Vojislav Stanković je poljoprivredni patriota: takvu hranu kakvu proizvodi poljoprivreda Srbije, Albanci na Kosovu i Metohiji umalo pa nigde ne mogu naći. Zamene nema.

A tek što se voća iz srbijanskih voćnjaka tiče, to je „proizvodnja sa karakterom“. Na tom voću, sa i u svetu prepoznatljivim karakterom, slovenački Fruktal u bivšoj je Jugoslaviji napravio i biznis i ime. Ime sa karakterom. I firmu koja je, kad su voćni sokovi od original voća u pitanju, u bivšoj Jugoslaviji bila zakon. Fruktal više nije baš zakon, slovenački sokovi jedva da pokrivaju pet odsto tržišta sokova u Srbiji, ali ga po slavi niko nije ni pretekao. Zato nije bilo ništa logičnije nego da se srbijansko voće i slovenačko ime udruže. Firma Nektar, vlasništvo vojvođanske porodice Radun profitirala je i iz svojevremenog finansijskog neuspeha takođe vojvođanskog proizvođača sokova Next i danas kontroliše oko 30 odsto tržišta Srbije, ali joj slava i onaj prepoznatljivi karakter, o kome govori Stanković, svakako još nedostaju. Tako da nije bilo ništa logičnije od ove poslovne kombinacije: Nektar je kupio Fruktal. Mada se transakcija delimično ima zahvaliti i finansijskim nevoljama dosadašnjeg vlasnika Fruktala ( a i koječemu drugom u Sloveniji) Pivovarne Laško. Najnovija srbijansko-slovenačka poslovna kombinacija, dakle, ima ogromnu perspektivu koja leži i u tonama sada neiskorišćenog voća po voćnjacima Srbije.

To što je Nektar kupio Fruktal, a ne Fruktal Nektar vest je koja nam posebno godi. Mada ovo nije prva kupovina srbijanskog kapitala u Sloveniji – Comtrade je već tamo pazario – ipak se (minorna) aktivnost kapitala iz Srbije u Sloveniji ne može ni porediti sa (snažnom) aktivnošću kapitala iz Slovenije u Srbiji. Za šta postoje gotovo nepremostivi ekonomski razlozi – njihov suficit u razmeni i naše niže plate, recimo. Drugo, Slovenija nije Hrvatska i tamo se, a posle Slobodana Vučićevića i Veselina Jevrosimovića, na kapital iz Srbije ne gleda posebnim okom. Nego na kapital iz Hrvatske. I treće, konglomerat Pivovarna Laško, koji je uključivao i ljubljansku izdavačku kuću Delo i maloprodajni lanac Merkator, nastao je na tlu nadaleko čuvenog slovenačkog ekonomskog nacionalizma. Ako je po Pivovarni Laško suditi, taj recept izgleda na duge staze ne drži vodu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari