Čuvanje ili devastacija Petrovaradinske tvrđave 1Borislav Novaković Foto: N1 (arhiva)

Odluku da se na stubovima mosta Franca Jozefa gradi drumski most gradskoj upravi predložila je Komisija za mostove na čijem čelu je, na ponos Novog Sada bio akademik Nikola Hajdin. Akademik Hajdin i njegov tim tada su nam izneli argumente koje vreme nije osporilo nego je samo dodatno učvrstilo.

Prvo, osnovni smisao gradnje drumskog mosta je bio da se aktivira i oslobodi potencijal Petrovaradinske tvrđave i podgrađa kao jedne od najznačajnijih urbanih, arhitektonskih, kulturnih i istorijskih celina na celom toku Dunava. Gradnjom drumskog mosta izmestio bi se saobraćaj iz Beogradske ulice i dela Preradovićeve ulice  kao neophodnog minimuma za zaštitu i razvijanje svih mogućnosti ovog kompleksa, koji bi takvom intervencijom mogao da postane novi centar grada, namenjen isključivo pešacima i biciklistima.

Drugo, gradnjom drumskog mosta rasteretio bi se saobraćajni pravac koji kreće od ulice Jovana Subotića i nastavlja Bulevarom Mihajla Pupina prema Varadinskom mostu, tako što bi drumski most omogućio bolji balans saobraćajnog opterećenja Bulevara Cara Lazara koji direktno ide na novi most, čime bi se veliki deo automobila koji kreću sa Bistrice, Telepa i Limana ka Petrovaradinu izmestio iz centra grada, samim tim i iz podgrađa. Varadinskim mostom saobraćaj bi funkcionisao usmeravanjem levo i desno, bez mogućnosti da se koriste saobraćajnice u podgrađu.

Treće, Petrovaradinska tvrđava sa podgrađem čini jednu od retkih celina doba baroka koje su sačuvane. Izmeštanjem saobraćaja i preduzimanjem drugih zaštitarskih mera Novi Sad bi se znatno približio mogućnosti da Tvrđava sa podgrađem bude stavljena na Uneskovu listu zaštićenih objekata.

Četvrto, nigde na srednjem i donjem toku Dunava gde je reka najšira ne postoji pešački most, jer je u profesionalnom smislu to šarlatanstvo – puno košta, a efekti su minimalni. Većina mostova, pa i onaj koji je projektovao „Ponting“ 2009. godine za potrebe Novog Sada omogućava izgradnju biciklističke i pešačke staze, pa ostaje nejasno zašto bi se gradio most samo za pešake i bicikliste. Podsećam da je predsednik komisije koja je odobrila idejno rešenje te 2009. godine bio svetski priznati arhitekta Boris Podreka.

Dakle, pred Gradskom upravom i gradinačelnikom stoje dve mogućnosti. Jedna je da slušaju i poštuju struku, kao što je prethodna gradska uprava poštovala mišljenje komisija na čijem čelu su bili akademik Nikola Hajdin i Boris Podreka ili da nastavi sa nekompetentnim odlukama i potpunim zanatskim nepoznavanjem načina na koji funkcioniše Novi Sad kao urbana celina.

Andrej Vučić je šef Milošu Vučeviću, a prvi saradnici gradonačelnika Novog Sada su Srđan Kružević, kao zamenik gradonačelnika i Slobodan Milić Bocara, kao njegov savetnik i najbliži saradnik.

Reč je o dva opskurna politička lika čije je životno iskustvo identično uličarskom bontonu i ništa od onoga što oni znaju nije za javnu upotrebu niti može biti od koristi gradu.

Zato pozivamo gradonačelnika Novog Sada da ne povlači dalje korake u pravcu realizacije ove sumanute ideje, a stručnu javnost pozivamo da se uključi u javnu raspravu u vezi sa ovim, po mnogo čemu važnim pitanjem.

Borislav Novaković,
Potpredsednik Narodne stranke i bivši gradonačelnik Novog Sada.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.