Foto: EPA-EFE/FAZRY ISMAIL

Turska organizacija za fact-checking, Tejit, kreirala je stikere za Instagram i WhatsApp kako bi sprečila širenje dezinformacija, prenosi Pointer.

“Da li ste se ikad zapitali šta reći članu porodice ili prijatelju koji nesvesno širi dezinformacije preko WhatsApp-a i da li su se uvredili zbog toga? Od sada ćete na to moći da reagujete i na zabavan način upozorite svoju porodicu i prijatelje da dele dezinfomacije na WhatsApp-u”, saopšteno je iz Tejita.

Tejit je objavio kolekciju od 16 stikera od kojih je 12 na turskom, a četiri su dvojezična, na turskom i engleskom jeziku. Jedan od stikera postavlja direktno pitanje: „Koji je tvoj izvor?“. Drugi pokazuje prst na čijem vrhu piše „Debunked“ odnosno „Razotkriveno“. Treći stiker pokazuje najjednostavniji znak „Ovo je laž“.

Kako prenosi Pointer, značenje ovih stikera je veoma lako razumeti. Tejit je najnoviji član Međunarodne mreže za fact-checking, čiji je cilj da pokuša da spreči širenje dezinformacija barem u krugu ljudi iz neposrednog okruženja. Stikere je dizajnirao Tejitov ilustrator Idil Kejsan koji je kreirao i pokretne verzije kako bi se protiv širenja lažnih vesti moglo delovati i preko Instagram storija, prenosi Cenzolovka.

„Čak i kada neki ljudi znaju pravu priču o sumnjivoj tvrdnji, još uvik ne mogu da skupe dovoljno hrabrosti da upozore svoje prijatelje i porodicu – jer to može da izgleda uvredljivo. Stoga smo morali da dizajniramo nalepnice za konstruktivnost i zabavu”, rekao je Mehmet Atakan Foca, osnivač Tejita.

U prvih deset dana, ova kolekcija stikera je na Instagram storiju pregledana više od milion puta. Iz Tejita su saopštili da ne mogu da dobiju statističke podatke unutar WhatsApp-a, ali da očekuju “bumerang efekat”, odnosno povratak stikera iz drugih izvora.

Pointer pretpostavlja da je iranska platforma za fact-checking, FactNameh, prva uložila u stikere na Telegramu koji je glavna komunikacijska platforma u Iranu i koristi se na persijskom jeziku. Iako još uvek nisu osetili “bumerang efekat”, njihova zbirka je od 26 stikera u poslednje dve godine korišćena više od 11 hiljada puta, piše Pointer.

Povezani tekstovi