Omiljena zabava domaćih političara je podizanje kredita. Kad god osete da im pada rejting, ili pred izbore kad poručuju „pokrenućemo investicije, eto, samo što nisu…“, a nekada i ničim izazvani, tek čujemo da je neko od ministara ili direktora velikih javnih sistema pregovarao sa EBRD, EIB ili Svetskom bankom.

I naravno, da je odobrena pozajmica najpovoljnija moguća, koja će pokrenuti proizvodnju, gradnju infrastrukture, posebno najeksploatisaniju temu Koridora 10, bilo da je putni ili železnički. Uspeli smo čak da za listu evropskih putnih pravaca izmislimo još jedan koridor (11), pa smo i za njega tražili pare.

Prava pomama krenula je još 2005. godine, jer je vlast neposredno pre toga „osetila kintu“ od prodaje Mobtela. Kako se taj novac brzo istrošio, počeli su da pljušte milioni i milijarde iz kredita. Toliko da smo za svega nekoliko godina postali jedna od prezaduženih zemalja, a da pri tom nemamo ni od čega da vraćamo pozajmljeno, jer niti smo pokrenuli proizvodnju (iz godine u godinu pada), a o neizgrađenim koridorima je već sve ispisano. Krediti nam nisu pomogli da popravimo ekonomiju, jer ne samo da ih nismo pametno potrošili, da su neki „iscurili“ kroz sumnjive kanale, nego nismo ni sav novac povukli, pošto se posle zelenog svetla iz neke od banaka nismo potrudili čak ni da uradimo projekat, a kamo li da organizujemo posao. Za nepovučene kredite, podsetimo, država je samo u prošloj godini platila 429,5 miliona dinara, a uz to servisira i kamatu i kaznene penale. Nisu bolji domaćini bila ni javna preduzeća, pa je tako EPS objavio prošle godine da je zbog neiskorišćenih pozajmica platio oko pola miliona evra kaznenih penala.

Ministar Dinkić je pre dva dana zatražio objašnjenje zbog čega još nije povučeno 3,3 od ukupno 4,5 milijardi evra odobrenih za infrastrukturu. On čak tvrdi i da ovoj vladi neće biti teško da utvrdi ko je odgovoran, jer se sve dešavalo u prethodnim mandatima, još od Koštuničinog kabineta pa do Cvetkovića. Ipak, neki od ministara iz tog perioda „pretekli“ su, a Koridor 10 još nije gotov, ozbiljni remonti pruga na železnici nisu započeli, nismo izgradili nijednu novu elektranu, a o popravljanju poslovnog ambijenta, za šta smo se po raznim programima takođe zaduživali, dovoljno govori podatak da još ne možemo da dostignemo ni 40 odsto industrijske proizvodnje koju je Srbija imala u poslednjoj godini iz epohe socijalizma.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari