Ovo pitanje, preuzeto iz naslova predstave Ateljea 212, moglo bi postati metafora opšteg stanja u domaćim pozorištima. Sa tendencijom smanjivanja budžetskih izdvajanja za njihovu dotaciju, preti im, bar većini, prepuštanje tržištu na kome je, zna se, sve roba, i vredi onoliko koliko se traži. A koliko se kultura traži u ovoj zemlji, govore recimo nedavna istraživanja da više od 30 odsto ljudi ne samo što ne čita već otvoreno kaže da to ne voli. Dakle, u ovdašnjem slučaju, prepuštanje pozorišta tržištu verovatno znači i njegovo gašenje ili bar gašenje one vrste teatra kakav je ovom društvu nasušno potreban – kritičkog, smelog, beskompromisnog.

Čak i po nekim tržišnim podacima najuspešniji među budžetskim pozorištima bio je protekle sezone Atelje 212. S druge strane, ni kritičkih i smelih predstava, koje su izazvale buru u javnosti, poput predstave „Zoran Đinđić“, u ovom pozorištu nije manjkalo. Činilo se da je upravo Atelje, zahvaljujući čvrstom i jasnom umetničkom konceptu i menadžerskim sposobnostima upravnika Kokana Mladenovića, na dobrom tranzicijskom putu iz samoupravljačke ka tržišnoj privredi. Ipak, ovo pozorište juče je obeležilo svoj dan i svoje uspehe, ali bez Kokana Mladenovića na čelu, koji je nekoliko dana pre toga podneo ostavku.

Tako je razrešen sukob između upravnika i većeg dela ansambla ovog pozorišta, koji se, bar pred očima javnosti, odvijao nekoliko meseci. Tinjao je, tvrde glumci, mnogo duže, a oni su se rešili da ga iznesu na videlo kada je pomenuta upravnička čvrstina njihovim umetničkim nesputanim prirodama zaličila na gvozdeni stisak. Glumci su odbijali uloge i to je nanosilo materijalnu štetu pozorištu, odjeknulo je s druge strane. Pravo na odbijanje uloga u glumačkoj profesiji važno je poput drugih ljudskih prava, odvraćao je ansambl, tvrdeći da je odbijanje ponuđenih uloga bilo minimalno. A javnost mahom nije mogla da se opredeli.

Jedino što je Kokan Mladenović bio u pravu kada je tvrdio da je sukob trebalo rešavati unutar same kuće, a ne tražiti da o njemu presuđuju više instance – Grad kao osnivač pozorišta i gradonačelnik kao njegov predstavnik – jer će to naneti štetu i ostalim pozorištima. Gradonačelnik je, podsetimo, konstatovao da je Atelje ostao bez dobrog upravnika i presekao – glumci zaposleni u pozorištima isto su što i javni službenici i više neće moći da odbijaju uloge.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari