Jedna blokada 1

Zašto su taksisti prošle nedelje danima blokirali centar Beograda? Da li zbog nelojalne konkurencije ili zbog konkurencije? To je ključno pitanje.

Jer, kako je taksi prevoz danas organizovan. Broj licenci je ograničen tako da niko novi ne može da se bavi ovim poslom dok neko drugi ne prestane. Time je postojećim vozačima zagarantovano da će uvek imati dovoljno posla bez obzira na kvalitet svojih usluga, prosto niko nov ne može da se pojavi da ih ugrozi.

Zatim, taksistima je garantovana donja cena vožnje. To znači da je čak i postojećim taksistima zabranjeno da spuste cenu kako bi privukli više mušterija. Tako je taksistima garantovan i prihod.

Dakle, aktuelni sistem obezbeđuje taksistima i zaštitu od ulaska novih konkurenata i zaštitu od postojećih kolega koji bi da voze jeftinije. Ukratko, zaštitu od tržišta.

Naravno, taksisti ne postoje zarad taksista, već da bi pružali usluge potrebne građanima. Taksisti su tu zbog građana pa bi i sistem taksi prevoza, kao i bilo koji drugi javni sistem, a to inače važi i za bilo koji privredni sistem, trebalo da bude organizovan tako da najviše koristi tim građanima. A ne samo taksistima.

Da li sistem u kojem je zabranjeno spuštanje cena i povećanje konkurencije koristi ljudima koji se voze taksijem? Bilo bi apsurdno reći da odgovara. Jer, to bi bilo isto kao kada bi prodavnicama bilo zabranjeno da spuste bilo koju cenu, već bi sve morale da imaju iste cene, a uz to bi bilo zabranjeno da u jednom komšiluku postoje dve radnje.

Tačno bi se znalo koliko radnji sme da bude otvoreno u Beogradu i koje su najniže cene po kojima smeju da prodaju namirnice. Da li bi ikome takav sistem odgovarao?

Da kilo svinjetine mora da košta bar 600 dinara i da po zakonu nijedna prodavnica ne sme da cenu spusti na recimo 550. Jel to ima smisla? E pa tako radi taksi služba danas.

Tu dolazi Kar go. Usluga koja je povezala vozače amatere koji svojim kolima prevoze putnike, slično taksiju. Sa aspekta građana, ova usluga je donela novu konkurenciju taksistima i spustila cene, što je pandan čoveku koji je otvorio novu radnju u vašem komšiluku u kojoj robu prodaje jeftinije.

Kar go je dakle razrušio srce taksi modela, donevši korisnicima izbor, koji ima i prednosti i mane. Od prednosti, Kar go je jeftiniji, u proseku ima novije i čistije automobile, skoro bez izuzetka prijatne vozače, cena je sigurna i transparentna – nema uključivanja turbine, svako vozilo se prati preko GPS-a, a usluga je delom i bezbednija i vozač i putnik imaju sve podatke jedan o drugom, a Kar go o oba. Od mana, vozači Kar goa uglavnom slabije poznaju grad nego taksisti, kola se na periferiji često duže čekaju nego taksi, a češće nego kod taksi službi dešava se i da vozila jednostavno nema.

Kada se sve sabere i oduzme, korisnici su rekli svoje, a šta su rekli vidi se po tome što je prošlog utorka Beograd blokiralo 3.500 taksija – svaki drugi taksista u gradu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari