Prilika za razmenu ideja malih privrednika 1Foto: EPA-EFE/ PETER KLAUNZER

Prema podacima Ministarstva privrede u protekle tri godine broj malih preduzeća porastao je za 17.000, otvoreno je 30.000 novih radnih mesta, dok je dobit tih firmi uvećana za čak 70 odsto. Svoju šansu u otvaranju malih i srednjih preduzeća vide i privrednici srednjeg Banata, koji se, osim kroz strukovne organizacije, sve češće povezuju na regionalnim privrednim sajmovima. Jedan takav sajam privrede biće održan u septembru u Zrenjaninu. Reč je o sajmu ZR-BIZNET, koji ima regionalni karakter a cilj održavanja te manifestacije je privlačenje, i povezivanje, što većeg broja privrednika kako iz Srbije, tako i iz okruženja. „Želimo da promenimo dosadašnju praksu da se privrednici iz Srbije međusobno upoznaju na sajmovima u inostranstvu. Pokušaćemo da organizovanjem sajmova na domaćem terenu unapredimo privrednu saradnju i da tržištu ponudimo neki zajednički proizvod“, objašnjava predsednik RPK Zrenjanin Predrag Stankov.

Sajam privrede ZR-BIZNET je izdvojen iz manifestacije Dani piva, koja se već godinama unazad održava u Zrenjaninu, i biće održan u novom sajamskom prostoru hale Medison. „U vreme Dana piva tradicionalno je bio organizovan i sajam INOCOOP, a ideja je bila da se sada, promenom termina, rastereti ta velika gradska turistička manifestacija. Prošle godine krenuli smo stidljivo sa realizacijom te ideje, ali zahvaljujući entuzijazmu ljudi iz Unije poslodavaca Zrenjanina videli smo da to može da zaživi“, objašnjava zrenjaninski gradonačelnik Čedomir Janjić.

U Uniji poslodavaca Zrenjanina barataju konkretnim podacima i nabrajaju prednosti i razloge zbog kojih bi trebalo doći u Banat na ovu sajamsku manifestaciju.

– Činjenica je da je privreda u ovom delu Vojvodine u zamahu, kao i da radne snage nema dovoljno. Zato smo se, između ostalog, fokusirali na mala i srednja preduzeća, obrazovne i finansijske institucije, kao i na zanatlije i neproizvodne delatnosti. Naša ideja je da osim prilike da se predstave, učesnicima sajma omogućimo da se upoznaju sa predstavnicima institucija koje pružaju podršku poslovanju i da se na tematskim predavanjima edukuju iz različitih oblasti. Ove godine će u fokusu edukacije biti IT rešenja namenjena manjim firmama, kao i povećanje produktivnosti proizvodnje. Mislili smo i na decu, koja će ove godine, na Pijaci na otvorenom u Karađorđevom parku, moći da se oprobaju u prodaju proizvoda – objašnjava za Biznis Goran Nešić, predsednik Unije poslodavaca Zrenjanina.

Izvršna direktorka Unije poslodavaca, Izabela Kiš, kaže da Zrenjanin želi da iskoristi prednost svog geografskog položaja i činjenicu da je u blizini Beograda i Novog Sada, kao i Rumunije, Mađarske i Hrvatske.

– Na sajmu privrede, koji traje tri dana, biće sadržaja ne samo za poslovne ljude, već i za druge ciljne grupe. Za iznajmljivanje devet kvadratnih metara izložbenog prostora, uz učešće na dva neformalna događaja, kao i predavanja i treninge, treba izdvojiti 12.000 dinara. Zanatlije i male firme mogu da računaju na besplatne štandove na otvorenom, u Karađorđevom parku. Time iskazujemo podršku malom biznisu – priča Izabela Kiš.

Drugi sajam privrede ZR-BIZNET održava se od 20. do 22. septembra pod sloganom „Pokreni se!“. Organizatori sajma su Unija poslodavaca Srbije – Poslodavci Zrenjanina i Grada Zrenjanina, a ove godine u organizaciji učestvuju i Regionalna privredna komore Zrenjanin i Opšte udruženje preduzetnika.

Festivali „žilaviji“ od privrede

Srednji Banat ima dugu tradiciju organizovanja privredno-turističkih manifestacija koje, godinama unazad, privlače posetioce iz Srbije i inostranstva. Najpoznatija i najmasovnija manifestacija su „Dani piva“ u Zrenjaninu, koji se održavaju će punih 33 godine i to uprkos činjenici da pivara više ne radi. Ove godine pivska fešta trajaće od 27. avgusta do 2. septembra. Osim toga, u Novom Bečeju se krajem avgusta održava 25. po redu turistička manifestacija „Velikogospojinski dani“ koja, takođe, okuplja veliki broj posetilaca. I Žitište, u kojem je prošle nedelje održan „Pile fest“, ima svoj festival. Žitelji tog mesta, očigledno, nisu spremni da se odreknu tradicije bez obzira na to što u pogonima živinarskog preduzeća više nema živine. Ispostavilo se da festivali, koji se inače delimično finansiraju sredstvima iz opštinskih budžeta, uspešnije od fabrika odolevaju izazovima.