Svaki minut priloga košta po više od 31.000 dinara 1Fotografija: webinfo.rs

Brif je trebalo da po projektu, u periodu od maja do oktobra 2017. godine objavi ukupno 24 medijska sadržaja u formi vesti i video-priloga, ali je uz narativni i finansijski izveštaj kao sopstvene autorske sadržaje priložio tuđe tekstove i tuđe video-priloge.

Naime, analizom tekstova i video sadržaja, koje je uz Izveštaj ovaj medij priložio opštini Bečej, a u koje je portal Webinfo imao uvid na osnovu Zakona za pristup informacijama od javnog značaja, ustanovljeno je da, iako su potpisani sa „Brif“, to nisu autorski sadržaji, već vesti u potpunosti ili delimično preuzete od drugih medija ili agencija.

U video-prilozima koje je Brif priložio kao svoje, a koji nikada nisu objavljeni, ni na portalu brif.rs ni na YouTube kanalu portala, korišćeni su snimci koji pripadaju lokalnoj TV Bečej. Tako se u okviru šest video-priloga mogu videti jednominutni „isečci“ intervjua sa predsednikom opštine Bečej, Draganom Tošićem, koji je inače sniman u studiju ove bečejske televizije i koji u originalu traje oko 45 minuta.

Na preostalih 18 video-sadržaja takođe se mogu videti kadrovi i video-materijal TV Bečej. Da je Brif u svojim video prilozima koristio materijal TV Bečej, za Webinfo je potvrdio i Bojan Janković, vlasnik produkcije „Front Medija Pro“, koja se već dugi niz godina bavi proizvodnjom televizijskog filmskog i radijskog programa.

– Uporedili smo Brifove i priloge TV Bečej. Sasvim je jasno da se radi o istim video-klipovima i laik bi to shvatio. Najočiglednije je kod Brifovog priloga iz studija, sa predsednikom opštine, gde se vidi scenografija TV Bečej. Kod ostalih priloga, izjave sagovornika su potpuno iste. Iako je uvodne sekvence čitao drugi spiker, kadrovi, pokrivke i same izjave su identične, kaže Janković i dodaje da je Brif na sve video-priloge stavio svoj logo i svoj potpis.

Aleksandar Đekić iz koalicije za nadzor javnih finansija smatra da je ključni problem taj što pomenuta 24 priloga nisu objavljena putem medija koji je za te potrebe dobio milion dinara građana opštine Bečej.

– Sa tog aspekta smatramo da Ugovor sa opštinom Bečej nije ispoštovan, jer se u projektu navodi da će svi materijali biti postavljeni na veb-portal, gde ih do današnjeg dana nema. Izrada ta 24 video-priloga u ukupnom trajanju od oko 26 minuta, prema pravdanju sredstava koštala je oko 910.000 dinara, matematički gledano svaki minut priloga građane naše opštine je koštao oko 31.153 dinara. Možda to ne bi ni bilo toliko sporno da je produkcija tih sadržaja bila na nivou holivudskih filmova, ali u ovom slučaju glavni problem leži u tome što je video-materijale očigledno proizveo drugi medij TV Bečej koji je takođe na istom konkursu dobio sredstva – naglašava Đekić.

Vladan Stefanović, odgovorni urednik TV Bečej, čiji je video-materijal Brif prikazao kao svoje autorsko delo, nije se odazvao pozivu na razgovor. Lokalni novinar i apsolvent prava Dario Tenžera kaže da su i tekstovi koje je Brif prikazao u Izveštaju „prisvojeni“.

– Oni tekstovi koji su u celini tuđi, morali bi biti, u najmanju ruku, potpisani imenom autora jer predstavljaju autorsko delo. Naravno, autor ima pravo i na materijalnu naknadu za korišćenje njegovog dela. S druge strane, tamo gde su korišćeni delovi tuđih tekstova, možda i nije moguće dokazati povredu zakona, ali je povreda etičkih načela sasvim očigledna, ističe Tenžera uz opasku da je još strašnije što niko nikada nije video nijednog novinara te kuće igde na terenu u Bečeju.

– O kvalitetu njihovog „rada“ najbolje svedoči činjenica da su na nekoliko mesta u tekstovima umesto slike centra Bečeja stavili sliku Novog Bečeja. Takva omaška se može desiti jednom, ali novinar bi trebalo da je svestan toga gde radi i odakle izveštava, zaključuje Tenžera.

Sem što je „falsifikovao“ medijske sadržaje, Brif nije ispunio ni obaveze iz projekta na osnovu kog je dobio milion dinara, a to je „javno informisanje građana na teritoriji opštine Bečej“. Tako je novac poreskih obveznika potrošen neodgovorno, a isti medijski sadržaji plaćeni su dva puta.

Ugovori i ćutanje urednice

Za potrebe realizacije projekta „Raznolikost Bečeja“ Brif je potpisao ugovore o poslovnoj saradnji sa Razvojnim centrom Comnet iz Novog Sada i Novosadskom TV i za te potrebe izdvojio po 405.000 dinara, ukupno 810.000. U ugovoru između Razvojnog centra Comnet iz Novog Sada, kojeg zastupa Vladimir Jovanović i Brif Media Net DOO, Comnet se obavezuje da za potrebe realizacije projekta obavi usluge snimanja video-materijala i video audio dizajna (montaže).

Iste ugovorne obaveze predviđene su i za Novosadsku TV. Pomenuti Vladimir Jovanović, čije je Udruženje dobilo 405.000 dinara, bio je član Komisije u Bečeju, koja je Brifu dodelila milion dinara. Jovanović se nije odazvao pozivu na razgovor. Glavna i odgovorna urednica portala Brif Maja Baltović takođe se nije odazvala pozivu na razgovor.