Prvi postupak u Strazburu zbog nezakonite privatizacije medija u Srbiji 1Foto: Niska televizija, protest 1 od 5 miliona, privatna arhiva

Prema dostupnim podacima, ovo je prvi postupak pred sudom u Strazburu zbog sumnje u nezakonitost tokom privatizacije medija u Srbiji.

Nišku televiziju, čiji je osnivač bio Grad, u drugom krugu aukcije kupio je konzorcijum koji čine Narodne novine, u vlasništvu niške porodice Radomirović, koja je se označava kao uređivački i finansijski bliska  vlastima, i Slađana Ostojić, direktorka i glodurka niške Televizije Zona plus, čiji je vlasnik sin Bratislava Gašića, aktuelnog direktora BIA i nekadašnjeg ministra odbrane i visokog funkcionera SNS-a.

Živadinović, koji je bio izvršni direktor u NTV-u, podneo je predstavku Evropskom sudu nakon što je duže od tri i po godine bezuspešno pokušavao da dokaže “nezakonitosti” u privatizaciji NTV pred Ministarstvom privrede, Upravnim sudom, Vrhovnim kasacionim sudom i Ustavnim sudom Srbije. On se obratio i Osnovnom i Republičkom javnom tužilaštvu zbog sumnje da je direktor Narodnih novina Vidosav Radomirović “dao lažne podatke” u  izjavi da taj medij „nije u potpunosti ili delimično finansiran iz javnih prihoda“, kao i Zaštitniku građana.

Bivši izvršni direktor NTV-a je u svim postupcima tvrdio da je u procesu privatizacije te kuće bilo neregularnosti jer su Agencija za privatizaciju, a kasnije i Ministarstvo provrede, vodili računa isključivo o poštovanju propisane zakonske procedure, a nisu proveravaia tačnost Radomirovićeve izjave. Izjava je, inače, obavezna i daje se “pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošču”, pošto Zakon o javnom informisanju i medijima, Uredba o uslovima, postupku i načinu prodaje kapitala i imovine i Uputstvo za ponuđače ne dopuštaju da u privatizaciji medija učestvuju  „pravna lica koja se u  celini ili delom finansiraju iz javnih prihoda“.

Živadinović je podsećao, podnoseći dokaze, da su Narodne novine, kao ključna članica “pobedničkog” konzorcijuma, godinama unazad dobijale javni novac. Samo dva meseca pre “pobede” na aukciji, na kojoj je NTV kupljena za manje od deset miliona dinara, na gradskom konkursu za sufinansiranje medijskih projekata od javnog interesa dobile su 14,8 “budžetskih” miliona.

Prema Godišnjem izveštaju o vlasničkoj strukturi i kontroli medija Saveta za borbu protiv korupcije, objavljenom 2015, i ranije su primale milionske iznose iz gradskog i opštinskih budžeta, o čemu govore podaci Uprave za trezor od 2009, pa nadalje.

– Privatizacija NTV bila je nezakonita i diskriminatorska. Ovu televiziju su, praktično, novcem građana kupili privatnici bliski vlastima na čelu sa SNS-om. NTV je mala televizija u odnosu na nacionalne emitere, ali ona u dobroj meri ilustruje model po kojem su mediji privatizovani, kako bi radili u korist vlasti ili bili uništeni. Pošto ovde nisam mogao da “isteram pravdu”, očekujem da sud u Strazburu odluči pravično i nepristrasno- kaže Živadinović za Danas.

Svetozar Raković, generalni sekretar Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS), ocenjuje za naš list da je dobro da se neko odlučio da se povodom privatizacije medija obrati Evropskom sudu, nakon sto je domaće pravosudje zakazalo. Slučaj privatizacije NTV je “samo jedan od skandalozno sprovedenih prodaja državnih medija”.

– Podsetiću da je i  famozni kruševački biznismen Radoica Milosavljević kupovao medije, pre svega regionalne televizije, koje je plaćao budžetskim novcem dobijenim na konkursima za medijske projekte. Mediji su, dakle, kupovani za račun privatnih lica, a plaćani novcem gradjana.

Tako je ceo postupak privatizacije zapravo jedna velika prevara koju su  aminovale nadležne državne insitucije. Zašto se tako radilo? O tome najbolje govori to što su svi ti mediji odmah nakon privatizacije postali propagandna sredstva vlasti, odnosno SNS-a i njenog lidera Aleksandra Vučica- kaže Raković.

Ustavni sud, Vrhovni kasacioni sud i Upravni sud su, međutim, stali na stanovište da sredstva koja su Narodne novine dobijale iz budžeta, kako su naveli, ne predstavljaju finansiranje iz javnih prihoda, kao i da Ministarstvo privrede „nije bilo dužno da proverava validnost, tačnost i istinitost podnetih izjava i ostale dokumentacije“.

Osnovno javno tužilaštvo je zaključilo da u Radomirovićevoj izjavi nema elemenata krivičnog dela. Ministarstvo kulture i informisanja je, takođe, u mišljenju dostavljenom našem listu ocenilo da izdavači medija koji dobijaju sredstva iz budžeta po osnovu konkursa za sufinansiranje javnog interesa u medijima „mogu biti kupci u postupku privatizacije, pod uslovom da nisu osnovani od strane Republike, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave“.

               Radomirović: Sve je bilo regularno

Vlasnik  Narodnih  novina  Vidosav Radomirović  je ranije za pojedine medije negirao bilo kakve neregularnosti u postupku privatizacije NTV. On je ocenio da sve te uplate budžetskog novca Narodnim novinama „ne predstavljaju finansiranje iz javnih prihoda“ jer te novine “nisu budžetski korisnik”. Prema njegovim rečima, ova medijska kuća je ta sredstva „zaradila“ jer je za njih „pružala usluge u okviru svoje delatnosti“. Narodne novine, koje su bile u svojini Grada, privatizovane su 2006. godine.