Država suzbija tehnologiju, radi za taksiste 1Foto: FoNet/ Zoran Mrđa

Malo je verovatno da će poslanici koji čine skupštinsku većinu uvažiti poziv iz IT sektora i odbaciti predložene izmene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, koji se juče našao na dnevnom redu.

Prema rečima ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović, izmene će posebno omogućiti kvalitetniji taksi prevoz, pošto u Srbiji ima najmanje 17.000 taksista koji su sastavni deo transportnog sistema svakog grada, i čije probleme su lokalne samouprave morale ranije da reše.

Međutim, primedbe pristigle iz osam najvećih udruženja IT industrije ukazuju da će izmene zakona ograničiti ulazak novih učesnika na tržište, posebno onih koji donose nove tehnologije, da se stari problemi te delatnosti zadržavaju. Tvrde da zakon nije okrenut interesu korisnika usluga, jer se zadržavaju fiksirane cene, ograničava broj pružalaca usluge, postavljaju neopravdani uslovi za obavljanje delatnosti i onemogućava dalji razvoj savremenih digitalnih servisa, čime se veštački podiže cena usluge i troškovna neefikasnost svaljuje na potrošače.

– Ovo je korak unazad za Vladu Srbije i premijerku koja je digitalizaciju, eUpravu, uvođenje novih tehnologija i povećanje konkurentnosti srpske privrede istakla u svom ekspozeu kao prioritet. Čudno je i da se izmene usvajaju po hitnom postupku i da nakon primedbi koje je su došle iz najprofitabilnijeg i najsnažnijeg privrednog sektora, IT industrije, niko nije predložio da se malo zastane, razmisli, organizuje javna rasprava. Ne, taksisti su izašli na ulice, tražili da se ukine konkurencija i Ministarstvo je na to pristalo. Šta to znači? Ako bi mi nekako mogli da ukinemo internet, i naš glas bi se čuo – kaže za Danas Milan Šolaja iz Vojvodina IT klastera.

On objašnjava da firme iz tog sektora nemaju nikakve suštinske ili direktne štete od novih pravila, ali da je to simbolično prikazan odnos Vlade prema novim tendencijama.

– Sporno je što se zabranjuju digitalni taksimetri i insistira na analognim, što se propisuju minimalne cene usluge ili broj prevoznika. Iako svet svakodnevno unosi novine u ovu delatnost, predložene izmene kod nas cementiraju postojeće stanje na tržištu i stare tehnologije rada a na štetu korisnika – ističe Šolaja.

Vuk Guberinić, direktor firme Car Go, jedne od prvih koja je kao internet platforma preko koje građani mogu da dobiju uslugu u proseku 25 odsto jeftiniju od taksi prevoza, došla pre tri godine na tržište Srbije, veruje da nakon usvajanja izmena ovog zakona neće više moći da posluju.

– Mi smo do sada radili kao limo servis, kompanija koja posreduje u iznajmljivanju vozila sa vozačem i spadali smo u resor Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija a sada se izmeštamo u sektor saobraćaja. Po novom zakonu, dosadašnji način rada mogli bi da zadržimo samo kada je reč o vozilima od najmanje 25.000 evra i dužine veće od sedam metara koja se angažuju na minimum tri sata, pri čemu ta usluga mora biti ugovorena u prostorijama firme, nikako telefonom ili internetom. Za sve ostale situacije morali bi da angažujemo taksiste, koji primenjuju gradska pravila po najnižoj ceni, iako je ona za naš metod ali i za korisnike previsoka – kaže Guberinić i veruje da će Vlada na kraju ipak naći način da oni nastave poslovanje po principima na kojima su počeli i u čiji su razvoj uložili značajna sredstva.

On negira tvrdnje ministarke da će izmenama zakona biti suzbijena siva ekonomija u ovoj oblasti, jer se njime samo guši konkurencija koja u sektor prevoza putnika donosi nove tehnologije. „Mi regularno plaćamo poreze na sve transakcije koje se evidentiraju preko interneta, tu nije moguće prikrivanje prihoda“, objašnjava naš sagovornik.

Od bezbednosti do ilegale

– Pre dve godine, ministarka saobraćaja je tvrdila da kombi prevoz, posebno onaj „od vrata do vrata“, nije bezbedan. Onda su udruženja koja okupljaju te privrednike protestovala, nakon čega im je sugerisano da samo dodaju novu šifru delatnosti i registruju je u APR-u. Posle toga, i kombi prevoz više nije bio nebezbedan, a sada je potpuno izostavljen iz zakona, i ono što je funkcionisalo više od 25 godina prešlo je u ilegalu – kaže Vuk Guberinić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari