E-dozvole štede srpskoj privredi osam miliona evra 1

Trogodišnji Projekat za unapređenje poslovnog okruženja u Srbiji koji sprovodi Međunarodna finansijska korporacija (IFC), deo Svetske banke, u saradnji sa Vladom Srbije i uz podršku Britanske ambasade u Beogradu, ovih dana će početi da daje svoje konkretne rezultate, budući da će od narednog meseca prve dozvole i licence koje razne firme moraju da pribavljaju, moći da se dobiju elektronskim putem.

Kako u razgovoru za Danas kaže Tomas Lubek, regionalni menadžer IFC-a, projekat ima za cilj smanjenje administrativnog opterećenja za privredu kroz pojednostavljenje 1.250 administrativnih postupaka za izdavanje licenci i dozvola, digitalizaciju 100 procedura (eDozvole) i uklanjanje praksi koje negativno utiču na razvoj konkurencije.

* Kada će digitalna platforma za izdavanje dozvola početi sa radom i kakve koristi će imati privreda od nje?

– U želji da na najbolji mogući način odgovorimo na potrebe privrede, u okviru projekta organizovali smo niz fokus grupa koje su nam pružile uvid u stavove više od 200 mikro, malih i srednjih preduzeća – a upravo ove kategorije čine najbrojniji deo kompanija u Srbiji. Najveći izazovi sa kojima se oni suočavaju su odlazak od šaltera do šaltera, neprecizno definisani rokovi i nejasno definisana potrebna dokumentacija, što dovodi do povećanih troškova, iziskuje više vremena i stvara veliko administrativno opterećenje za privredu.

Uvođenjem elektronskog procesa izdavanja dozvola i licenci želimo da zamenimo komunikaciju sa više različitih institucija jednim „onlajn“ šalterom, što će pojednostaviti celokupan proces izdavanja licenci, dozvola i saglasnosti – od podnošenja zahteva do dobijanja dokumenta.

Digitalizacija procesa izdavanja dozvola i licenci već je u fazi implementacije – prve dozvole za privredu će biti dostupne već u martu ove godine, a do kraja ove godine očekuje se potpuna digitalizacija svih 100 procedura predviđenih našim projektom.

* Koje su najvažnije procedure koje će biti digitalizovane?

– Samoj fazi digitalizacije prethodila je ozbiljna i temeljna priprema koja je uključila mnogo faktora – procenu potreba privrede, sadašnje troškove za sprovođenje ovih procedura, tehničke preduslove institucija da elektronskim putem razmenjuju dokumenta. Od predviđenih 100, u prvoj polovini ove godine biće digitalizovano 30 procedura, a neke od njih su: prijava okupljanja koju podnosi pravno lice, ovlašćenje za vršenje tehničkih pregleda vozila, dozvola za osposobljavanje kandidata za vozače, upis u registar distributera i uvoznika sredstava za ishranu bilja, dozvola za obavljanje delatnosti trgovine na malo duvanskim proizvodima, i mnoge druge.

* Da li će biti digitalizovane i dozvole koje izdaju i lokalni i republički organi? Da li je javna uprava spremna za digitalizaciju ovih rešenja?

– Našim projektom predviđena je digitalizacija procedura na nacionalnom nivou i sve što radimo od početka rezultat je saradnje sa Vladom Srbije, Republičkim sekretarijatom za javne politike i Kancelarijom za IT i eUpravu, i zaposlenima u pojedinačnim institucijama, kao i u neposrednom kontaktu sa privredom. I po završetku projekta, platforma koju uspostavljamo omogućiće digitalizaciju i drugih dozvola na lokalnom, pokrajinskom i republičkom nivou.

* Da li ste računali kolike će uštede privreda imati zbog digitalizacije izdavanja dozvola i saglasnosti?

– Pored toga što će dovesti do velikih ušteda u vremenu i ljudskim kapacitetima, digitalizacija procedura će dovesti i do značajnih finansijskih ušteda. Procenjeno je da će administrativno opterećenje za privredu biti umanjeno za čak osam miliona dolara na godišnjem nivou, zahvaljujući svim sprovedenim aktivnostima i preporukama u okviru projekta.

Ove uštede posebno su značajne za mikro, mala i srednja preduzeća, koja zahvaljujući uštedama dobijaju mogućnost da reinvestiraju i dalje razvijaju svoje poslovanje.

* Da li će digitalizacija ovih usluga države doprineti smanjenju korupcije?

– Digitalizacija i e-uprava moćan su alat u borbi protiv korupcije. Digitalizacija omogućava transparentnost procedura i javnost u radu, zatim minimizuje ljudski faktor čime se ukupno stvara predvidivo i stabilno okruženje koje jednako tretira sve privredne subjekte, omogućavajući im dalji razvoj i rast.

* Kakva je situacija u regionu po pitanju digitalizacije javnih usluga u odnosu na stanje u Srbiji?

– Sve zemlje regiona, uključujući i Srbiju, suočavaju se sa problemom administrativnog opterećenja privrede, koje diktira povećane troškove poslovanja i gubitak vremena. U ovom trenutku, digitalizacija se nameće kao jedno od najefikasnijih rešenja, a Srbija beleži dobar tempo u njenoj implementaciji. Modernizacijom regulatornog sistema pružamo mogućnost kompanijama da se fokusiraju na samu srž svog poslovanja, što Srbiju čini atraktivnijom za investitore. Kao rezultat projekta očekuje se veći broj investicija, što će dovesti do otvaranja novih radnih mesta, te samim tim i do višeg standarda za sve građane Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari