Mocarela sa ukusom meda i melase 1Foto: Promo

O kakvom je proizvodu reč i koliko je vremena trebalo da prođe od ideje do realizacije o tome za Danas govori Jana Simonović, vođa tima studenata.

– Ideja o kreiranju inovativnog proizvoda od mleka rodila se na predavanjima. Namera je bila da se stvori interesantna kombinacija slanog i slatkog ukusa, kakav je MOCaMELA sir. Reč je o siru parenog testa, u kombinaciji sa medom i melasom, slatkaste note i veoma specifičnog mramoriranog izgleda. Presvučen je pčelinjim voskom čime smo želeli da ukažemo na važnost prirodnih materijala. Naziv MOCaMELA osmišljen je tako da podseća na sir mocarela koji pripada istoj vrsti sireva, a MEL je latinski naziv za med, ali i asocijacija na dodatu melasu. Kreiranje proizvoda počelo je na Poljoprivrednom fakultetu, a nakon toga nam je, zahvaljujući mlekari „Granice“ iz Mladenovca, pružena prilika da proizvodnju ostvarimo i u industrijskim uslovima – kaže Jana.

Zanimljivo je da je jedan od sastojaka sira i melasa. Reč je, inače, o sporednom proizvodu industrije šećera koji do sada nije bio, bar ne u većoj meri, zastupljen u domaćoj prehrambenoj industriji, mada se u razvijenim zemljama sve više koristi u ljudskoj ishrani. Karakterističan mramorni izgled preseka ovaj sir duguje upravo melasi, koja je u izvesnoj meri doprinela i formiranju specifičnog ukusa.

S druge strane, tvrdi naša sagovornica, posmatrano sa ekonomskog i ekološkog aspekta, korišćenje sporednih proizvoda predstavlja dobar potez.

Da je reč o proizvodu koji je naišao na dobar prijem kod potencijalnih potrošača što im je, kako kažu naši sagovornici, dodatni motiv da razmišljaju o komercijalizaciji, ali i kreiranju novih proizvoda, o tome svedoče priznanja kojima se sir MOCaMELA već okitio.

Tako je, recimo, na studentskom takmičenju u kreiranju eko inovativnih proizvoda – Ekotrofelija, u jakoj konkurenciji (učestvovalo je devet timova sa tri univerziteta) sir MOCaMELA poneo titulu pobednika, a na sajmu hrane ANUGA u Kelnu, ovaj tim je zauzeo sedmo mesto što je jedan od najboljih plasmana Srbije na toj prestižnoj manifestaciji (sir je predstavljen i na nedavno održanoj manifestaciji Belgrejd fud šou, kao i na X Balkan čiz festivalu na kome je osvojio priznanje za najbolju inovaciju).

Na pitanje da li Srbija, kad je reč o kvalitetu sira, može da konkuriše svetski poznatim proizvođačima iz, recimo, Italije i Francuske, Jana ističe da je to teško proceniti imajući u vidu da je reč o državama vodećim proizvođačima sireva u svetu. Podseća, ipak, da Srbija ima dugu tradiciju u proizvodnji i potrošnji sireva pa je, imajući to u vidu, „evidentno da bismo imali šta da ponudimo ukoliko zajedničkim snagama radimo na podizanju kvaliteta, brendiranju i ponudi, kako tradicionalnih, tako i inovativnih proizvoda“.

Domaće tržište otvoreno za ekološke proizvode

Iskustvo govori da ekološki premijum proizvodi teško nalaze put do tržišta što se, ako je suditi prema prvim, pozitivnim, reakcijama potrošača, ne bi moglo reći za MOCaMELA sir. S obzirom na to da je proizvod nastao kao deo studentskih aktivnosti još uvek se razmatra mogućnost komercijalizacije njegove proizvodnje. „Prema našim procenama na domaćem tržištu ima prostora za inovativne ekološke i premijum proizvode, jer ima potrošača koji su za njih veoma zainteresovani. U ovom trenutku na našem tržištu dominiraju premijum proizvodi iz uvoza, ali mi verujemo da i domaći proizvođači imaju potencijala da ponude sopstvenu premijum paletu, posebno ukoliko proizvode razvijaju u saradnji sa fakultetima i drugim naučnoistraživačkim institucijama“, ističe Jana Simonović, vođa tima studenata CandyMoo.