Foto: UPSS

Sa ovakvim trendom rasta broja putnika i aktuelnim brojem linija, uključujući dodatnu liniju do Ciriha i novu liniju do Beča, niški aerodrom može do kraja godine da ima od 350.000 do 400.000 putnika, navodi internet portal koji se bavi promocijom letova, Fly from Niš, pozivajući se na podatke niškog aerodroma.

Ovaj portal podseća da je u prvom kvartalu prošle godine preko niškog aerodroma letelo oko 95.000 putnika, a tokom cele prošle godine 331.582 putnika. On podseća da je samo tokom prošlog meseca, uprkos najavama da će vlasništvo i upravljačka prava nad aerodromom, čiji je osnivač inače Grad, pod nejasnim okolnostima preuzeti Republika, te građanskim i drugim protestima zbog takve odluke, preko niške vazdušne luke letelo oko 30.000 putnika, što je skoro isti broj kao aprila prošle godine, kada je situacija bila regularna. Sa ovog aerodroma, inače, lete loukosteri Rajaner i Viz er, kao i švajcarski nacionalni avio-prevoznik Svis er. Redovne linije su uspostavljene do deset destinacija u Evropi, a tokom letnje sezone, preko Ciriha, i do dodatnih 50 u Evropi i svetu.

Nadzorni odbor i direktor aerodroma Vladica Đurđanović su u svom prvom javnom reagovanju, prošlog petka uveče, takođe podsetili na poslovnu ekspanziju tog lokalnog javnog preduzeća, koja počinje 2015. godine. U saopštenju se navodi da niški aerodrom „danas posluje bez ikakvih subvencija, nema ni dinara kredita, sprovodi javne nabavke opreme za više od 300.000 evra iz sopstvenih sredstava i beleži istorijski rast broja putnika“. Kako se dodaje, pre manje od četiri godine on je bio pred bankrotom, u dugovima od oko milion evra, bez vidljivog vazdušnog saobraćaja, sa 1.335 putnika i sa četiri neisplaćene zarade zaposlenima koji su zbog toga štrajkovali.

Rukovodstvo aerodroma je pritom demantovalo kao „apsolutno netačne“ poslednje tvrdnje resorne ministarke Zorane Mihajlović o „ugroženosti funkcionisanja aerodroma i bezbednosti vazdušnog saobraćaja i putnika“, kao i o „nesposobnosti“ rukovodstva grada i aerodroma da njime upravljaju. Negiraju i Mihajlovićkine tvrdnje o „prepucavanju“ između rukovodstva Grada i Aerodroma, navodeći da sa gradskim rukovodstvom „besprekorno“ sarađuju i da je ono „uvek bilo tu za svoj Aerodrom“.

Vazduhoplovni portal Srbije Tango siks je istog dana ocenio da je Mihajlovićeva „prvi put u novijoj istoriji srpskog civilnog vazduhoplovstva, arbitrarno i neovlašćeno“ proglasila da jedan aerodromski operater krši bezbednost avio-operacija.

– Jedina institucija koja poseduje stručne kapacitete i formalno pravo da zvanično konstatuje nebezbednost letenja je Direktorat civilnog vazduhoplovstva – navodi Tango siks.

I Inicijativa Ne damo niški aerodrom podsetila je ministarku da njeno ministarstvo „niti ima nadležnosti, niti kompetencije da utvrđuje stanje bezbednosti na aerodromu“.

– Davanje izjave o bezbednosti od strane ministarke ne samo što stvara paniku u javnosti, već može uticati i na poslovni položaj aerodroma – navela je Inicijativa.

Sporenja oko statusa aerodroma

Gradsko veće Niša je, inače, 30. marta donelo odluku o besplatnom ustupanju osnivačkih prava, kompletne imovine, sertifikata i licenci niškog aerodroma „Konstantin Veliki“ Republici, na preporuku Vlade Srbije. Odluka je izazvala građanske proteste, kao i javne sumnje da država želi da preuzme upravljačku kontrolu nad niškim aerodromom kako bi ograničila njegov razvoj zbog koncesije francuskoj kompaniji Vansi erport za beogradski aerodrom.

Nakon više suprotstavljenih izjava, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministarska saobraćaja Zorana Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić „priznali“ su da je u koncesionom ugovoru predviđeno da niški i drugi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 230 kilometara od beogradskog, ne smeju imati više od po milion putnika godišnje sve dok beogradski aerodrom ne dostigne 12 miliona putnika.

Konačnu odluku o vlasničkom statusu Aerodroma „Konstantin Veliki“ trebalo bi uskoro da donese Skupština grada Niša.