Foto: Danas

– Do sada je potpisan samo jedan ugovor- o prenosu osnivačkih prava Niškog aerodroma sa Grada na Republiku, u kojem nisu navedene bilo kakve obaveze Republike, a nakon toga je imenovan v.d. direktora aerodroma. Pitanje je da li će uopšte biti drugih ugovora, kojima će se regulisati prenos imovine, sertifikata ili ugovornih obaveza Aerodroma, što bi po odluci Vlade takođe trebalo regulisati. Potpisanim ugovorom je ostvaren glavni cilj preuzimanja, a to je ostvarivanje kontrole nad poslovanjem ovog aerodroma, koji ima ogroman razvojni potencijal, a koji je problem koncesionaru beogradskog aerodroma, francuskoj kompaniji Vansi erport- rekao je Mladen Jovanović, član Inicijative i predsednik Upravnog odbora Nacionalne koalicije za decentralizaciju.

Na konferenciji za novinare Jovanović je kazao da Republika, nakon preuzimanja niškog aerodroma, Gradu Nišu nije otpisala dug za “aerodromsko” zemljište od 157 hektara koje mu je 2009. godine ugovorom ustupilo Ministarstvo obrane. – To je dezinformacija koja se plasira- upozorio je. Prema prethodnim izjavama republičkih i gradskih funkcionera, Niš ima obavezu da do 2020. godine Ministarstvu odbrane po ovom osnovu isplati oko 60 miliona evra, što je ocenjeno kao ozbiljan problem zbog siromašnog gradskog budžeta.

– U posleduje tri godine na niškom aerodromu otvoreno je 13 linija, odnosno po četiri linije godišnje. Od januara, međutim, nije otvorena niti jedna linija, iako su zvaničnici najavljivali da će ove godine iz Niša krenuti tri nove linije. Pri tom, od početka ove godine u regionu je otvoreno oko 200 linija, od kojih, eto, nijedna ne kreće sa niškog aerodroma- kazao je Jovanović.

Predstavnici Inicijative su saopštili i da se ona nedavno obratila Višem javnom tužilaštvu, zahtevajući od njega da preispita da li ima osnova za pokretanje krivične istrage protiv odgovornih u vezi sa besplatnim ustupanjem Niškog aerodroma državi. Oni su kazali da je to “test za pravosuđe” i da očekuju da će ga ono položiti.

Kako su naveli, Incijativa je pokrenula postupak i pred Upravnim sudom, od kojeg je zatražila poništaj tri odluke Skupštine grada Niša, kojima su na Republiku besplatno prenete imovina, osnivačka prava i udeo aerodroma „Konstantin Veliki“. Obratila se i Gradskom javnom pravobranilaštvu, zahtevajući informaciju da li je dalo saglasnost na besplatno ustupanje niškog aerodroma Republici. Za takvu saglasnost, koja je inače obavezna, nema osnova, pošto je javno pravobranilaštvo dužno da štiti javni interes i imovinu grada, rekli su u Inicijativi.

Na preporuku Vlade Srbije, Gradsko veće Niša je 30. marta predložilo da se državi besplatno ustupe osnivačka prava, kompletna imovina, udeli i sertifikati niškog aerodroma, koji u poslednje tri godine beleži značajnu poslovnu ekspanziju i povećanje broja putnika. Skupština grada je donela takvu odluku 22. juna.

Odmah posle usvajanja odluke Gradskog veća započeli su građanski protesti u organizaciji Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, na kojima je izražena sumnja da država želi da preuzme upravljačku kontrolu nad niškim aerodrom kako bi narednih godina ograničila broj njegovih putnika u korist koncesionara Vansi erport.

Nakon više suprotstavljenih izjava, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministarska Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić direktno ili indirektno „priznali“ su da je u koncesionom ugovoru predviđeno da niški i drugi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 230 kilometara od beogradskog, ne smeju imati više od po milion putnika godišnje sve dok beogradski aerodrom ne dostigne 12 miliona putnika. Inicijativa je zbog ovakvog ograničenja pokrenula postupak pred Direkcijom za zaštitu konkurencije Komisije Evropske unije u Briselu.

Mitska obećanja

– Gradski zvaničnisu su više puta kazali da „imaju čvrsta uveravanja“ da će Republika ulagati u Niški aerodrom i njegov razvoj. To su mitska obećanja. Takvih garancija nema ni u jednom dokumentu, ugovoru i „crno na belo“. A država ne funkcioniše kroz obećanja- rekao je danas Rastisalv Dinić, član Inicijative „Ne damo niški aerodrom“.