An aerial view of the emerging island built with sand

Hassan Mohamed
Novo veštačko ostrvo napravljeno je od miliona kubnih metara peska sa morskog dna

Nijedna druga zemlja se ne suočava sa takvom ekološkom pretnjom kao Maldivi.

Njihova luksuzna odmarališta na plažama možda su svetski poznata, ali rast nivoa okeana ugrožava samo njihovo postojanje.

Više od 80 odsto rasutih ostrva – od 1.200 koji čine Maldive – imaju nadmorsku visinu manju od metra.

Zato su Maldivci čvrsto rešili da uzvrate udarac kako bi opstali – stvorivši grad 21. veka, nazvan „Gradom nade“, na novom veštačkom ostrvu nazvanomm Hulhumale.

Melioracija

An aerial view of the newly-constructed buildings on the artificial island of Hulhumalé

Mr Sham’aan Shakir- Shammu
Hulhumale bi trebalo da rastereti prenaseljeni glavni grad Maldiva

Iskoristivši milione kubnih metara peska ispumpavanog sa dna mora, melioracija je pomogla da se novo ostrvo podigne više od dva metra iznad nivoa mora.

Faza broj jedan započela je još 1997. godine. Do kraja 2019. godine, više od 50.000 ljudi već je živelo na Hulhumale.

Ali ambicije za novo ostrvo mnogo su veće od toga.

Na kraju je zamišljeno da do sredine 2020-tih primi više od 240.000 ljudi u besprekorno dizajniranom stilu života.

Zamišljeno sa „klimatskim promenama na umu“

Maldives President Mohamed Nasheed, seen signing a paper while wearing diving gear.

Handout photo released by the Republic of Maldives
Tokom 2009. tadašnji predsednik Mohamed Našid je držao podvodnu sednicu vlade kako bi skrenuo pažnju na opasnost koja čeka Maldive usled podizanja nivoa mora

„Hulhumale je osmišljeno na osnovu pažljivog razmatranja klimatskih promena u njegovoj arhitekturi i zajednicama“, objašnjava Arin Ahmed, direktor poslovnog razvoja pri Korporaciji stambenog razvoja (HDC) koji nadgleda izgradnju „Grada nade“.

„Građevine su orijentisane u pravcu sever-jug da bi smanjile zagrevanje i poboljšale toplotni ugođaj.

„Ulice su osmišljene tako da optimizuju nalete vetra, smanjivši zavisnost od klimatizacije. A škole, džamije i parkovi nalaze se na 100-200 metara udaljenosti peške u odnosu na stambena naselja, čime se smanjuje upotreba automobila.“

An aerial view of Feydhoo Finolhu island

Getty Images
Maldivi se prostiru na 1.192 koralna ostrva od kojih je većina samo pola metra ili metar iznad površine mora

Električni autobusi i biciklističke staze takođe su deo novog gradskog pejzaža.

Planeri Hulhumalea žele i da trećinu njegove energije izvlače iz solarne energije i da iskoriste kišnicu za snabdevanje vodom.

Zemlja u zamenu za koralne grebene?

Ali nije li sam čin gradnje veštačkog ostrva nešto što je štetno po životnu sredinu – naročito na mestu koje je slavno po koralnim grebenima i besprekornim plažama od belog peska?

Coral reef with Anthias, Pseudanthias squamipinnis in Maldives, Indian Ocean, Meemu Atoll

Getty Images
Melioracija može da uništi koralne grebene

„Posebno je problematičan rad na melioraciji“, izjavila je doktorka Holi Ist sa Katedre za geografiju i ekološke nauke na Univerzitetu u Nortambriji, ekspertkinja za ostrva sa koralnim grebenima sa iskustvom sprovođenja brojnih istraživanja na Maldivima.

„Ne samo da to može da uništi koralne grebene, već stvara i beskrajne kovitlace taloga koji putuju do drugih koralnih platformi. Talog prekriva korale i blokira sunčevo svetlo, što utiče na njihovu sposobnost hranjenja, rasta i reprodukcije.“

Krupna ambicija

Ali sa sve većim porastom broja stanovnika, melioracija je postala prosta činjenica života na Maldivima.

Jedna olakšavajuća okolnost mogla bi da bude da, prema izveštaju Svetske banke iz 2020. godine, „širi region Malea, naročito u Hulhumaleu, nema značajna prirodna staništa – a koralni grebeni su uglavnom već propali.“

An aerial view of one of the 1200 islands making up the Maldives

Getty Images
Erozija obala i česte prirodne katastrofe takođe su pretnje Maldivima

I dok je Hulhumale prevashodno osmišljen tako da unapredi živote Maldivaca, on isto tako utire put gradnji ostrva koja bi mogla da postanu nove nade za čovečanstvo u eri klimatskih promena.

Ovaj tekst adaptiran je iz članka sa BBC Putovanja. Kompletan članak na engleskom može da se nađeovde.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.