Trivan: Razmatra se subvencionisanje ugradnje gasa u automobile i kupovine bicikala 1Foto: FoNet/Zoran Mrđa

Ministatstvo zaštite životne sredine Srbije razmatra da naredne godine omogući subvencionisanje ugradnje uređaja na gas u nove i polovne automobile, kako bi se umanjilo zagađenje od izduvnih gasova, a razmotriće i subvencionisanje nabavke bicikala kako bi se smanjila upotreba automobila, izjavio je danas minister Goran Trivan.

„Podsticaj za ugradnju gasnih uređaja u automobile, za šta bi moglo da se obezbedi oko milion evra, omogućio bi veći obuhvat vozila, odnosno redukciju izduvnih gasova. Spremni smo i za subvencionisanje nabavke bicikala, ali bi morao da se napravi dobar model, kako ne bi bilo zloupotreba“, kazao je on povodom Međunarodnog dana bez automobile, koji se ove godine u Srbiji obeležava u više od 30 gradova.

Podsetio je da je ove godine počelo i subvencionisanje nabavke hibridnih i električnih vozila, za šta je obezbeđeno oko million evra iz budžeta.

Trivan je naveo da je na početku godine u Srbiji bilo registrovano oko 700 elektiričnih i hibridnih automobile, a da je trenutno u proceduri više od 170 zahteva za odobravanje subvencionisanja kupovine novih električnih i hibridnih vozila.

Istakao je da je posebno važno da se u Beogradu, kao najvećem gradu koji je imao problem sa zagađenjem vazduha tokom prethodne zime, poveća broj biciklističkih staza i da je sve više autobusa na električni pogon.

Dodao je i da se sve više shvata da je pitanje zagađenja vazduha i zaštite živoitne sredine problem ne samo jednog ministarstva, već čitave Vlade i svih građana.

Smatra i da bi u narednoj Vladi Srbije Ministarstvo zaštite životne sredine trebalo da dobije veća ovlašćenja, da mu se pripoji nadležnost nad vodama, šumama i održivim razvojem, kao i da se Agenciji za zaštitu životne sredine poveća nadležnost.

„Ministarstvo ekologije i resursa tako bi bilo sveobuhvatno. Slična ministarstva već postoje u svetu“, kazao je Trivan.

Na centralnoj proslavi na Adi Ciganliji navedeno je i da prema podacima Agencije za zaštitu životne sredine Srbije, saobraćaj u zagađenu vazduha u zemlji učestvuje od šest do 20 odsto, što ukazuje da uz grejanje zimi i proizvodnju električne energije iz fosilnih goriva saobraćaj najozbiljnije zagađuje vazduh.

Ukazano je i da trenutno oko 55 odsto stanovništva sveta živi u gradovima i da će on 2050. dostići 70 procenata, zbog čega je za buduće urbaniste ključno da nađu model za održivu mobilnost u naseljenim mestima, koji će podsticati alternativne vidove prevoza poput bicikla.

Jedan od osnivača „Novosadske biciklističke inicijative“, Marko Trifković, koji je do Beograda došao biciklom, istakao je da je za promenu svesti stanovnika velikih gradova o prednostima biciklizma nužna upornost, ali i saradnja sa loklanim samoupravama u uspostavljanju infrastrukture.

On je naveo da je za 10 godina, od kada je počeo angažman „Novosadske biciklističke inicijative“ broj onih koji aktivno voze bicikl u Novom Sadu porastao sa 10.000 na oko 40.000.

Ambasador Holandije u Srbiji Žil Bešor Plug, koji je biciklom došao na Adu, rekao je da u Srbiji još nema dobre infrastrukture za biciklizam, ali da smatra da će zalaganje i unapređenje u toj oblasti za nekoliko godine podići nivo biciklizma u gradovima nalik onome u EU.

Naglasio je da će, kada se uradi infrastruktura za bicikliste, ljudi automatski da posegnu za biciklima, jer su jeftino prevozno sredstvo, brže u gradskom saobraćaju od drugih vidova prevoza i zdravije za ljude i okolinu.

Ideja o obeleževenju Međunarodnog dana bez automobila ustanovljena za vreme naftne krize sedamdesetih godina prošlog veka, ali je inicijativa za obeležavanje ovog dana pokrenuta tek 1994. godine.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

2 reagovanja na “Trivan: Razmatra se subvencionisanje ugradnje gasa u automobile i kupovine bicikala”

    • Za istinske ekologe poput njega mandat nikada nije istekao. Borba vecito traje. A ti bolje uradi nesto, a ne da samo kritikujes.

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.