Kako zaustaviti "odliv mozgova" 1

… prema kojima na školovanje u inostranstvo godišnje ode više od 700 visokoobrazovanih ljudi i taj broj se, iz godine u godinu, povećava. Problem je utoliko veći što se Srbija suočava sa nedovoljnom reprodukcijom stanovništva, a mlađa populacija koja bi trebalo da bude nosilac reprodukcije i ekonomskog prosperiteta, kao opciju bira odlazak u inostranstvo, što je ozbiljan izazov. O tome da su stručnjaci iz Srbije kvalitetni i na visokoj ceni, svedoči i sve veća potražnja za njima. I ne samo to, oni rade pod istim uslovima i isto su plaćeni kao i, recimo, nemački radnici. Ipak, reklo bi se da polako u svim strukturama društva raste svest o opasnosti koja nam preti zbog „odliva mozgova“, odnosno, obrazovanih ljudi. Veliki pomak načinjen je time što se o tom problemu javno govori, a sve češće se mogu čuti i konstatacije predstavnika državnih institucija koji otvoreno izražavaju zabrinutost takvim stanjem.

Nesporno je da Srbija teško može da se meri po materijalnom bogatstvu sa razvijenim državama. Naša snaga ogleda se u znanju, mada ne bi trebalo zanemariti ni borbu za pristojan posao, zdraviju životnu sredinu i usvajanje novih tehnologija koje nisu privilegija samo bogatih zemalja. Ne treba zanemariti ni činjenicu da Srbija raspolaže značajnim prirodnim bogatstvom – od rudnog do izvorišta pitke vode i velikog hidropotencijala, da ne govorimo o tome da je država u kojoj živimo raskrsnica puteva ka brojnim destinacijama.

Građevinski fakultet u Beogradu, kao najstarija obrazovna ustanova te vrste u regionu, ima visoku svest o potrebi da svojim aktivnim odnosom i negovanjem pravih vrednosti, svojim studentima podari znanje i veštine koje će im pomoći da se spremno suoče sa nadolazećom digitalizacijom svih sfera društva. To je naš primarni zadatak i mi se nadamo da ćemo svi zajedno iznaći načina kako da zainteresujemo mlade da u što većem broju ostanu na svojim ognjištima. To je imperativ i na tome se mora institucionalno raditi. Ostaje nam da varujemo da ćemo mladim ljudima, moći da ponudimo održiv način života u sopstvenoj zemlji. I to odmah po završetku studija

Autor je profesor, dekan Građevinskog fakulteta u Beogradu