Najpre tramvaji, a zatim i proizvodnja drugih šinskih vozila 1

Preuzimanjem (početkom februara) svog višegodišnjeg dobavljača – kompanije „Milanović inženjering“, koja mu je isporučivala aluminijumske delove za vagone, Simens je stigao i u Kragujevac.

U toj novoj Simensovoj fabrici i dalje će se proizvoditi aluminijumski delovi za vagone, ali pažnju stručne javnosti privukao je podatak da je krajem prošle godine napravljen i prototip kompletnog vagona, koji je poslat centrali kompanije u Nemačkoj što svedoči o ambicioznim poslovnim planovima Simensa u Šumadiji. U Simensovoj fabrici u Kragujevcu proizvode se i alati, kao i tzv. maskare za sklapanje vagona u fabrici čuvene kanadske multinacionalne kompanije Bombardier u mestu Češka Lipa, kraj Praga. Simens i Bombardier, jedan od globalnih lidera u proizvodnji šinskih vozila i treći po veličini i značaju proizvođač aviona u svetu (posle Boinga i Erbasa) dugo su pregovarali o strateškom partnerstvu, ali se nisu dogovorili. To, međutim, ne znači da je saradnja dva industrijska giganta sasvim prekinuta. Naprotiv, proizvodnja alata za Bombardier u kragujevačkom Simensu svedoči da dve kompanije i dalje sarađuju.

Sudeći prema, doduše nezvaničnim, informacijama Nemci planiraju da u Kragujevcu proizvode kompletna šinska vozila – u početku tramvaje, a potom i druga. Ta informacije zvuči veoma optimistično naročito ako se zna da je Srbija, posle propasti fabrika vagona i lokomotiva u Kraljevu i Smederevskoj Palanci, ostala bez proizvodnje šinskih vozila. Zrenjaninski Želvoz bi, doduše, kako se najavljuje, trebalo uskoro da obnovi proizvodnju delova za vagone, takođe za kanadsku Bombardier. Ali to je još uvek u fazi najave. S druge strane, međutim, prema oficijelnim informacijama planovi Simensa su ozbiljni i konkretni. Podsetimo u tom kontekstu da je delegacija menadžera i stručnjaka Simensa, nedavno u Kragujevcu, razgovarala sa rukovodstvom, profesorima i studentima Fakulteta inženjerskih nauka (FIN), nakon čega je u javnost „procurila“ informacija da će nemačkoj kompaniji biti potrebno stotinu inženjera, te da želi da joj taj fakultet ubuduće bude kadrovska baza. Na tom fakultetu procenjuju da neće biti dovoljno inženjera za potrebe Simensa, pa su uputili poziv maturantima kragujevačkih srednjih škola da već u junu, što masovnije, upišu FIN.

Ova priča ne bi bila kompletna bez podatka da je Simens, minule jeseni, izabrao francuski Alstom za strateškog partnera u oblasti železničkog poslovanja. Izražavajući zadovoljstvo zbog postignutog dogovora sa francuskom kompanijom, generalni direktor Simensa DŽo Keler je tom prilikom naglasio da Simens i Alstom počinju da stvaraju „novog evropskog šampiona u železničkoj industriji“. A taj „novi evropski šampion…“ odlučio je da se stacionira u industrijskoj zoni Sobovica – Lužnice, čije bi infrastrukturno opremanje, u koje Vlada Srbija ulaže deset miliona evra, trebalo da bude završeno do kraja godine.

Javno preduzeće Urbanizam u Kragujevcu je krajem prošle godine napravilo plan detaljne regulacije industrijske zone Sobovica – Lužnice koja obuhvata 663 hektara, ali će se sama zona prostirati na površini od oko 280 hektara. Na tom prostoru predviđena je izgradnja fabričkih pogona od 200.000 kvadratnih metara u kojima može da radi do 7.000 ljudi. U prvoj fazi je, ipak, planirana izgradnja hala ukupne površine od 40.000 kvadrata u kojima će biti angažovano oko 2.000 radnika. Detaljnim urbanističkim planom, navode u Urbanizmu, predviđena je izgradnja čitave nove varoši sa svim pratećim sadržajima (zdravstveni, trgovinski, obrazovni i predškolski objekti, vatrogasna i policijska stanica, hoteli, restorani, tereni za fudbal, košarku i tenis, zatvoreni i otvoreni bazen…) Predviđeni su i hangari za avione, te uzletno-sletna pista, interna železnica, carinska zona… Ovo je plan, a šta će od svega toga zaista da bude realizovano, to najviše zavisi od investitora, odnosno Simensa, koji je i naručio izradu tog urbanističkog plana. Planove ima i bivši vlasnik kompanije „Milanović inženjering“, Bratislav Milanović, koji je ostao u menadžmentu te firme i nakon što ju je Simens preuzeo. On je nedavno, u novoj industrijskoj zoni Sobovica, kupio 70 hektara zemljišta, a planira, kako saznajemo, da na toj lokaciji formira tehnološki park za domaće i inostrane investitore.

Simensov razvojni centar u Kragujevcu

Prema informacijama sa Fakulteta inženjerskih nauka u Kragujevcu, Simens planira da u naredne dve godine značajno proširi postojeće kapacitete, sada svoje, „Milanović inženjering“ kompanije. Gotovo je izvesno da će u saradnji sa svojim budućim strateškim partnerom, francuskim proizvođačem vozova Alstom, započeti ne samo proizvodnju, već i tehničko-tehnološki razvoj šinskih vozila. Simens najavljuje i formiranje razvojnog centra u Kragujevcu, zbog čega su predstavnici te kompanije sa rukovodstvom i profesorima Fakultet mašinskih nauka, pored zapošljavanja mladih inženjera, razgovarali i o prilagođavanju nastavnih programa FIN-a Simensovim planovima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari