Prave gusenice za jugoslovenski tenk M84 i ruski T72 1Foto: EPA/ Anja Niedringhaus

Proizvodnja tenkovskih gusenica, koje do sada nisu izrađivane u Srbiji, u Zastavinoj kovačnici osvaja se, saznaje Danas, na osnovu dokumentacije Vojno tehničkog instituta (VTI) u Beogradu.

Stručnjaci VTI su krajem 70-ih godina dali ključni doprinos realizaciji projekta „Kapela“, koji je odnosio na proizvodnju prvog jugoslovenskog tenka M84, koji je izrađivan prema licenci za ruski osnovni tenk T 72.

Gusenice čija se proizvodnja osvaja u Kragujevcu biće, kako doznajemo, rezervni delovi za istovetne pozicije na tenkovima M 84 i T 72.

Prema dostupnim podacima, u Vojci Srbije operativno je još oko 200 tenkova 8 M4, te određeni broj tenkova T 72, a iz Rusije, prema ranijim najavama, treba bi da stigne još 30 osavremenjenih tenkova te vrste (T 72), čije dopremanje Dunavom je sprečavala i verovatno još uvek sprečava Rumunija.

U bivšoj SFRJ, inače, proizvedeno je ukupno oko 640 tenkova M 84, koji su rađeni prema licenci za ruski tenk T 72, ali je brojnim izmenama koje su realizovali domaći stručnjaci, bio svojevrsna kombinacija istočne i zapadne tehnologije, usled čega je, krajem 80-ih i početkom 90-ih, prema oceni i inostranih vojnih stručnjaka, bio jedno od najboljih oklopnih borbenih vozila te vrste na svetu.

Ostala je u sećanju čuvena trka između američkog „Abramsa“ i M 84, u vreme „Pustinje oluje“ u Kuvajtu, gde je jugoslovenski tenk bio znatno brži od svog američkog konkurenta. Kuvajćani su ga od milja zvali „Dečko“, dok su Pakistanci tvrdili da je mnogo bolji od američkog „Abrambsa“.

Kuvajt je početkom 90-ih, kupio 2.015 tenkova M 84, a do 1992. isporučeno mu je 149. Isporuke su 1992, obustavljene zbog ratnog raspada nekadašnje jugoslovenske državne zajednice.

S tim u vezi ostalo je zabeleženo da su Srbi i Hrvati i u vreme rata u Hrvatskoj, 1992, zajednički isporučili jedan kontingent tenkova M 84 u Kuvajt.

Taj tenk se sklapao u fabrici „Đuro Đaković“ u Slavonskom Brodu, i Hrvati su kontingent namenjen Kuvajtu, te 1992. bili rasporedili duž fronta protiv JNA širom Hrvatske.

Ubrzo su, međutim, shvatili da im je novac potrebniji, te su srpski i hrvatski stručnjaci, u vreme rata, otputovali u Kuvajt i tamošnjim vojnim vlastima zajednički predali određeni broj tenkova vojsci te zemlje.

Ugovorena isporuka 250 tenkova M 84 i izvoz tehnologije za njegovu proizvodnju u Pakistan, u vrednosti od blizu milijardu dolara, početkom 90-ih sprečio je rat u bivšoj Jugoslaviji.

Inicijative

Krajem prethodne i početkom ove decenije bilo je zvaničnih inicijativa da Srbija i Hrvatska zajednički obnove proizvodnju tenka M 84. Ispostavilo se, međutim, da ni jedna ni druga država nisu imale ni dovoljno novca za obnavljanje te proizvodnje, ali ni tržište za plasman tenkova. Procenjuje se, naime, da pokretanje proizvodnje tenkova bez obezbeđenog tržišta za najmanje 500 „oklopnika“ nije isplativo.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.