REM omogućio dodatnu zaradu RTS-u mimo propisa 1Zgrada RTS Foto: Miroslav Dragojević

Produžavanjem trajanja reklama tokom emitovanja serija Nemanjići, Vojna akademija, Senke nad Balkanom i Santa Maria della Salute, RTS-u je omogućeno da zaradi milione. Iako pravila predviđaju duže reklame na javnom servisu samo u posebnim prilikama, kao što su međunarodni sportski događaji, RTS-u je dodatni prihod omogućio REM.

Poslednjeg dana 2017. godine Radio-televizija Srbije (RTS) je emitovala prvu epizodu dugo najavljivane serije Nemanjići – rađanje kraljevine. Reakcije javnosti bile su burne. Čitav niz zamerki na glumu, rečnik, scenario, režiju, danima su zaokupljivale medije i društvene mreže. Gledaoci, međutim, nisu znali da je RTS dobio dozvolu da reklame tokom te epizode, i svih narednih, pušta duže nego obično.

Umesto šest minuta, koliko dozvoljava Zakon o oglašavanju, Regulatorno telo za elektronske medije (REM) je javnom servisu omogućilo da emituje devet minuta reklama tokom jednog sata.

Za istih sat vremena na komercijalnim televizijama poput Pinka, Prve ili Happy reklame mogu da traju duplo duže – 12 minuta, odnosno do 20 odsto vremena u jednom satu.

Razlog za ograničenje oglašavanja na RTS-u je činjenica da se ova televizija finansira iz budžeta, a najviše kroz pretplatu građana, zbog čega nije prinuđena da zarađuje isključivo putem reklama, kao što to rade druge televizije. Tako je budžet javnog servisa u 2018. iznosio oko 90 miliona evra, od čega oko četvrtinu čini prihod od marketinga.

Suprotno zakonu, dozvolu za produžetak reklama RTS je dobio od REM-a nedelju dana pred emitovanje Nemanjića. Savet REM-a je na sednici odluku opravdao velikim značajem ove serije.

Međutim, za takve događaje REM ima poseban spisak – listu događaja od nacionalnog interesa, koja predviđa izuzetke od šestominutnog ograničenja. Na listi se nalaze prenosi međunarodnih sportskih događaja kao što su svetsko prvenstvo u fudbalu, teniski turnir Vimbldon, ali i muzički festivali poput Exit-a ili pozorišni festival BITEF. Ova lista se tokom godina menjala, ali se na njoj uvek nađu sportska takmičenja i festivali iz oblasti kulture.

Iako se na listi ne nalaze ni serijski ni filmski program, istraživanje Centra za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) pokazuje da je RTS dobio dozvolu da produžava trajanje reklama tokom emitovanja šest serija – u 2017. godini za Santa Maria della Salute, Vojnu akademiju, Senke nad Balkanom, Nemanjiće, a ranije i u slučaju serija Bićemo prvaci sveta (2015) i Montevideo, Bog te video, iz 2011. godine.

Za serije Koreni, Žmurke i Odeljenje REM nije dao dozvolu da se reklame produže. U slučaju Bićemo prvaci sveta dozvola važi i za sva buduća repriziranja serije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari