ostatak Holivuda ju je obožavao.

U dramatičnoj sceni prevare, Keli ljutito puca u njenu tajnu ljubav pištoljem.

Samo na sekund, ova hladna lepotica izgubila je kontrolu – i osvojila nominaciju za Oskara za najbolju sporednu žensku ulogu i Zlatni globus.

Godina je bila 1953.

Keli je imala 24 godine i proslavila se preko noći.

Za razliku od drugih bombi u gradu, nikad se nije bavila takmičenjima za mis ili jeftinim pin-apovima.

Kao što je napisao časopis Tajm: „Ona je zvezda koja nikad nije bila starleta.“

Keli je predstavljana kao anti-Merilin Monro, dobra devojka iz dobre porodice koja se nije skidala, za razliku od siročeta kog je svako mogao da vidi golu u bezobraznom novom časopisu Plejboj.

Keli je retko doživljavana kao telo. Njena aura opisivana je kao „nerđajući čelik“ i „granit“.

Alfred Hičkok, koji je takođe postao opsednut njom pošto je naleteo na probni snimak za Taksi, nazvao ju je „vulkan prekriven snegom“. (Da bi to dokazao, u Prozoru u dvorište naterao ju je da u jednoj sceni poljubi Džimija Stjuarta 30 puta.)

Novinari iz oblasti zabave nisu uspevali da se probiju ispod njene spoljašnjosti.

Kad bi joj postavljali napadna pitanja o njenim merama ili da li nosi umetke za grudi, Keli bi obustavljala intervjue.

Kolale su glasine da je njen kolega glumac iz Pozovi M radi ubistva Rej Miland pokušao da ostavi suprugu sa kojom je proveo 21 godinu u braku za priliku da osvoji Keli, ali ona nije htela ni da čuje za to.

Sve što je štampa uspela da sazna je da voli žirafe, žutu boju i štrikanje.

„Ne želim da budem ličnost“, insistirala je.

Pošto je jedan novinar proveo tri nedelje očajnički pokušavajući da sazna bilo šta pompezno o njoj, konačno je bacio notes na zemlju i zakukao: „Nema ničeg vrednog da se napiše o njoj.“

Keli je odgovorila hladnim glasom: „A ne mislim ni da sam mnogo zanimljiva.“

Naterana da prisustvuje zabavama u Holivudu, Keli bi se skrivala iza naočara i ćutala.

Zbog te misterije muškarci su je samo još više voleli – baš kao i producenti.

„Nikad nisam videla da je neka glumica traženija“, napisala je Luela Parsons.

Šest dana nedeljno, Keli bi se budila u pet izjutra, snimala sve dok ne padne mrak, pojela hamburger i odlazila pravo na spavanje narednih 10 sati.

Jednog jutra 1954. godine, završila je snimanje Zelene vatre i istog poslepodneva uskočila u avion za Francusku da bi počela snimanje Drž’te lopova.

A opet, iako je posvećivala sve svoje vreme i energiju Holivudu, privatni život je držala po strani.

Insistirala je da deli skromni iznajmljeni stan umesto da kupi kuću – što je bio dokaz da uvek može da se vrati u Njujork ako poželi.

Holivud nije imao da joj ponudi ništa sem uživanja u glumi.

Nije joj bio potreban novac, nije joj se dopadala slava i nije žudela ni za čijom potvrdom, sem za onom vlastitog oca.

Od filmske boginje do prave princeze

Umesto naklonosti Džeka Kelija, osvojila je Hičkokovu, koji je tvrdio da Keli praktično ume da mu čita misli.

Kad je Keli insistirala da njen lik u Pozovi M radi ubistva ne obuče bademantil da bi se javila na telefon, ozloglašeno tvrdoglavi režiser morao je da se složi s njom.

Nešto u njenom prisustvu, njene tamnoplave oči, njeno široko čelo, njen meki i precizan način govora, činilo je da deluje kao glas kome se može verovati.

Ili je možda njenih četvrt veka neuspeha zaslužilo malo sreće.

Jedne noći u Kanu, ona i kostimografkinja Idit Hed zarekle su se da će se kockati u 10 dolara, ne više, na ruletu.

Hed je gotovo momentalno sve izgubila.

Keli je čekala i čekala, a onda je konačno stavila svih 10 dolara na broj 6.

Osvojila je 350 dolara.

„Irska sreća? Ma šta mi napriča!“, smejala se Hed.

„Ona je uvek u pravu.“

Keli je pretila da će napustiti glumu ako je MGM ne pozajmi Paramauntu za Provincijalku, film koji će joj doneti Oskara.

U njemu Keli igra suviše zaštitnički nastrojenu suprugu Binga Krozbija, neurotičnog glumca koji je primorava da ispravlja njegove alkoholičarske greške.

Ona je praktična, tužna i snažna, ponosna žena za koju ljudi misle da je ljubomorna na muževljev talenat.

Ono malo gledalaca koje je znalo za Kelino detinjstvo moglo je da se strese kad je mizogini režiser u tumačenju Vilijama Holdena zarežao: „Uprkos svom tvom finom poreklu i vaspitanju, ti si promašaj.“

Ali Keli na to ni ne trepne. Samo ga ošamari.

Njen govor zahvalnice prilikom preuzimanja Oskara tipično je sažet u 32 reči, od kojih je polovina: „Uzbuđenje me ovog trenutka sprečava da vam kažem kako se stvarno osećam.“

Ali fanfare oko njene nagrade bile su prigušene naslovima o budućem braku Grejs Keli sa Renijeom Trećim od Monaka, što će je učiniti ženom sa naviše titula na svetu: dvostruka princeza, četvorostruka vojvotkinja, osmostruka grofica, devetostruka baronica, 111-struka dama i, najprikladnija titula od svih, Njeno spokojno veličanstvo.

„Ne impresionira me dvor“, izjavio je njen otac za novine.

Veridba Grejs Keli i princa Renijea bila je tako nagla da je njena majka prvo mislila da se udaje za princa od Maroka.

Ranije te godine, Renije je plaćao ljude da ga upoznaju sa Merilin Monro.

On je želeo američku glumici iz prve lige – koja će potom napustiti glumu da bi mu izrodila decu, tako osiguravši krunu Monaka i nezavisnost od Francuske i poreski raj.

„Žao mi je što se nisam time bavila još pet godina, zato što verujem da sam zaista mogla da izgradim ime kao Grejs Keli“, izjavila je princeza nekoliko godina pre smrti u saobraćajnoj nesreći u 52. godini.

Ali bila je zauzeta dobrotvornim balovima, umetnošću sa cvećem i time što je bila prva žena u upravnom odboru Tventiet senčeri foksa.

A i režirala je kućne filmove u kojima je želela da glumi, praveći srećne snimke sa svoje troje dece okruženo ljubavlju.

Njen poslednji holivudski film, Visoko društvo, uputio joj je topli oproštaj.

Keli je nosila vlastiti verenički prsten dok je glumila dobro odgojenu filadelfijsku naslednicu – što je uloga koja je odslikavala stvarnost, naročito u delu kad je, dok se nalazila u zagrljaju Frenka Sinatre, uzdahnula: „Onda nisam napravljena od bronze?“

Sinatra se na to nasmeši: „Ti si od krvi i mesa.“


Holivudska glumica Ming-Na Ven govori za BBC 100 žena o odrastanju i karijeri.
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari