Zvuči kao satira iz Njuz.net kuhinje, ali nije: nešto što se kliče „SNP Naši“ je pozvalo državu da zabrani najavljenu „Šetnju zombija“ kroz Beograd. Za upućene, ova šetnja se (već drugi put) organizuje kao prateći program Festivala srpskog filma fantastike, na kojem se prikazuju ovdašnja i belosvetska filmska ostvarenja u žanrovima fantastike i horora.

 A po ko zna koji put, srbijanska stvarnost je preduhitrila spomenute, ažurne i sjajne kreatore „vesti u ogledalu“, jer su „našisti“ izvoleli da saopšte da se na ovaj način veličaju „satanizam, nasilje i izopačenost“. Prema istančano nacionalno osvešćenom ukusu ove desničarske bande, karnevalska manifestacija poput Šetnje zombija (našistički: „satanske legije“) nema „nikakvih dodirnih tačaka sa srpskom kulturom i verskom tradicijom“ zbog čega se (država) i poziva na njenu zabranu.

A o kakvoj se tu najnovijoj „Paradi srama“ zaista radi? O sjajno banalnom i banalno sjajnom karnevalu ljudi našminkanih i maskiranih u zombije koji, kao fanovi ovog filmskog, popkulturnog i kultnog podžanra, tumaraju unaokolo imitirajući zombi apokalipsu. I dobro se zabavljaju usput. Šetnje zombija su uobičajene u mnogim velikim gradovima planete, posebno u Kanadi i Sjedinjenim Državama (ali i Moskvi), a neretko imaju i humanitarne ciljeve. Na primer, mnoge od njih ukazuju na problem sa nedostatkom hrane u svetu – što je tipična tema zombi apokalipse. Neke druge prikupljaju novac za naučna istraživanja mozga – koji je, doduše, tipična hrana za zombije. U ovdašnjem slučaju, radi se o sjajnom načinu za dizanje publiciteta spomenutog filmskog festivala i uopšte za promovisanje tzv. „paralelne“ i/ili niskobudžetne kinematografije u Srbiji i svetu. Drugim rečima, ovaj festival i njegova Šetnja zombija dižu svest o čitavoj nevidljivoj ili slabo vidljivoj zajednici diskriminisanih filmskih žanrova, odnosno o sistematskom kršenju njihovih artističkih i budžetskih prava.

Jer hororima se obično u startu negira umetnički kvalitet, a u popularnoj imaginaciji se neopravdano vezuju za tinejdžersku neozbiljnost i kultovsku posvećenost. Dobro je poznato da formula za osvajanje konvencionalne kritike i njenih tradicionalnih nagrada glasi: napravi šatro ozbiljnu dramu prenapučenu gomilom inspirišućih motiva i/ili literarnim pretenzijama. Melodramatične i istorijske teme sa ogromnim budžetima posebno uspešno osvajaju srca i prepone kritičara, te bioskopskih hodočasnika. A u slučaju Srbije, još ako je glavni motiv slavljenje međuratne monarhističke Srbije, njene poštene građanske klase ili prepoštenog narodnog čoveka sa sela, ihaj, revizionistički uspeh je zagarantovan.

Istovremeno, satanizam i zombiji imaju međusobne veze koliko žirafa i stiropor. Dok zombiji Džordža Romera (koji čine osnovu savremene popularne imaginacije o ovim bićima) nikada nisu bili samo nešto što treba da kratkotrajno uplaši omladinu po bioskopima, njegovi horori, a posebno „Noć živih mrtvaca“ (1968) i „Zora živih mrtvaca“ (1978), su upravo bili satirični i društveno angažovani filmovi. Oni su predstavljali svojevrsnu društvenu kritiku usmerenu prema konzumerizmu, klasnim razlikama, bioinženjeringu itd., a slični motivi krasili su i mnoge druge nastavljače žanra. Drugim rečima, ceo imaginarijum u vezi sa zombijima i apokalipsom čovečanstva zbog masovnog oživljavanja mrtvih i gladnih – zapravo predstavlja upozorenje na aktuelne društvene probleme i opasnosti. Zombi apokalipsa je alegorija za društvo i civilizaciju koji se raspadaju, a čovek osuđen da pribegne nasilju, tj. zaštiti svoje porodice i bližnjih u situaciji oskudnih resursa i rata svih protiv sviju. Ali ko može da očekuje ovakve finese kulturne analize od nacionalno svesnih trenerkaša koji glume pravoslavne krstaše na internetu, kada nisu huligani na stadionu i gubitnici u kladionici?

A zašto je ovo interesantno, ako izuzmemo neku buduću antologiju političke gluposti i kulturnog nazadnjaštva u profesionalnih, a samozvanih branilaca srpstva bez čekićstva? Jer cela bizarna situacija sa „Našima“ i njihovim (ne)ukusom za savremenu popularnu kulturu sa sobom nosi nekoliko važnih političkih pouka. Prvo, ona ukazuje na nimalo bezazlene nuspojave zabrane Parade ponosa. Time su ohrabrene razne desničarske grupacije u svom umišljaju da imaju pravo na odluku o tuđoj šetnji po ulici, te da u svom izlivu srpstva u mozak uopšte procenjuju šta jeste, a šta nije srpsko, hrišćansko, prikladno ili podobno. Juče su to bili homoseksualci, danas su ljubitelji horor filmova, a sutra? Slušaoci rokenrol muzike? Praktikanti japanskih borilačkih veština? Igrači američkog fudbala? Konzumenti kineske hrane? Ljubitelji Štrumpfova? Druga je tema što i srpska mitologija, kao i svaka druga, poznaje mnoštvo priča o živim leševima ili nemrtvima koji se teško kreću, izgledaju strašno i pokušavaju da naude živima. Konačno, bez obzira na to da li uskrsnuće iz mrtvih smatramo za realnost ili književnu fikciju – najpoznatiji zombi na svetu nesumnjivo je bio Isus iz Nazareta. Koji je, vrstan šoumen kakvim su ga Marija i Sveti duh dali, i sam podigao Lazara iz mrtvih. Slavi li Lazarevu subotu ili Vrbicu neko od „Naših“?

Drugo, zamislimo da država zaista zabrani Šetnju zombija zato što učesnicima iste i sitnom inventaru unaokolo ne može da garantuje bezbednost? Da li bi to bilo u redu jer je neoštećenost beogradskih izloga veća svetinja od čoveka i njegovog prava na okupljanje, pobunu ili karneval? Ili bi protiv takve odluke morali da ustanu svi kojima nekakva sloboda predstavlja nešto u životu – čak i ako u tom životu nikada nisu pogledali horor film? Naime, uporediti zombije sa satanizmom i razvratom zaista znači samo da se u popularnu filmsku kulturu razume kao Dragan Đilas u opoziciono delovanje. I svedoči o patološkom odsustvu veze sa realnošću i poremećaju mozga dotičnih našista i sličnih Dverišta. Ali pošto su zombi entuzijasti opasni samo za posebno paranoične i neuke, SNP Naši su svojom zatucanošću, zadrtošću i zatupavljenošću samo upucali sopstveno stopalo. Zato što su izuzetno plastično objasnili sav značaj slobode paradiranja svih, pa i filmskih manjina.

I na kraju, našisti su u maestralnom autogolu pokazali kako bi zaista izgledala Srbija u njihovoj sterilnoj, neukoj i uskogrudoj interpretaciji verskog i nacionalnog. I svakom razumnom i dobrom čoveku sledili krv u žilama, upravo poput živih mrtvaca. Ponudili su viziju društva u kojoj Srbi i pravoslavci ne smeju da vole horore i naučnu fantastiku i da (po)kažu to na ulici. Dok tako tužno i bedno ne uviđaju da se ljudi mogu sjajno povezivati međunarodno i odlično razumevati transkulturno – a posebno putem popularne a ne uske i strogo omeđene nacionalne kulture. Dakle, komično neobavešteno i tradicionalno preplašeno saopštenje SNP Naši je svojevrsni pogled u budućnost u kojoj ovakve bande i kamarile imaju bilo kakvu društvenu ulogu koja je veća od trošenja atmosferskog kiseonika. U toj istinski apokaliptičnoj budućnosti dominacije takozvanog svetosavskog nacionalizma i još takozvanijih porodičnih vrednosti – niko nije zaštićen. Uostalom, Centar za kontrolu i prevenciju bolesti američke vlade je 2011. godine na svom zvaničnom blogu, a zatim i u stripu, izdao priručnik „Spremnost 101: Zombi apokalipsa“ sa duhovitim savetima o tome kako se pripremiti za invaziju zombija, a sa namerom da zapravo promoviše ideju o spremnosti na prirodne katastrofe i vanredne situacije. Prava apokalipsa ili uspon nažalost nemrtvih ideja krvi i tla je ona u kojoj ekstremni desničari i klerofašisti propisuju šta je to srpsko i pravoslavno, te po toj arbitrarnoj proceni dozvoljeno i zabranjeno. I zato, deder ovamo taj priručnik, te zalihe hrane i naoružanje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari